W cieniu rusyfikacji, strajku szkolnego 1905 r. i I wojny światowej – edukacja na terenie Królestwa Polskiego przełomu XIX i XX w. w świetle źródeł rękopiśmiennych ze zbiorów Biblioteki Narodowej (wybrane problemy)
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest ukazanie wpływu przemian społeczno-politycznych zachodzących na ziemiach Królestwa Polskiego przełomu XIX i XX w. na przebieg procesów edukacyjnych dzieci i młodzieży szkolnej. Był to okres nasilonej rusyfikacji, intensyfikacji nauczania domowego, strajku szkolnego 1905 r. i związanego z nim rozwoju polskich szkół prywatnych, wreszcie destabilizującego edukację wielu uczniów wybuchu I wojny światowej.
Bazę źródłową artykułu stanowią niepublikowane pamiętniki ze zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie. Wybrano 29 rękopisów spełniających główne kryterium doboru – ich autorzy kształcili się w okresie od lat dziewięćdziesiątych XIX w. do momentu zakończenia I wojny światowej na terenach zaboru rosyjskiego. Autorzy ci reprezentują różne grupy społeczne, od rodzin chłopskich, robotniczych i rzemieślniczych po inteligencję i ziemiaństwo, co pozwala na szersze porównanie specyfiki preferowanych i praktykowanych przez nie modeli edukacji. Analiza materiału źródłowego obejmowała zarówno edukację domową, jak i instytucjonalną. Analizowane wspomnienia to dokumenty o charakterze prywatnym, osobistym, przedstawiające w sposób subiektywny przeżycia i doświadczenia ich autorów w kontekście przemian politycznych i społecznych przełomu XIX i XX w., w tym przejawów cechującej ten okres nowoczesności, często pozostającej w swoistej sprzeczności z nostalgią za tradycją przeszłości.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bewicz P., Historyk wobec egodokumentu – intymność i granica, w: Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze, red. W. Chorążyczewski, A. Pacevicius, S. Roszak, Toruń 2015.
Bołdyrew A., Nowoczesność, edukacja, młode pokolenie w perspektywie badań historyczno-pedagogicznych, „Wychowanie w Rodzinie” 2019, 2.
Bołdyrew A., Pająk P., Perspektywy, możliwości i ograniczenia badań łączących psychologię i historię nad edukacją i wychowaniem dzieci i młodzieży u progu nowoczesności, „Studia Edukacyjne” 2021, 60.
Chorążyczewski W., Rosa A., Egodokumenty – egodokumentalność – anliza egodokumentalna – spuścizna egodokumentalna, w: Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze, red. W. Chorążyczewski, A. Pacevicius, S. Roszak, Toruń 2015.
Cybulska K., Udział w strajku szkolnym w świetle indywidualnego doświadczenia biograficznego młodzieży urodzonej pod koniec XIX wieku, „Biografistyka Pedagogiczna” 2023, 1.
Edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w czasopiśmiennictwie społeczno-kulturalnym Królestwa Polskiego w latach 1905–1918. Bibliografia adnotowana, cz. 1, red. R. Bednarz-Grzybek, A. Bołdyrew, M.M. Kacprzak, Łódź 2023.
Gałek C., Wychowanie młodzieży szkolnej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku w świetle literatury memuarystycznej i beletrystycznej, w: Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815–1915, red. H. Markiewicz, J. Czarnecka, Warszawa 2016.
Historia społeczna. Historia codzienności. Mikrohistoria, przeł. A. Kopacki, Warszawa 1996.
Julkowska V., Historie rodzinne. Narracje – narratorzy – interpretacje, Poznań–Bydgoszcz 2018.
Kita J., Ziemiaństwo polskie a modernizacja gospodarki rolnej (do 1914 r.). Zarys problematyki, „Zeszyty Wiejskie” 2016, 22.
Kizwalter T., Polska nowoczesność. Genealogia, Warszawa 2020.
Kmiecik Z., Ruch oświatowy na wsi. Królestwo Polskie 1905–1914, Warszawa 1963.
Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, cz. 1–2, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1995.
