Kreowanie metaforyczne dychotomii „pion-poziom” w cyfrowym dyskursie politycznym (na przykładzie korpusu memów o spotkaniu Putina i Łukaszenki w Soczi)

Żanna Sładkiewicz

Streszczenie w języku polskim


Memy internetowe są definiowane jako główna jednostka strukturalna współczesnej przestrzeni medialnej (A. Kwiat), posiadająca wysoki potencjał perswazyjny. Postrzegane są nie tylko jako natychmiastowa reakcja użytkowników na wydarzenia, ale także jako sposób wyrażania poglądów politycznych. Celem artykułu jest analiza metaforycznego kreowania relacji „pionowych” w cyfrowym dyskursie politycznym na przykładzie korpusu memów na temat spotkania prezydentów W. Putina i A. Łukaszenki w Soczi w 2020 roku. Mem interpretuję jako złożony kompleks znaczeniowy zdolny do natychmiastowej replikacji, zwykle o wyrazie werbalno-ikonicznym, odnoszącym się do różnych sfer-źródeł, które adresat musi zidentyfikować. W tym aspekcie wysoka intertekstualna gęstość memów internetowych jest ich cechą konstytutywną, a kluczowym wymogiem ich adekwatnej percepcji jest wspólna baza apercepcyjna komunikujących się i zdolność odbiorcy do dostrzegania znaków kulturowych w memie. W refleksji nad złożonymi relacjami międzypaństwowymi w memetyce politycznej aktualizuje się konceptualna metafora wasalstwa. Do rozwiązania problemów badawczych zastosowano metody analizy interpretacyjnej i intersemiotycznej, główne założenia teorii metafory pojęciowej G. Lakoffa i M. Johnsona, a także teorii integracji pojęciowej (amalgamatów pojęciowych) G. Fauconniera i M. Turnera. Nacisk jest położony na analizę komponentu ikonicznego. W wyniku badań zidentyfikowano i opisano sloty amalgamatu „Łukaszenka wasalem Putina” reprezentowane przez memy, z uwzględnieniem powiązania tego metaforycznego konstruktu z innymi fragmentami zbiorowej przestrzeni kognitywnej. Sem „podległości i zależności”, który spowodował kreację amalgamatu pojęciowego, eksplikuje się poprzez integrację sfery polityki z konceptualnymi przestrzeniami innych asymetrycznych relacji (rodzina, feudalizm, związek miłosny). Analiza korpusu memów wyraźnie wykazała ich charakterystyczną właściwość – realizację walencji. Ze względu na aktualność, anonimowość i skalę rozpowszechnienia memów internetowych można je traktować jako wskaźnik nastrojów publicznych i sposób kształtowania mentalnych postaw społeczeństwa.

Słowa kluczowe


metafora, amalgamat pojęciowy, pion władzy, mem internetowy, dyskurs polityczny

Bibliografia


Anderson, Ričard. (2006). Kauzalʹnaâ sila političeskoj metafory. W: Èduard Budaev, Anatolij Čudinov (red.). Sovremennaâ političeskaâ lingvistika (s. 72–91). Ekaterinburg: UrGPU. [Андерсон Ричард. (2006). Каузальная сила политической метафоры. В: Эдуард Будаев, Анатолий Чудинов (ред.). Современная политическая лингвистика (с. 72–91). Екатеринбург: УрГПУ].

Aničkina, Ûliâ. (2013). Metafora kak sredstvo argumentacii v političeskom diskurse. W: Aleksandr Amatov (red.) Lingvističeskie i metodičeskieaspekty prepodavaniâ inostrannyh âzykov (s. 19–23). Belgorod: Izdatelʹskij dom „Belgorod”. [Аничкина, Юлия. (2013). Метафора как средство аргументации в политическом дискурсе. В: Александр Аматов (ред.) Лингвистические и методические аспекты преподавания иностранных языков (с. 19–23). Белгород: Издательский дом «Белгород»].

