Chrystologia Liberatusa z Kartaginy (stosunek do neochalcedonizmu)

Arkadiusz Urbaniec

Streszczenie w języku polskim


Liberatus – archidiakon Kościoła kartagińskiego – żył w VI w. w okresie nasilenia się kontrowersji chrystologicznych za panowania cesarza Justyniana i dominacji teologicznej neochalcedonizmu w Konstantynopolu i innych ośrodkach imperium. W swoim jedynym znanym współcześnie dziele pt. Breviarium podjął próbę obrony tzw. „Trzech Rozdziałów”, potępionych cesarskim edyktem oraz decyzją II soboru konstantynopolitańskiego, ukazując zagadnienie ich ortodoksyjności na tle rozwoju radyklanych ruchów chrystologicznych: nestorianizmu i eutychanizmu. W poniższym artykule została przeprowadzona analiza dzieła afrykańskiego duchownego pod kątem wyznawanej przez niego chrystologii, skupiając się na jego stosunku do neochalcedonizmu przez pryzmat recepcji chrystologii cyryliańskiej, postaci antiocheńskich teologów z V w. oraz formuły teopaschickiej.

Słowa kluczowe


Liberatus z Kartaginy; spory chrystologiczne; neochalcedonizm; formuła teopaschicka

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Acta conciliorum oecumenicorum, t. I–IV, wyd. E. Schwartz, Berolini et Lipsiae 1914–1940.

Chronicon Paschale ad exemplar Vaticanum, wyd. I. Dindorf, Bonnae 1832.

Collectio Avellana, wyd. O. Gunther, CSEL 35, Vindobona 1895–1898.

Corpus Iuris Civilis, Codex Iustinianus, t. 2, wyd. P. Krueger, Berlin 1954.

Ewagriusz Scholastyk, Historia Ecclesiastica, wyd. J. Bidez, L. Parmentier, London 1898.

Fakundus z Hermiany, Pro defensione trium capitulorum, wyd. J.M. Clément, R. Vander Plaetse, Corpus Christianorum – Series Latina, t. 90A, Turnhout 1974.

Ferrandus, Epistulae, wyd. J.P. Migne, Patrologia Latina 67, Paris 1848.

Historie Kościoła Jana Diakrinomenosa i Teodora Lektora, wyd. R. Kosiński, A. Szopa, K. Twardowska, Kraków 2019.

Liberatus, Breviarium causae Nestorianorum et Eytuchianorum, w: Acta Conciliorum Oeconomicorum, t. 2, vol. 5, wyd. E. Schwartz, Berolini et Lipsiae 1936.

Libératus de Carthage. Abrégé de l’histoire des nestoriens et des eutychiens, wyd. P. Blaudeau, Paris 2019.

Sokrates Scholastyk, Historia Ecclesiastica, w: Sokrates, Kirchengeschichte, wyd. G. Hansen, Berlin 1995.

Teodoret z Cyru, Historia Ecclesiastica, w: Theodorus, Kirchengeschichte, wyd. L. Parmentier, Berlin 1911.

Wiktor z Tonnony, Chronicon cum reliquiis ex Consularibus Caesaraugustanis, wyd. C. Cardelle de Hartman, Corpus Christianorum – Series Latina, t. 173A, Turnhout 2001.

Anastos M.V., The Immutability of Christ and Justinian's Condemnation of Theodore of Mopsuestia, „Dumbarton Oaks Papers” 1951, 6.

Abramowski L., The Controversy over Diodore and Theodore in the Interim between the two Councils of Ephesus, w: Formula and Context. Studies in Early Christian Thought, London 1991.

Blaudeau P., Introduction, w: Libératus de Carthage. Abrégé de l’histoire des nestoriens et des eutychiens, wyd. P. Blaudeau, Paris 2019.

