Zarządzanie sobą – umiejętność konieczna dla współczesnego nauczyciela

Stanisław Dawidziuk

Streszczenie w języku polskim


Współczesny świat stwarza nieograniczone możliwości osiągania sukcesów w wybranej przez siebie dziedzinie. Postęp  technologiczny, w tym Internet, zapoczątkował nową erę komunikacji międzyludzkiej. Świat jako globalna wioska stał się już nie marzeniem człowieka, lecz jego rzeczywistą codziennością. W świecie tym jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania człowieka jest wykorzystanie czasu. Stąd coraz bardziej wzrasta rola umiejętności zarządzania sobą w każdej sferze funkcjonowania człowieka. Analiza oczekiwań z rzeczywistymi osiągnięciami danego człowieka dostarcza mu ważnej informacji o potrzebach społeczno-gospodarczych. Aby odnieść sukces w otaczającym nas świecie, należy więc nauczyć się zarządzać sobą, rozwijać się, robić to, co wychodzi nam najlepiej, zachować bystrość umysłu i energię oraz akceptację samego siebie. Nauczyciel – ze względu na odpowiedzialność za młodych ludzi, których kształci i wychowuje – wykonuje szczególny zawód, a właściwie pełni misję. Przygotowując młodych ludzi do funkcjonowania we współczesnym świecie, powinien kreować w nich tę umiejętność zarządzania sobą. Uwzględniając zasadę mistrz–uczeń, współczesny nauczyciel, chcąc służyć własnym przykładem, sam musi dążyć do mistrzostwa w zakresie poznania siebie i zarządzania sobą.

Słowa kluczowe


efektywne zarządzanie; innowacja; marketing; talent; umiejętność

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Dawidziuk S. (2011), Przedsiębiorczość białkiem rozwoju społeczno-gospodarczego, Warszawa: WSM.

Dawidziuk S. (2012), Zarys dydaktyki ogólnej z elementami metodyki szkoły wyższej (wybrane zagadnienia),Warszawa: WSM.

Drucker P. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa: PWE.

Drucker P. (1994), Praktyka zarządzania, Warszawa: M.T. Biznes.

Drucker P. (2002), Myśli przewodnie Druckera, Warszawa: M.T. Biznes.

Drucker P. (2003), Jak zarządzać samym sobą, „Harvard Business Review Polska”, marzec.

Drucker P. (2004), Classic Drucker. Klasyczne teksty Druckera z Harvard Business Review, M. T. Biznes.

Drucker P. (2009), Zarządzanie XXI wieku, wyd. I, Warszawa: WT Biznes.

Drucker P. (2011), O zarządzaniu, społeczeństwie i gospodarce, Warszawa: M.T. Biznes.

Dumont H., Istance D., Benavides F., (red.), (2013), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Warszawa: OECD – Inspiracje edukacyjne.

Dusiński A. (2002), Zasady etycznego postępowania – referat wygłoszony na konferencji „Europejskie standardy etyki i społeczna odpowiedzialność biznesu”, Warszawa 04.12.2002.

Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami, Poznań: Media Rodzina.

Powell T. J. (2000), Panowanie nad umysłem. Metody doktora Silvy, Warszawa: Wyd. Medium.

Rudolf S. (red.), (2002), Przedsiębiorczość i twórcze myślenie, Łódź: Katedra Ekonomii Uniwersytetu Łódzkiego.

Szaban J. (2003), Miękkie zarządzanie. Ze współczesnych problemów zarządzania ludźmi, Warszawa: Wyd. WSPiZ im. L. Koźmińskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.167
Data publikacji: 2015-07-09 21:45:45
Data złożenia artykułu: 2015-07-09 16:13:17


Statystyki


Widoczność abstraktów - 871
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 454

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Stanisław Dawidziuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.