Bakulina, Anastasiâ.(2008). Princip dvoičnosti v prirode i kulʹture. Vestnik Vâtskogo gosudarstvennogo universiteta, 2(1), s. 170–172. [Бакулина, Анастасия. (2008). Принцип двоичности в природе и культуре. Вестник Вятского государственного университета, 2(1), с. 170–172].

Belarus’ stoâla na kraû propasti, a â pomog ej sdelat’ šag vpered. 65 samyh èpičeskih citat. [«Беларусь стояла на краю пропасти, а я помог ей сделать шаг вперед». 65 самых эпичных цитат Александра Лукашенко]. Режим доступa: https://gomel. today/2019/08/30/234953.html (доступ: 30.09.2020).

Belovodskaâ, Anastasiâ. (2014). Setevoj folʹklor iego rolʹ v formirovanii kollektivnogo kognitivnogo prostranstva. Respectus Philologicus, 21(26), s. 65–75. [Беловодская, Анастасия. (2014). Сетевой фольклор и его роль в формировании коллективного когнитивного пространства. Respectus Philologicus, 21(26), с. 65–75].

Belovodskaâ, Anastasiâ. (2016). K voprosu o metodike analiza mediaobraza (na primere analiza korpusa internet-memov, èkspliciruûŝih mediakoncept „Putin”). Przegląd Rusycystyczny, 4(156), s. 118–131. [Беловодская, Анастасия. (2016). К вопросу о методике анализа медиаобраза (на примере анализа корпуса интернет-мемов, эксплицирующих медиаконцепт «Путин). Przegląd Rusycystyczny, 4(156), с. 118–131].

Blachmore, Susan. (2002). Maszyna memowa. Poznań: Rebis.

Čablin, Anton. (2011). Strukturno-funkcionalʹnye modeli sovremennogo političeskogo mifa. Rossijskij Akademičeskij Žurnal, 1(15), s. 29–33. [Чаблин, Антон. (2011). Структурно-функциональные модели современного политического мифа. Российский Академический Журнал, 1(15), с. 29–33].

Chlebda, Wojciech. (1985). Oksymoron: z problemów językowego poznania rzeczywistości. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Citatnik. Aleksandr Grigor’evič Lukašenko. [Цитатник. Александр Григорьевич Лукашенко]. Режим доступa: https://www.youtube.com/watch?v=e8e-3x16oG4 (доступ: 30.09.2020). Dawkins, Richard. (1996). Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Dmitrieva, Mariâ. (2018). Internet-mem kak metodpolitičeskoj kommunikacii. [Дмитриева, Мария. (2018). Интернет-мем как метод политической коммуникации]. Режим доступa: https:// age-info.com/2018/05/интернет-мем-как-метод-политической-к/ (доступ: 30.09.2020).

Eubanks, Philip. (2000). A War of Words in the Discourse of Trade: The Rhetorical Constitution of Metaphor. Carbondale: Southern Illinois university press. Fauconnier, Gilles; Turner, Mark. (2002). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books.

Fauconnier, Gilles. (1985). Mental spaces: aspects of meaning construction in natural language. Cambridge: Cambridge University Press. Fiske, John. (2010). Zrozumieć kulturę popularną. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ginter, Anna. (2009). O teorii amalgamatów na przykładzie metafory kampanii wyborczej: być kierowanym z tylnego siedzenia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica, 5, s. 43–53.

Gordeev, Aleksej. (2017). Bac’ka otžigaet: 10 samyh gromkich vyskazyvanij Lukašenko. [Гордеев, Алексей. (2017). Бацька отжигает: 10 самых громких высказываний Лукашенко]. Режим доступa: https://4esnok.by/obzory-i-rejtingi/10-fraz/ (доступ: 30.09.2020).

Grochowski, Piotr. (2015). Memy internetowe jako klucz do zrozumienia cyberkultury. Kultura Współczesna, 3(87), s. 213–218.

Gurevič, Aron. (1972). Kategorii srednevekovoj kulʹtury, Moskva: Iskusstvo. [Гуревич, Арон. (1972). Категории средневековой культуры. Москва: Искусство].