Kucha R., Oświata elementarna w Królestwie Polskim w latach 1864–1914, Lublin 1982.
Markiewicz H., Rzecz o Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa 2016.
Mędrzecki W., Młodzież polska na ziemiach Polski centralnej: procesy socjalizacji, Warszawa 2002.
Miąso J., Tajne nauczanie w Królestwie Polskim w świetle dokumentów władz rosyjskich, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 1990, 33.
Miąso J., Walka o narodową szkołę w Królestwie Polskim w latach 1905–1907 (W stulecie strajku szkolnego), „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2005, 44.
Nawrot-Borowska M., Bony w wychowaniu domowym dzieci polskich w latach 1850–1914, „Biuletyn Historii Wychowania” 2005, 21/22.
Nawrot-Borowska M., Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i początkach XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.
Nawrot-Borowska M., Nauczyciel domowy na ziemiach polskich w latach 1850–1914, w: W kręgu dawnych i współczesnych teorii wychowania: uczeń, szkoła, nauczyciel, red. K. Dormus, R. Ślęczka, Kraków 2012.
Nawrot-Borowska M., Wzorzec idealnej piastunki, niani, opiekunki dziecięcej w świetle poradników polskich z II połowy XIX i początku XX wieku, w: Kądziel – Kołyska – Łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni dziejów, red. A. Głowacka-Penczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Bydgoszcz 2017.
Nawrot-Borowska M., Wałęga A., Nauczanie domowe na terenie Królestwa Polskiego na przełomie XIX i XX wieku w świetle pamiętników rękopiśmiennych ze zbiorów Biblioteki Narodowej, [w druku].
Nawrot-Borowska M., Wałęga A., Od kółek samokształceniowych i organizacji młodzieżowych do Polskiej Organizacji Wojskowej – aktywność młodzieży Królestwa Polskiego na początku XX wieku (w świetle wspomnień), [w druku].
Nawrot-Borowska M., Wałęga A., Pamiętniki rękopiśmienne ze zbiorów Biblioteki Narodowej jako źródło do badań nad dzieciństwem w Królestwie Polskim przełomu XIX i XX wieku, „Biografistyka Pedagogiczna” 2023, 2.
Nasza walka o szkołę polską 1901–1917: opracowania, wspomnienia, dokumenty, t. 1, red. B. Nawroczyński, Warszawa 1932.
Nasza walka o szkołę polską 1901–1917: opracowania, wspomnienia, dokumenty, t. 2, red. B. Nawroczyński, Warszawa 1934.
Niklewska J., Prywatne szkoły średnie w Warszawie 1905–1915, Warszawa 1987.
Niklewska J., Modele wychowawcze prywatnych szkół polskich w Warszawie u progu pierwszej wojny światowej, „Almanach Muzealny” 1997, 1.
Nowacki T.W., Młodzież tworzy historię. Zwycięska walka młodzieży o szkołę polską 1901–1917, Lublin 2011.
Pokłosie pracy oświatowej w latach 1880–1928 (Garść wspomnień), red. S. Świdwiński, Warszawa 1928.
Rauszer M., Edukacja dla narodu. Chłopi a procesy narodowościowe, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2018, 4.
Staszyński E., Polityka oświatowa caratu w Królestwie Polskim (od powstania styczniowego do I wojny światowej), Warszawa 1968.
Szewczuk D., Seminaria nauczycielskie w Królestwie Polskim (1866–1915), Lublin 2015.
Walasek S., Opieka i wychowanie małego dziecka na łamach czasopism przełomu XIX i XX wieku, Wrocław 2015.
Walka o szkołę polską. W 25–lecie strajku szkolnego, red. S. Drzewiecki, Z. Nowicki, T. Wojeński, Warszawa 1930.
Waingertner P., Udział polskiej młodzieży w życiu politycznym Królestwa Kongresowego w latach 1905–1918 w świetle relacji z epoki, „Dzieje Najnowsze” 2021, 53, 3.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2025.59.1357-1388
Data publikacji: 2025-10-31 08:38:16
Data złożenia artykułu: 2024-03-19 10:07:03
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Monika Nawrot-Borowska, Agnieszka Wałęga

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.