“We do the nails and talk”: Conceptual Metaphors within the Triad of work – profession – career
Abstract
The article analyses conceptual metaphors that occur in spontaneous conversations during a manicure service. Since the main topic of those conversations is professional life, attention is focused on reconstructing the metaphorical image of work that emerges in this context. It functions within the bounds of the conceptual triad work – profession – career. The study has been framed in a dynamic model of talk. It reveals significant differences in the ontological conceptualisation of the concepts involved. The metaphors of work are based on physical, material foundations, reflecting similarities to solid substances or concrete things; in contrast, profession appears in the data as something fluid, in motion, and based on the ontology of liquids.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bagłajewski Arkadiusz, 2016, Praca w świetle współczesnych świadectw literackich, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” 28, s. 81–99. DOI: 10.17951/et.2016.28.81
Bagłajewski Arkadiusz, Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, Łaszkiewicz Monika (red.), 2018, Praca ludzka w perspektywie interdyscyplinarnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński Jerzy, 2014, Polskie wartości w europejskiej aksjosferze, red. Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Marta Nowosad-Bakalarczyk, Sebastian Wasiuta, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński Jerzy, Brzozowska Małgorzata, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława (red.), 2016, Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów, tom 3: Praca, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Brzozowska Małgorzata, 2017, Praca w oczach lubelskich studentów [w:] Nazwy wartości w językach europejskich. Raport z badań empirycznych, red. Iwona BielińskaGardziel, Małgorzata Brzozowska, Beata Żywicka, Przemyśl: Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska.
Büyükalan Filiz Sevil, Çarkit Ersoy, Bacanli Felide, 2022, Metaphorical Perceptions of High School Students in Rural Area Related to Career, Profession, and Job Concepts, „International Journal of Psychology and Educational Studies” 9, s. 51–62.
Cameron Lynn, 2007, Patterns of metaphor use in reconciliation talk, „Discourse and Society” 18, s. 197–222.
Inkson Kerr, 2007, Understanding careers. The metaphors of working lives, Michigan: SAGE Publications.
Kövecses Zoltán, 2010, Metaphor – a practical introduction, New York: Oxford University Press.
Lakoff George, Johnson Mark, 1988, Metafory w naszym życiu, tłum. Tomasz Krzeszowski, Warszawa: Wydawnictwo PIW.
Liszcz Teresa, 2016, Praca ludzka – wartość ekonomiczna czy etyczna?, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” 28, s. 59–79. DOI: 10.17951/et.2016.28.59
Marhula Joanna, Rosiński Maciej, 2017, Co oferuje MIPVU jako metoda identyfikacji metafory? „Polonica” 37, s. 23–36.
Mazurkiewicz Małgorzata, 1990, Dwa spojrzenia na pracę. Perspektywa interpretacyjna a znaczenie słowa, [w:] Językowy obraz świata, red. Jerzy Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 129–146.
Mazurkiewicz-Brzozowska Małgorzata, 1993, „Praca” – wybrane warianty znaczenia słowa we współczesnej polszczyźnie i ich struktura kognitywna, [w:] Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne I, red. Jerzy Bartmiński, Małgorzata Mazurkiewicz-Brzozowska, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 133–145.
Rancew-Sikora Dorota, Steciąg Magdalena, w druku, Rozmowa o pracy podczas manicure – badanie na styku analizy konwersacyjnej i lingwistyki kognitywnej, „Prace Językoznawcze”.
Rejter Artur, 2006, Leksyka ekspresywna w historii języka polskiego. Kulturowokomunikacyjne konteksty potoczności, Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Szostek Andrzej, 2015, Praca oczami etyka. Perspektywa personalistyczna, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” 28, s. 103—113. DOI: 10.17951/et.2015.27.103.
Święcicka Małgorzata, Peplińska-Narloch Monika, 2007, Praca uodparnia na ból, czyli o metaforyce pracy, [w:] Na językoznawczych ścieżkach, red. Agnieszka Mikołajczuk, Radosław Pawelec, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, s. 278–284.
Woldendorp Jan, 2019, „Metaphorically Speaking…” Paradigm And The Use Of Metaphor In Career Conversations, „Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration” 25, s. 85–101. DOI: 10.18290/pepsi-2019-0005
Zaltman Gerald, Zaltman Lindsay, 2008, Marketing metaphoria. What deep metaphors reveal about the minds of consumers, Cambridge: Harvard Business School Press.
Zawadzka Dominika, 2020, Językowy obraz pracy w opinii studentów (na podstawie badań ankietowych), [w:] Głos – Język – Komunikacja 7: Wartości i wartościowanie w XXI wieku, red. Maria Krauz, Agnieszka Myszka, Robert Słabczyński, Rzeszów: Wydawnictwo URz, s. 86–95.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2025.37.233
Date of publication: 2025-08-05 23:15:27
Date of submission: 2024-04-04 20:53:48
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Magdalena Steciąg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.