Hochschild, Arlie Russell. (2017). Obcy we własnym kraju. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Kanašina, Svetlana. (2017). Internet-mem i politika. Političeskaâ lingvistika, 1(61), s. 69–73. [Канашина, Светлана. (2017). Интернет-мем и политика. Политическая лингвистика, 1(61), с. 69–73].

Kartofelʹnyj baron. (2015). [Картофельный барон. (2015)]. Режим доступa: https:// vestikavkaza.ru/pvk/geroy/kartofelyniy-baron (доступ: 30.09.2020).

Kiklewicz, Aleksander. (2006). Teoria metafor pojęciowych: zagadnienia dyskusyjne. W: Aleksander Kiklewicz (red.). Język. Komunikacja. Wiedza (s. 217–273). Mińsk: Prawo i ekonomika.

Kokko, Dmitrij. (2020). «Saša 3%» i «Usatyj tarakan»: Prezident Belorussii obzavelsâobidnymi prozviŝami. [Кокко, Дмитрий. (2020). «Саша 3%» и «Усатый таракан»: Президент Белоруссии обзавелся обидными прозвищами]. Режим доступa: https://svpressa.ru/ politic/article/268996/ (доступ: 30.09.2020).

Krongauz, Maksim. (2012). Memy v internete: opyt dekonstrukcii. Nauka ižiznʹ, 11. [Кронгауз, Максим. (2012). Мемы в интернете: опыт деконструкции. Наука и жизнь, 11]. Режим доступa: http://www.nkj.ru/archive/articles/21327/ (доступ: 18.09.2020).

Kudrin, Oleg. (2020). Vassal i sûzeren: Lukašenko navstreče s Putinym i posle togo. [Кудрин, Олег. (2020). Вассал и сюзерен: Лукашенко на встрече с Путиным и после того]. Режим доступa: https://www.ukrinform.ru/rubric-world/3099884-vassal-i-suzeren lukasenko-na-vstrece-s-putinym-i-posle-togo.html (доступ: 30.09.2020).

Kvât, Aleksandra. (2013). Mediamem kak instrument političeskogo PR: kognitivnyj podhod. Reklama i PR, 1. [Квят, Александра. (2013). Медиамем как инструмент политического PR: когнитивный подход. Реклама и PR, 1]. Режим доступa: http://www.mediascope. ru/node/1254 (доступ: 30.09.2020).

Kvâtkovski, Severin. (2018). Na kakom âzyke govorit Lukašenko [Квятковски, Северин. (2018). На каком языке говорит Лукашенко?]. Режим доступa: https://euroradio.fm/ru/ dorogie-rossiyskie-druzya-na-kakom-yazyke-govorit-lukashenko (доступ: 30.09.2020).

Lakoff, George. (1993). The contemporary theory of metaphor. In: Andrew Ortony (ed.), Metaphor and thought (p. 202–251). Cambridge: Cambridge University Press.

Lakoff, George; Johnson, Mark. (2010). Metafory w naszym życiu, Warszawa: Aletheia.

Levi-Stross, Klod. (2006). Mifologiki: Syroe i prigotovlennoe. Moskva: Flûid. [Леви-Стросс, Клод. (2006). Мифологики: Сырое и приготовленное. Москва: Флюид].

Lokšin, Ilʹâ. (2013). «Carʹ gory», ili Počemu vpostkommunističeskih avtokratiâh plohie instituty. [Локшин, Илья. (2013). „Царь горы”, или Почему в посткоммунистических автократиях плохие институты]. Режим доступa: https://openuni.io/course/8- course-7-1/lesson/5/material/774/ (доступ: 30.09.2020).

Memetičnostʹ reči. (2013). [Меметичность речи. (2013)]. Режим доступa: https://zloypoet. livejournal.com/54246.html (доступ: 30.09.2020).

Mierzwińska-Hajnos, Agnieszka. (2019). Amalgamaty pojęciowe w dyskursie politycznym. Kognitywne studium przypadku. Prace Filologiczne, 73, s. 629–647.

