Koncepcja etnolingwistyki według Jamesa Underhilla

Adam Głaz

Streszczenie w języku polskim


Mimo że badania etnolingwistyczne – zwłaszcza poza środowiskiem sla­wistycznym – nie należą do głównego nurtu działań naukowych, ukazanie się trzech monografii Jamesa Underhilla w ciągu pięciu lat (2007–2012) daje na­dzieję jeśli nie na radykalną zmianę tego stanu rzeczy, to przynajmniej na zdobycie przez etnolingwistykę nowych terytoriów. Jednak mimo podobieństw do etnolingwistyki lubelskiej i inspiracji nią, podejście autora tych książek jest znacząco inne, zarówno w aspekcie teoretyczno-koncepcyjnym, jak i w sferze metodologii i konkretnych propozycji analitycznych. Niniejsze omówienie et­nolingwistyki w wydaniu Underhilla oparte jest głównie na jego najnowszej publikacji Ethnolinguistics and Cultural Concepts (2012).

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bartmiński Jerzy, 1986, Czym zajmuje się etnolingwistyka?, „Akcent”, nr 4 (26), s. 16–22.

Bartmiński Jerzy, 2009/2012, Aspects of Cognitive Ethnolinguistics, London and Oakville, CT: Equinox.

Eubanks Philip, 2000, A War of Words in the Discourse of Trade: The Rhetorical Con­stitution of Metaphor, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press.

Głaz Adam, 2010, Czym jest (językowy) obraz świata – powrót do źródeł: James W. Underhill, Humboldt, Worldview and Language, Edinburgh: Edinburgh Uni­versity Press, 2006, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, 22, s. 211–215.

Głaz Adam, 2012, Metafora stwarza światy: James Underhill, Creating Worldviews. Me­taphor, Ideology and Language, Edinburg: Edinburgh University Press, 2011, 256 s., „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, 24, s. 209–213.

Goatly Andrew, 2007, Washing the Brain: Metaphor and Hidden Ideology, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Kövecses Zoltán, 2000, Metaphor and Emotion. Language, Culture, and Body in Human Feeling, Cambridge: Cambridge University Press.

Łozowski Przemysław, 2008, Language as Symbol of Experience: King Alfred’s cunnan, magan and motan in a Panchronic Perspective, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Łozowski Przemysław, 2012, Co pamięta język: krzyk jednostki czy echo zbiorowości?, [w:] Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej, red. Jan Adamowski, Marta Wójcicka, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 121–127.

Łozowski Przemysław, Jasiński Tomasz, 2001, JOS 2000: świat bez obrazu, język bez świata, [w:] Semantyka tekstu artystycznego, red. Anna Pajdzińska, Ryszard Tokarski, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 207–229.

Malotki Ekkehart, 1983, Hopi Time: A Linguistic Analysis of Temporal Concepts in the Hopi Language, Berlin: Mouton.

Mathiot Madeleine (red.), 1979, Ethnolinguistics: Boas, Sapir and Whorf Revisited, The Hague: Mouton.

Palmer Gary B., 1996, Toward a Theory of Cultural Linguistics, Texas University Press.

Riley Philip, 2007, Language, Culture and Identity: An Ethnolinguistic Perspective, Lon­don: Continuum.

Underhill James William, 2007, Humboldt, Worldview and Language, Edinburgh: Edin­burgh University Press.

Underhill James William, 2011, Creating Worldviews. Metaphor, Ideology and Language, Edinburgh: Edinburgh University Press.

Underhill James William, 2012, Ethnolinguistics and Cultural Concepts. Truth, Love, Hate and War, Cambridge: Cambridge University Press.

WhorfBenjaminLee,2002, Język, myśl i rzeczywistość, tłum. Teresa Hołówka, Warszawa: Wydawnictwo KR.

Wierzbicka Anna, 2006, English. Meaning and Culture, Oxford: Oxford University Press.

Wierzbicka Anna, 2010, Experience, Evidence and Sense: The Hidden Cultural Legacy of

Williams Raymond, 1983, Keywords: A Vocabulary of Culture and Society, wydanie poprawione, Oxford: Oxford University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2014.26.141
Data publikacji: 2015-05-19 12:22:47
Data złożenia artykułu: 2015-04-18 11:26:56


Statystyki


Widoczność abstraktów - 895
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 514

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.