Między etnolingwistyką a fenomenologią, czyli o wzajemnej przekładalności językowo konstruowanych światów doświadczanych

Jan Kajfosz

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest zidentyfikowanie warunków przekładu kulturowego, bez którego nie byłoby ani etnolingwistyki, ani etnografii. Autor kieruje uwagę na fenomenologiczne inspiracje badań jakościowych. Pierwszą z nich jest potrzeba analizowania konkretnego kontekstu sytuacyjnego, jeśli chcemy odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu język rządzi ludzkim doświadczeniem. Na podstawie propozycji Edmunda Husserla można przyjmować, że władza języka nad człowiekiem ma inny zasięg w sytuacjach, gdy spontaniczne (przedteoretyczne) nastawienie do zjawisk góruje nad nastawieniem refleksyjnym (teoretycznym), a inny wówczas, gdy jest na odwrót. Zarówno etnolingwistyka, jak i etnografia wychodzą z założenia, że kierunki społecznego tworzenia rzeczywistości mogą się między sobą zasadniczo różnić z uwagi na odmienne systemy językowo-kulturowe. Mimo to można zakładać, że ludzka cielesność, analizowana w refleksji, stanowi wspólny mianownik takich systemów, dzięki czemu etnolingwiści i etnografowie przy podjęciu dostatecznego wysiłku mogą nauczyć się relatywnie dobrze rozumieć każdy tekst „od wewnątrz” (emicznie, czyli z perspektywy tubylca).


Słowa kluczowe


etnolingwistyka; etnografia; relatywizm kulturowy; fenomenologia; konstruktywizm społeczny

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Apel Karl-Otto, 1959, Der philosophische Wahrheitsbegriff als Voraussetzung einer inhaltlich orientierten Sprachwissenschaft, [w:] Sprache – Schlüssel zur Welt. Festschrift für Leo Weisgerber, red. H. Gipper, Düsseldorf: Schwann, s. 11–38.

Apel Karl-Otto, 1991, Transformation der Philosophie, Bd 1: Sprachanalytik, Semiotik, Hermeneutik, Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Arendt Hannah, 2002, Myślenie, przeł. Hanna Buczyńska-Garewicz, Warszawa: Czytelnik.

Barthes Roland, 2000, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa: KR.

Bartmiński Jerzy, 2007a, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński Jerzy, 2007b, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński Jerzy, 2008, Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna?, [w:] Język a kultura, t. 20. Jubileuszowy, red. Anna Dąbrowska, Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 15–33.

Berger Peter Ludwig, Luckmann Thomas, 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. Józef Niżnik, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bocheński Józef Maria, 1956, Formale Logik, Freiburg im Breisgau: Alber.

Bourdieu Pierre, 2008, Zmysł praktyczny, przeł. Maciej Falski, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Burszta Wojciech, 1998, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań: Zysk i S-ka.

Cassirer Ernst, 1998, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. Anna Staniewska, Warszawa: Czytelnik.

Culler Jonathan, 1993, Saussure, przeł. Jana Lazarová, Bratislava: Archa.

Czachur Waldemar, 2020, Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Desjarlais Robert, Throop Jason C., 2011, Phenomenological Approaches in Anthropology, „Annual Review of Anthropology” 40, s. 87–102.

Gennep Arnold van, 2006, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przeł. Beata Biały, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Headland Thomas N., Pike Kenneth Lee, Harris Marvin, 1990, Emics and etics. The insider/outsider debate, Newbury Park: SAGE.

Heidegger Martin, 1994, Bauen, Wohnen, Denken, [w:] tegoż, Vorträge und Aufsätze, Stuttgart: Neske.

Husserl Edmund, 1952, Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie, 2. Buch: Phänomenologische Untersuchungen zur Konstitution, red. Marly Biemel, Rudolf Bernet, Den Haag: Nijhoff.

Husserl Edmund, 1954, Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie, Bd 6, red. Walter Biemel, Rudolf Bernet, Den Haag: Nijhoff.

Jakobson Roman, 1989, Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, t. 2: Wybór pism, red. Maria Renata Mayenowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kajfosz Jan, 2005, Relativita žitého světa jako průnik zájmů fenomenologie a sémiotiky, [w:] Schizma filosofie 20. století, red. Martin Nitsche, Pavel Sousedík, Martin Šimsa, Ústí and Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, s. 271–285.

Kajfosz Jan, 2018a, Fenomenologia Jana Patočki a kwestia językowego konstruowania świata, [w:] Spotkania filozoficzno-socjologiczne na pograniczu w ramach Polsko-Czeskiej Wolnej Szkoły Nauk Filozoficznych i Społecznych im. Profesora Jana Szczepańskiego, red. Andrzej Kasperek, Hynek Böhm, Katowice: Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach, s. 30–44.

Kajfosz Jan, 2018b, Presupozycje w analizie potocznych dyskursów pamięciowych, [w:] Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, red. Waldemar Czachur, Warszawa: Wydawnictwa UW, s. 118–137.

Kołakowski Leszek, 1991, O wypowiadaniu niewypowiadalnego. Język i sacrum, [w:] Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. Jerzy Bartmiński, Renata Grzegorczykowa, Wrocław: Wydawnictwo UWr, s. 53–64.

Kwaśnica Robert, 1991, Rzeczywistość jako byt sensu. Teza o językowym tworzeniu rzeczywistości, [w:] Język a kultura, t. 1: Podstawowe pojęcia i problem, red. Janusz Anusiewicz, Jerzy Bartmiński, Wrocław: Wiedza o Kulturze, s.'31–60.

Mabry Linda, 2008, Case Study in Social Research, [w:] The SAGE Handbook of Social Reseach Methods, red. Pertti Alasuutari, Leonard Bickman, Julia Brannen, London: SAGE.

Malinowski Bronisław, 2004, Słowo w kontekście działania, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Marody Mirosława, 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Otto Rudolf, 1999, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Bogdan Kupis, Warszawa: Wydawnictwo KR.

Patočka Jan, 1992, Přirozený svět jako filosofický problém, Praha: Československý spisovatel.

Patočka Jan, 1995, Tělo, společenství, jazyk, svět, Praha: OIKOYMENH.

Sapir Edward, 1978, Kultura, język, osobowość. Wybrane eseje, przeł. Barbara Stanosz, Roman Zimand, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Schaff Adam, 1964, Język a poznanie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Schütz Alfred, 2008, Obcy. Esej z zakresu psychologii społecznej, [w:] O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, przeł. Barbara Jabłońska, Kraków: Nomos, s. 213–224.

Tokarski Ryszard, 2016, Od językowego obrazu świata do obrazów świata w języku. „Język Polski” 2, 28–37. DOI: https://doi.org/10.31286/JP.96.2.4.

Vaňková Irena, Nebeská Iva, Saicová Římanová Lucie, Šlédrová Jasňa, 2005, Co na srdci, to na jazyku, Praha: Karolinum.

Vaňková Irena, 2007, Nádoba plná řeči. (Člověk, řeč a přirozený svět), Praha: Karolinum.

Wheen Francis, 2006, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Whorf Benjamin Lee, 1982, Język, myślenie i rzeczywistość, przeł. Teresa Hołówka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wittgenstein Ludwig, 2000, Dociekania filozoficzne, przeł. Bogusław Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2025.37.45
Data publikacji: 2025-08-05 23:15:02
Data złożenia artykułu: 2024-10-13 23:23:02


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Jan Kajfosz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.