Ograniczenie korzystania z wolności zgromadzeń ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny

Mirosław Karpiuk

Streszczenie w języku polskim


Dobro powszechne (w którym to pojęciu będzie się mieściło również bezpieczeństwo i porządek publiczny) będzie czasem wymagało ochrony kosztem wolności i praw człowieka i obywatela. O ile ingerencja będzie uzasadniona okolicznościami i prawnie dopuszczalna, można wprowadzić ograniczenie korzystania z wolności zgromadzeń. Może to jednak nastąpić w szczególnych okolicznościach, gdy za pośrednictwem innych środków nie da się zapewnić bezpieczeństwa i porządku publicznego. Co więcej, dolegliwości dla adresatów ograniczenia nie mogą być nadmierne, a samo ograniczenie nie może trwać dłużej niż jest to konieczne. Prawo do organizowania i przeprowadzania wszelkiego rodzaju zgromadzeń może być zawieszone zarówno w czasie stanu wojennego, jak i stanu wyjątkowego. Oba stany nadzwyczajne są wprowadzane ze względu na konieczność ochrony państwa, w tym przed zagrożeniami godzącymi w jego bezpieczeństwo.


Słowa kluczowe


wolność zgromadzeń; bezpieczeństwo; porządek publiczny; stany nadzwyczajne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.

Bencsik A., Karpiuk M., Cybersecurity in Hungary and Poland: Military Aspects, “Cybersecurity and Law” 2023, vol. 9(1), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/169302.

Bencsik A., Karpiuk M., The Legal Status of the Cyberarmy in Hungary and Poland: An Overview, “Cybersecurity and Law” 2023, vol. 10(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/174696.

Bencsik A., Karpiuk M., Kelemen M., Włodyka E., Cybersecurity in the Visegrad Group Countries, Maribor 2023, DOI: https://doi.org/10.4335/2023.6.

Bosek L., Szydło M., Komentarz do art. 31, [in:] Konstytucja RP, vol. 1: Komentarz do art. 1–86, eds. M. Safjan, L. Bosek, Legalis 2016.

Czuryk M., Bezpieczeństwo jako dobro wspólne, “Zeszyty Naukowe KUL” 2018, no. 3.

Czuryk M., Cybersecurity as a Premise to Introduce a State of Exception, “Cybersecurity and Law” 2021, vol. 6(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/146466.

Czuryk M., Restrictions on the Exercising of Human and Civil Rights and Freedoms Due to Cybersecurity Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2022, vol. 31(3), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2022.31.3.31-43.

Czuryk M., Special Rules of Remuneration for Individuals Performing Cybersecurity Tasks, “Cybersecurity and Law” 2022, vol. 8(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/157128.

Czuryk M., Supporting the Development of Telecommunications Services and Networks through Local and Regional Government Bodies, and Cybersecurity, “Cybersecurity and Law” 2019, vol. 2(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/133839.

Gajewski S., Jakubowski A., Prawo o zgromadzeniach. Komentarz, Legalis 2017.

Gawkowski K., Cyberbezpieczeństwo w inteligentnym mieście, “Cybersecurity and Law” 2023, vol. 10(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/174921.

Gliszczyńska-Grabias A., Wiśniewski L., Komentarz do art. 21, [in:] Międzynarodowy pakt praw obywatelskich (osobistych) i politycznych. Komentarz, ed. R. Wieruszewski, LEX/el. 2012.

Kaczmarek K., Zapobieganie zagrożeniom cyfrowym na przykładzie Republiki Estońskiej i Republiki Finlandii, “Cybersecurity and Law” 2019, vol. 1(1), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/133778.

Karpiuk M., Crisis Management vs. Cyber Threats, “Sicurezza, Terrorismo e Societa” 2022, no. 2.

Karpiuk M., Prokop K., Sobczyk P., Ograniczenie korzystania z wolności i praw człowieka i obywatela ze względu na bezpieczeństwo państwa i porządek publiczny, Siedlce 2017.

Kostrubiec J., The Position of the Computer Security Incidents Response Teams in the National Cybersecurity System, “Cybersecurity and Law” 2022, vol. 8(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/157121.

Kurek J., Operational Activities in the Field of Cybersecurity, [in:] Cybersecurity in Poland: Legal Aspects, eds. K. Chałubińska-Jentkiewicz, F. Radoniewicz, T. Zieliński, Cham 2022, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-78551-2_27.

Pieczywok A., The Use of Selected Social Concepts and Educational Programmes in Counteracting Cyberspace Threats, “Cybersecurity and Law” 2019, vol. 2(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/133844.

Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX/el. 2013.

Sokolewicz W., Wojtyczek K., Komentarz do art. 57, [in:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, eds. L. Garlicki, M. Zubik, vol. 2, LEX/el. 2016.

Soler U., The World of New, Virtual Trends – Central Europe Societies Touched by COVID-19, “European Journal of Transformation Studies” 2020, vol. 8(Suppl. 1).

Tuleja P., Komentarz do art. 31, [in:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, ed. P. Tuleja, LEX/el. 2023.

Walczuk K., [in:] Obronność, bezpieczeństwo i porządek publiczny. Komentarz do wybranych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, eds. M. Karpiuk, P. Sobczyk, Olsztyn 2018.

Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Warszawa 2008.

Zdrodowski B., Istota bezpieczeństwa państwa, “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate” 2019, vol. 9(3).

LEGAL ACTS

Act of 21 June 2002 on the state of emergency (consolidated text, Journal of Laws 2017, item 1928).

Act of 29 August 2002 on martial law and on the competences of the Supreme Commander of the Armed Forces and the rules of his subordination to the constitutional authorities of the Republic of Poland (consolidated text, Journal of Laws 2022, item 2091).

Act of 24 July 2015 – Law on Assemblies (consolidated text, Journal of Laws 2022, item 1389).

Charter of Fundamental Rights of the European Union (OJ EU C 326/391, 26.10.2012).

Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Journal of Laws 1997, no. 78, item 483, as amended).

Convention on the Rights of the Child, adopted by the United Nations General Assembly on 20 November 1989 (Journal of Laws 1991, no. 120, item 526).

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms drawn up in Rome on 4 November 1950, amended by Protocols Nos. 3, 5 and 8 and supplemented by Protocol No. 2 (Journal of Laws 1993, no. 61, item 284, as amended).

International Covenant on Civil and Political Rights opened for signature in New York on 19 December 1966 (Journal of Laws 1977, no. 38, item 167).

CASE LAW

Judgment of the Constitutional Tribunal of 12 January 1999, P 2/98, OTK 1999, no. 1, item 2.

Judgment of the Constitutional Tribunal of 11 April 2000, K 15/98, OTK 2000, no. 3, item 86.

Judgment of the Constitutional Tribunal of 23 November 2009, P 61/08, OTK-A 2009, no. 10, item 150.

Judgment of the Provincial Administrative Court of 4 July 2018, II SAB/Op 58/18, LEX no. 2531192.

Judgment of the Supreme Administrative Court of 23 January 2020, II OSK 582/18, LEX no. 2798959.

Judgment of the Supreme Court of 20 October 2022, I NSNc 247/22, OSNKN 2022, no. 4, item 24.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2024.71.1.7-16
Data publikacji: 2024-05-10 12:10:14
Data złożenia artykułu: 2023-11-29 22:30:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 114
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 64

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Mirosław Karpiuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.