Powiązanie procesów nauczania i wspierania rozwoju z elementami terapii artystycznej w świadomości dokształcających się nauczycieli

Beata Pituła, Wiesława A. Sacher

Streszczenie w języku polskim


Opracowanie zawiera rozważania i opis badań (w strategii jakościowej) triady pojęć zawartych w tytule, uwzględniono również zmagania nauczycieli z obecnymi trudnościami, mającymi swoje źródło nie tylko w systemie oświatowym, lecz także w przygotowaniu zawodowym nauczycieli. Badania przeprowadzono metodą obserwacji niejawnej w toku zajęć seminaryjnych ze studentkami pracującymi w przedszkolu/szkole. Procedura badań jakościowych pozwoliła na podjęcie próby odpowiedzi na pytania, czy nauczyciele mają świadomość potrzeby łączenia procesów nauczania, wspierania rozwoju oraz terapii (środkami artystycznymi) oraz czy stosowanie tego w praktyce jest związane ze zmaganiem się z trudnościami wewnętrznymi, zewnętrznymi i systemowymi. Wynikiem przeprowadzonej obserwacji są szczegółowe notatki dotyczące podejmowanej przez studentki problematyki kumulacji procesów nauczania, terapii i wspierania rozwoju uczniów. Analiza notatek umożliwiła ustalenie problemów, z jakimi zmagają się badane oraz identyfikację źródeł tych problemów.


Słowa kluczowe


nauczanie; wspieranie rozwoju; terapia; nauczyciel

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Bałachowicz, J., Rowicka A. (2013). Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Bartkowiak, G. (2018). Wykorzystywanie psychologicznych koncepcji uczenia się przez kandydatów na nauczycieli i nauczycieli aktywnych zawodowo. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2(56), 159–175.

Bednarkowa, W. (2011). Oczekiwania wobec nauczyciela przyszłości. Kompetencje nauczyciela Europejczyka. Kwartalnik Edukacyjny, 1(64), 20.

Bennewicz, M. (2013). Coaching czyli restauracja osobowości. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal.

Bobek, M. (2018). Wspieranie rozwoju ucznia zdolnego na drugim etapie edukacji. Edukacja humanistyczna, 2(39), 41.

Juszczyk, S. (2011). Polska rzeczywistość edukacyjna w sytuacji zmiany społecznej. In: S. Juszczyk, M. Kisiel, A. Budniak (eds.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej studia – rozprawy – praktyka (p. 21). Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego.

Kionka, M. (2019). Trudności niepełnosprawnych dzieci pięcioletnich na starcie przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli (Master thesis supervised by Wiesława Sacher). Katowice: WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Wydział Społeczno-Pedagogiczny w Katowicach.

Klus-Stańska, D. (2008). Konteksty teoretyczne nadawania znaczeń przez dzieci. Wokół pytań o rozumienie pedagogicznego wsparcia. In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji (pp. 38–45). Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Kozielska, J., Skowrońska-Pućka, A. (2015). Coaching – czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w systemie edukacji. In: M. Piorunek (ed.), Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej (pp. 37–48). Poznań: UAM.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). Dwa światy rozwoju. Szkoła wobec iluzji pomocy i wsparcia. In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji (pp. 58–65). Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Palka, S. (2008). Wspieranie w procesie kształcenia. In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji (pp. 31–37). Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Pituła, B. (2010). Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Puślecki, W. (2008). U podstaw facylitalogii edukacyjnej. In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Sacher, W.A. (2004). Terapia i edukacja muzyczna – konieczność współistnienia. In: G. Szafraniec (ed.), Kultura a integracja – sztuka wobec niepełnosprawności (pp. 39–47). Katowice: Biblioteka Śląska.

Szafraniec, G. (2007). Miejsce terapii przez sztukę w zmieniającej się rzeczywistości. In: W.A. Sacher, M. Knapik (eds.), Sztuka jako wsparcie rozwoju (pp. 89–106). Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.

Szulc, W. (1996). Nauczanie sztuki i arteterapia. In: D. Jankowski (ed.), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna (pp. 173–183). Poznań: UAM.

Torończak E. (2011). Znaczenie kompetencji kluczowych dla budowania partnerstwa w Europie. Kwartalnik Edukacyjny, 1(64), 5.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Teoretyczne podstawy określania celów w procesie edukacji wspierającej rozwój dziecka. In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji (pp. 79–90). Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Waloszek, D. (2009). Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Zalewska-Bujak, M. (2008). Profil zawodowy nauczyciela wspierającego rozwój dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej. In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji (pp. 91–100). Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Zwiernik, J. (2008). Wspieranie rozwoju dziecka, czyli kogo? In: W. Puślecki (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji (pp. 46–57) Wrocław: Wydawnictwo DSW.

NETOGRAPHY

Blazar, D., Kraft, M. (2016). Teacher and Teaching Effects on Students’ Attitudes and Behaviors. Retrieved from: https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/27112692/BLAZAR-DISSERTATION-2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y (access: 17.06.2019).

Encyklopedia PWN. Retrieved from: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/nauczanie;4009279.html (access: 17.06.2019).

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. (2017). Retrieved from: www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf (access: 07.07.2019).

LEGAL ACTS

Attachments to the draft regulation of the Minister of Science and Higher Education of 2019.

Appendix No. 1 Standard of education preparing to perform the profession of a teacher.

Appendix No. 2 Standard of education preparing to perform the profession of kindergarten and early school education teacher (grades 1–3 of primary school).

Appendix No. 3 Standard of preparation education to perform the profession of a special school and a special unit teacher as well as a teacher conducting classes with children and students with special educational needs.

Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 17 January 2012 on education standards in preparation for work as a teacher.

Regulation of the Minister of National Education of 1 August 2017 on specific qualifications required from teachers.

Regulation of the Minister of National Education of 28 August 2017 amending the regulation on the rules for the provision and organisation of psychological and pedagogical assistance in public kindergartens, schools and facilities.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.131-143
Data publikacji: 2021-04-27 15:38:06
Data złożenia artykułu: 2019-11-26 07:13:39


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1145
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 601

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Beata Pituła, Wiesława A. Sacher

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.