Cameron A., Byzantine Africa: The Literary Evidence, w: Excavations at Carthage conducted by the University of Michigan, red. J.H. Humphrey, M. al-Qawmī lil-Āthār wa-al-Funūn bi-Tūnis, vol. 7, Ann Arbor 1982.

Cameron A., Procopius and the Sixth Century, London–New York 2005.

Courtois C., Les Vandales et L’Afrique, Paris 1955.

Drageut R., Julien d’Halicarnasse, et sa controverse avec Sévère d’Antioche sur l’incorruptibilité du corps du Christ, Louvain 1925.

Duchesne L., Les protégés de Théodora, „Mélanges d’archéologie et d’histoire de l’École française de Rome” 1915, 35.

Eno R., Doctrinal Authority in the African Ecclesiology of the Sixth Century: Facundus and Ferrandus, „Revue d’Études Augustiniennes et Patristiques”, 1976, 22.

Foss C., The Empress Theodora, „Byzantion” 2002, 72.

Fraisse-Coué C., Von Ephesus nach Chalcedon. Der „Trügerische Freide” (433–451), w: Die Geschichte des Christentums. Bd. 3: Der lateinische Westen und der byzantinische Osten: (431–642), red. T. Böhm, L. Piétri, Freiburg 2010.

Frend W.H.C., The Rise of the Monophysite Movement, Cambridge 2008.

Ginter K., Spór o Trisagion, „Res Historica” 2002, 14.

Gould G., Cyril of Alexandria and the Formula of Reunion, „Downside Review” 1988, 106.

Graumann T., General Introduction, w: The Council of Ephesus 431. Documents and Proceedings wyd. R. Price, T. Graumann, Liverpool 2022.

Gray P.T.R., Neo-Chalcedonsim and the Tradition: From Patristic to Byzantine Theology, „Byzantinische Forschungen” 1982, 8.

Gray P.T.R., The Defense of Chalcedon in the East (451–553), Leiden 1979.

Gray P.T.R., The Legacy of Chalcedon: Christological Problems and Their Significance, w: The Cambridge Companion to the Age of Justinian, red. M. Maas, Cambridge 2005.

Grillmeier A., Christ in Christian Tradition, vol. 2, From the Council of Chalcedon (451) to Gregory the Great (590–604), part 1, Reception and Contradiction. The development of the discussion about Chalcedon from 451 to the beginning of the reign of Justinian, Louisville 1987.

Grillmeier A., Christ in Christian Tradition, vol. 2, From the Council of Chalcedon (451) to Gregory the Great (590–604), part 2, The Church of Constantinople in the Sixth Century, Louisville 1995.

Grillmeier A., Christ in Christian Tradition, vol. 2, From the Council of Chalcedon (451) to Gregory the Great (590–604), part 4, The Church of Alexandria with Nubia and Ethiopia after 451, Louisville 1996.

De Halleux A., Les douze chapitres cyrilliens au Concile d'Éphèse (430–433), „Revue théologique de Louvain” 1992, 23.

Harvey S.A., Theodora the “Believing Queen”: A study in Syriac historiographical tradition, „Hugoye” 2001, 4, 2.

Hatlie P., The monks and monastery of Constantinople ca. 350–850, Cambridge 2011.

Heil U., Liberatus von Karthago und die „Drei Kapitel“: Anmerkungen zum „Breviarium causae Nestorianorum et Eutychianorum“ 8–10, „Zeitschrift für Antikes Christentum” 2010, 14.

Humfress C., Ortodoxy and the Courts in Late Antiquity, Oxford 2007.

Kosiński R., Obraz kobiet w wybranych dziełach historiografii kościelnej z VI wieku. Część 1. Historia Kościoła Teodora Lektora i Kronika Wiktora z Tunnuny, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2022, 13.

Kosiński R., Wiktor z Tonnony i jego dzieło, Kraków 2023.

Krannich T., Cyrill von Alexandria und die Unionsformel von 433 n. Chr., „Zeitschrift für Antikes Christentum” 2006, 9.