Novickaâ, Irina. (2019). Teoriâ konceptualʹnoj metafory irazvitie alʹternativnyh koncepcij v ramkah kognitivnogo napravleniâ metaforologii (po materialam sovremennoj anglistiki). Âzyk i kulʹtura, 46, s. 76–101. [Новицкая, Ирина. (2019). Теория концептуальной метафоры и развитие альтернативных концепций в рамках когнитивного направления метафорологии (по материалам современной англистики). Язык и культура, 46, с. 76–101].

Nowak, Jakub. (2013). Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej. W: Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura (red.). Współczesne media. Język mediów (s. 227–238). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Osborn, Majkl. (2008). Arhetipičnye metafory vritorike: sfera obrazov „svet–tʹma”. Političeskaâ lingvistika, 26, s. 182–191. [Осборн, Майкл. (2008). Архетипичные метафоры в риторике: сфера образов „свет–тьма”. Политическая лингвистика, 26, с. 182–191].

Panina, Margarita. (1996). Komičeskoe i âzykovye sredstvaego vyraženiâ. Moskva: Moskovskij gos. lingvističeskij universitet. [Панина, Маргарита. (1996). Комическое и языковые средства его выражения. Москва: Московский гос. лингвистический университет].

Perla, Andrej. (2020). „Vozvraŝenie bludnogo syna”: Runet o vizite Lukašenko v Soči. [Перла, Андрей. (2020)]. „Возвращение блудного сына”: Рунет о визите Лукашенко в Сочи]. Режим доступa: https://www.svoboda.org/a/30838493.html (доступ: 30.09.2020).

Plešakov, Vladimir. (2012). Kibersocializaciâ čeloveka: ot Homo Sapiens`a do Homo Cyberus`a. Moskva: Prometej. [Плешаков, Владимир. (2012). Киберсоциализация человека: от Homo Sapiens’а до Homo Cyberus’а. Москва: Прометей].

Poleszak, Dariusz (2013). Cyfrowi tubylcy – szansą czy zagrożeniem dla starej cywilizacji? Pedagogika Katolicka, 1, s. 60–70.

Popkova, Natalʹâ. (2007). Dominanty idiostilâ poèta-ironista: na materiale tekstov Igorâ Irtenʹeva. Ekaterinburg: Uralʹskij gos. universitet. [Попкова, Наталья. (2007). Доминанты идиостиля поэта-ирониста: на материале текстов Игоря Иртеньева. Екатеринбург: Уральский гос. университет].

Porycka, Daria. (2016). Retoryczny wymiar memów politycznych. Res Rhetorica, 4, s. 85–90.

Ricoeur, Paul. (1980). Meta-foryczne i meta-fizyczne. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 6(54), s. 183–198.

Šejgal, Elena. (2001). Neverbalʹnye znaki političeskogo diskursa. [Шейгал, Елена. (2001). Невербальные знаки политического дискурса]. Режим доступa: http://www.philology. ru/linguistics1/sheygal-01.htm (доступ: 27.09.2020).

Šenderovič, Viktor. (2008). Nasčet loma i nepravilʹnogo genofonda. [Шендерович, Виктор. (2008). Насчет лома и неправильного генофонда]. Режим доступa: http://www.shender. ru/paper/text/?.file=239 (доступ: 30.09.2020).

Sladkevič, Žanna. (2012). Ideologemy i mifologemy vtekstovoj tkani felʹetona. Polilog. Studia Neofilologiczne, 2, s. 371–383. [Сладкевич, Жанна. (2012). Идеологемы и мифологемы в текстовой ткани фельетона. Polilog. Studia Neofilologiczne, 2, с. 371–383].

Solodilova, Irina. (2013). Metafora: kognitivnye osnovy ocenočnosti. Vestnik OGU, 11(160), s. 118–123. [Солодилова, Ирина. (2013). Метафора: когнитивные основы оценочности. Вестник ОГУ, 11(160), с. 118–123].

