Team teaching – doświadczanie współnauczania

Joanna Giebułtowska

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono główne założenia leżące u podstaw modelu nauczania zespołowego. Jest to jedna z czterech strategii wspólnego nauczania, obok współnauczania wspierającego, współnauczania równoległego i współnauczania uzupełniającego. Model nauczania zespołowego różni się od pozostałych, ponieważ wszyscy nauczyciele współprowadzący są w równym stopniu odpowiedzialni za planowanie, nauczanie, ocenianie i przypisywanie ocen. Współnauczyciele są postrzegani przez uczniów jako równi sobie. Autorka opisała ten model i swoje doświadczenia z nim. Istotnym aspektem omawianej strategii współnauczania są warunki, jakie powinni spełniać nauczyciele, aby ich współpraca prowadziła do osiągnięcia wyznaczonych celów, a także do własnego rozwoju zawodowego, wzajemnego uczenia się oraz kształtowania w szkole kultury współpracy.


Słowa kluczowe


model nauczania zespołowego; team teaching; współpraca; rozwój zawodowy; wzajemne uczenie się

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Compton, M., Stratton, A., Maier, A., Meyers, C., Scott, H., Tomlinson, T. (1998). It takes two: Co-teaching for deaf and hard of hearing students in rural schools. W: D. Montgomery (ed.), Coming Together: Preparing for Rural Special Education in the 21st Century (s. 204–209). Conference Proceedings of the American Council on Rural Special Education, Charleston (ED 417901).

Dieker, L. (1998). Rationale for co-teaching. Social Studies Review, 37(2), 62–65.

Klingner, J., Vaughn, S., Hughes, S., Schumm, J., Elbaum, B. (1998). Outcomes for students with and without learning disabilities in inclusive classrooms. Learning Disabilities Research & Practice, 13(3), 153–161.

Luckner, J. (1999). An examination of two co-teaching classrooms. American Annals of the Deaf, 144(1), 24–34. DOI: https://doi.org/10.1353/aad.2012.0180

Miller, A., Valasky, W., Molloy, P. (1998). Learning together: The evolution of an inclusive class. Active Learner: A Foxfire Journal for Teachers, 3(2), 14–16.

Moszczyńska, E.A. (2003). Team teaching – wczoraj i dziś. Przegląd Glottodydaktyczny, 18, 49–63.

Nevin, A.I., Thousand, J.S., Villa, R.A. (2006). The Many Faces of Collaborative Planning and Teaching. Theory Into Practice, 45(3), 239–248. DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4503_6

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rice, D., Zigmond, N. (1999). Co-teaching in secondary schools: Teacher reports of developments in Australia and American classrooms. W: Resources in Education. ERIC Document Repro-duction Service no. ED432558.

Siemak-Tylikowska, A. (2000). Pedagogika z technologią kształcenia. Słownik angielsko-polski. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Szymczak, M. (red.). (1995). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Trent, S. (1998). False starts and other dilemmas of a secondary general education collaborative teacher: A case study. Journal of Learning Disabilities, 31(5), 503–513. DOI: https://doi.org/10.1177/002221949803100508

Trump, J.L. (1957). Experimental Study of the Utilization of the Staff in the Secondary School. The Bulletin of the National Association of Secondary School Principals, 41, 9–14. DOI: https://doi.org/10.1177/019263655704122602

Trump, J.L. (1959). Images of the Future: A New Approach to the Secondary School. Washington: Commission on the Experimental Study of the Utilization of the Staff in the Secondary School, National Education Association.

Welch, M. (2000). Descriptive analysis of team teaching in two elementary classrooms: A formative experimental approach. Remedial and Special Education, 21(6), 366–376. DOI: https://doi.org/10.1177/074193250002100606

NETOGRAFIA

Hasło: Team. W: Cambridge Dictionary. Pobrane z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/team (dostęp: 20.06.2019).

Villa, R. (2016). Effective Co-Teaching Strategies. Pobrane z: www.teachhub.com/effective-co-teaching-strategies (dostęp: 20.06.2019).

Villa, R. (2017). Co-Teaching. Pobrane z: www.ravillabayridge.com/wp-content/uploads/Co-Teaching-Full-Day-20171024.pdf (dostęp: 20.06.2019).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.45-55
Data publikacji: 2021-04-27 15:37:56
Data złożenia artykułu: 2019-12-28 00:38:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 953
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1098

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Joanna Giebułtowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.