Leppin H., Justinian das christliche experiment, Stuttgart 2011.

Leuenberger-Wenger S., Das Konzil von Chalcedon und die Kirche, Leiden–Boston 2019.

van Loon H., The Dyophisite Christology of Cyril of Alexandria, Leiden–Boston 2009.

McGuckin J., The ‘Theopaschite Confession’ (Text and Historical Context): a Study in the Cyrilline Re-interpretation of Chalcedon, „Journal of Ecclesiastical History” 1984, 35, 2.

McGuckin J., Saint Cyril of Alexandria. The Chrystological Controversy, New York 2004.

Merrills A., Miles R., The Vandals, Oxford 2014.

Meier M., Das andere Zeitalter Justinians. Kontingenzerfahrung und Kontingenzbewältigung Kontingenzbewältigungim 6. Jahrhundert n. Chr., Göttingen 2003.

Meier M., Das Breviarium des Liberatus von Karthago. Einige Hypothesen zu seiner Intention, „Zeitschrift für Antikes Christentum” 2010, 14.

Meyendorff J., Imperial Unity and Christian Division. The Church 450–680 A.D., New York 1989.

Moeller C., Le chalcédonisme et le néo-chalcédonisme en Orient de 451 à la fin du VIe siècle, w: Das Konzil von Chalkedon. Geschichte und Gegenwart, t. 1, red. A. Grillmeier, H. Bacht, Würzburg 1951.

Prosopographie chrétienne du Bas-Empire, vol. 1, Prosopographie de L’Afrique chrétienne (303–533), red. A. Mandouze, Paris 1982.

Pasztori-Kupan I., Theodoret of Cyrus, London 2006.

Pazdernik C., Our Most Pious Consort Given us by God: Dissident Reactions to the Partnership of Justinian and Theodora, AD 525–549, „Classical Antiquity” 1994, 13.

Placanica A., De epistola Vigilio supposita animadversiones in Victorem Tunnunensem, „Latinitas. Commentarii linguae Latinae excolendae provehendae” 1990, 38.

Price R., The Ecclesiastical Policy of the Emperor Justinian, w: The Acts of the Council of Constantinople of 553, with related texts on the Three Chapters Controversy, wyd. R. Price, Liverpool 2009.

Price R., Before the Council, w: The Council of Ephesus 431. Documents and Proceedings, The Council of Ephesus 431. Documents and Proceedings, wyd. R. Price, T. Graumann, Liverpool 2022.

Rammelt C., Ibas von Edessa, Rekonstruktion einer Biographie und dogmatischen Position zwischen den Fronten, Berlin 2008.

Richard M., Proclus de Constantinople et le theopaschisme, „Revue D’Histoire Ecclésiastique” 1942, 38.

Salamon M., Mnisi scytyjscy w Konstantynopolu (519–520 r.), „Balcanica Posnaniensia” 1984, 1.

Sotinel C., Emperors and Popes in the Sixth Century: The Western View, w: The Cambridge Companion to the Age of Justinian, red. M. Maas, Cambridge 2005.

Stachura M., Wrogowie porządku rzymskiego, Kraków 2010.

Stein E., Histoire du Bas-Empire, t. 1–2, Paris–Bruxelles 1949.

The Prosopography of the Later Roman Empire. t. 3, (527–641), red. J.R. Martindale, Cambridge 1992.

Urbaniec A., Postać cesarzowej Teodory w źródłach łacińskich, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2022, 13.

Viezure D.I., Verbum Crucis, Virtus Dei: A Study of Theopaschism from the Council of Chalcedon (451) to the Age of Justinian, Toronto 2009 (praca doktorska).

Wessel S., Cyril of Alexandria and the Nestorian Controversy. The Making of Saint and of a Heretic, Oxford 2004.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2025.59.609-633
Data publikacji: 2025-10-31 08:36:57
Data złożenia artykułu: 2023-08-01 18:31:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Arkadiusz Urbaniec

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.