Šomova, Svetlana. (2015). Političeskij internet-mem: suŝnostʹ, specifika, raznovidnosti. Biznes. Obŝestvo. Vlastʹ, 22, s. 28–41. [Шомова, Светлана. (2015). Политический интернет-мем: сущность, специфика, разновидности. Бизнес. Общество. Власть, 22, с. 28–41].

Ŝurina, Ûliâ. (2012). Internet-memy kak fenomen internet-kommunikacii. Naučnyj dialog, 3, s. 160–172. [Щурина, Юлия. (2012). Интернет-мемы как феномен интернет коммуникации. Научный диалог, 3, с. 160–172].

Syrcova, Ekaterina. (2014). Pragmatika smešnogo na materiale amerikanskih anekdotov. [Сырцова, Екатерина. (2014). Прагматика смешного на материале американских анекдотов]. Режим доступa: http://www.scienceforum.ru/2014/767/6032 (доступ: 17.09.2020).

Szabelska, Anna. (2012). Claude Lévi-Strauss i strukturalna analiza mitu a przyczynek do badań kognitywnych. Via Mentis, 1, s. 99–108.

Wołoszyn, Magdalena. (2016). Intertekstualność internetowych memów dotyczących polityki. Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 29, s. 205–224.

Zelânskaâ, Natalʹâ; Gavenko, Agnessa; Belousov, Konstanstin. (2009). Mediaobraz Iosifa Stalina kak gipertekst. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 11(105), s. 73–79. [Зелянская, Наталья; Гавенко, Агнесса; Белоусов, Констанстин. (2009). Медиаобраз Иосифа Сталина как гипертекст. Вестник Оренбургского государственного университета, 11(105), с. 73–79].

Zemszał, Piotr. (2018). Kultura – ideologia – metafora. Metaforyczne dychotomie związane z kategoriami SWOICH i OBCYCH w ideologicznym subdyskursie o kulturze w ZSRR w latach 1953–1957. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Toruńskiego.

Zubanova, Lûdmila. (2008a). Sovremennoe mediaprostranstvo: podhody k issledovaniûi principy interpretacii. Vestnik Čelâbinskoj gosudarstvennoj akademii kulʹtury i iskusstv, 2(14), s. 6–17. [Зубанова, Людмила. (2008a). Современное медиапространство: подходы к исследованию и принципы интерпретации. Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств, 2(14), с. 6–17].

Zubanova, Lûdmila. (2008b). Sredstva massovojinformacii kak arena cennostnogo obmena. Vestnik Čelâbinskogo gosudarstvennogo universiteta, 32, s. 27–30. [Зубанова, Людмила. (2008b). Средства массовой информации как арена ценностного обмена. Вестник Челябинского государственного университета, 32, с. 27–30].

Sources of memes [Источники мемов] (доступ: 30.09.2020)

https://memepedia.ru/vstrecha-putina-i-lukashenko/ https://zen.yandex.ru/media/makinglifebetter/putin-i-lukashenko-v-sochi-svejie-memy 5f5f95ce8169a87816004721 http://mainfun.ru/news/2020-09-15-79348 http://batona.net/128966-fotozhaby-i-memy-pro-vstrechu-lukashenko-i-putina-20-foto.html https://www.unian.net/curiosities/vstrecha-putina-i-lukashenko-reakciya-socsetey-poslednie novosti-11146634.html https://imgirl.ru/relax/vstrecha-vladimira-putina-i-aleksandra-lukashenko-v-sochi-luchshie-memy/ https://www.svoboda.org/a/30838493.html https://utro.ru/news/life/2020/09/14/1457467.shtml https://pikabu.ru/story/prelest_1869560 https://pikabu.ru/story/batka_odobryaet_2041672 https://hodor.lol/post/114748/ https://pikabu.ru/story/povod_vyipit18_marta_4072717 https://vestikavkaza.ru/pvk/geroy/kartofelyniy-baron https://admem.ru/1390992091




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2021.15.267-290
Data publikacji: 2021-12-12 20:47:05
Data złożenia artykułu: 2020-10-07 17:17:43


Statystyki


Widoczność abstraktów - 709
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (BELARUSIAN) (Русский) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Żanna Sładkiewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.