Spartacus ipse in primo agmine fortissime dimicans quasi imperator occisus est. Remarks Regarding a Work: Spartacus. History and Tradition, ed. D. Słapek, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, pp. 294 + il.

Miron Wolny

Abstract


The aim of this study was to analyse the articles that comprise a monograph entitled Spartacus – History and Tradition. This paper discusses the contents and the layout of the monograph and provides some supplements with an emphasis on the comments on specific issues concerning Spartacus that appear in the articles. Particular attention was devoted to the sequence of texts and the internal organisation of the work. Moreover, the paper addresses the contents of each text and the study methodology. Supplements regarding the literature section were provided and some oversights in the monograph were identified.


Keywords


Ancient Rome; Spartacus; reception of antiquity; contemporary culture

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Appian, Histoire Romaine, t. 3, oprac. D. Gillard, Paris 1998.

Florus, Oeuvres, oprac. i tłum. P. Jal, t. 1–2, Paris 1967.

Backhaus W., Marx, Engels und Sklaverei, Düsseldorf 1974.

Brion M., Le revolte des gladiateurs, Paris 1952.

Corey B.T., The Commanders in the First Sicilian Slave War, „Rivista di Filologia e Istruzione Classica” 1993, 121.

Kamienik R., W 2050 rocznicę powstania Spartakusa. Kilka zagadnień, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F” 1980/1981, 35/36.

Kolendo J., W jaki sposób Spartakus stał się niewolnikiem?, „Meander” 1978, 33.

Kowalski H., Lublin – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Zakład Historii Starożytnej, w: Historia starożytna w Polsce – informator, red. R. Kulesza, M. Stępień, Warszawa 2009.

Kowalski H., Lublin ośrodkiem badań nad historią starożytną (1918–2010), w: Świat starożytny, jego polscy badacze i kult panującego, red. L. Mrozewicz, K. Balbuza, Poznań 2011.

Lintott A., The Roman Empire and Its Problems in The Late Second Century, w: The Cambridge Ancient History, t. 9, The Last Age of the Roman Republic, 146–43 B.C, red. J.A. Crook, A. Lintott, E. Rawson, wyd. 2, Cambridge 2006.

Marcus Antonius – History and Tradition, red. D. Słapek, I. Łuć, Lublin 2016.

Nowaczyk B., Powstanie Spartakusa 73–71 p.n.e., Warszawa 2008.

Ollivier M., Spartacus, Paris 1929.

Piskorz A., Spartakus: prawda czasu czy prawda ekranu?, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2013, 9.

Saryusz-Wolska M., The Framework of Reception: Public Responses to Historical Fiction Films, „Res Historica” 2020, 50.

Słapek D., Spartakus jako ikona wolności i rewolucji. Recepcja postaci od oświecenia po wizje marksistów, „Ethos” 2010, 92.

Späth T., Tröhler M., Muscles and Morals: Spartacus, Ancient Hero of Modern Times, w: Ancient Worlds in Film and Television. Gender and Politics, red. A.B. Renger, J. Solomon, Leiden–Boston 2013.

Staerman E.M., Blützeit der Sklavenwirtschaft in der römischen Republik, Wiesbaden 1969.

Stampacchia G., La tradizione della guerra di Spartaco da Sallustio a Orosio, Pisa 1976.

Strauss B., The Spartacus War, New York 2009.

Weis H.A., Gaius Verres and Roman Art Market: Consumption ans Cannoisseurship in Verrine II 4, w: O tempora, o mores! Römische Werte und römische Literatur in den letzten Jahrzenten der Republik, red. A. Haltenhof, A. Heil, F.H. Mutschler, München–Leipzig 2003.

Wolny M., Bernard Nowaczyk, Powstanie Spartakusa 73–71 p.n.e., Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2008, ss. 204 (rec.), „Echa Przeszłości” 2008, 9.

Wolny M., Metus Pyrrhicus. Rzeczywistość i historiografia, „Studia Antiquitatis et Medii Aevi Incohantis” 2019, 21.

Wolny M., Dzieje Hannibala – literatura antyczna a malarskie wyobrażenia, „Studia Europea Gnesnensia” 2019, 20.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2021.52.663-680
Date of publication: 2021-12-28 16:34:38
Date of submission: 2021-02-14 13:57:37


Statistics


Total abstract view - 1074
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 509

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Miron Wolny

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.