Specyfika szkolenia przyszłych specjalistów przemysłu spożywczego w zmieniającej się rzeczywistości społecznej

Nataliia Dubova

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęto temat specyfiki szkolenia przyszłych specjalistów przemysłu spożywczego poprzez wprowadzenie technologii projektowej do procesu edukacyjnego. Nacisk kładziony jest na rozwój umiejętności studentów, takich jak komunikacja, kreatywność, współpraca, krytyczne myślenie i zarządzanie czasem, które pomogą im skutecznie dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Szkolenie powinno ułatwiać rozwój tych umiejętności poprzez projekty, zadania grupowe, treningi i inne aktywne formy edukacji. Opisano rodzaje projektów i pokazano znaczenie ich praktycznej orientacji, w szczególności wzrost handlu międzynarodowego i wymiany kulturalnej wymaga od przyszłych specjalistów zrozumienia globalnych trendów, różnic kulturowych i dostosowania się do zmian w branży, w oparciu o zadania szkolenia wykwalifikowanego personelu w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Uwzględniono możliwość analizy związku między trendami społecznymi a przemysłem spożywczym oraz znalezienia sposobów dostosowania branży do zmieniających się wymagań społeczeństwa. Uzasadniono metodologię wprowadzania technologii projektowej w procesie szkolenia zawodowego przyszłych specjalistów przemysłu spożywczego oraz wyróżniono następujące metody projektowania: metodę matrycy pomysłów, metodę wchodzenia w rolę, metodę analogii, metodę skojarzeń, metodę burzy mózgów, metodę synektyki i metodę modelowania. Przedstawiono charakterystykę i praktyczne rekomendacje dotyczące prowadzenia skutecznych działań projektowych w ramach projektów badawczych.


Słowa kluczowe


działania projektowe; technologie projektowe; edukacja zawodowa; technologia żywności i żywienia; projekt badawczy; etapy projektu.

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Artiushyna, M., Bilokon, Y., Dremova, I., Koshchuk, O., Mosia, I., Pashchenko, T., & Romanova H. (2014). Application of personal development pedagogical technologies in the training of future skilled workers. Kyiv: NAES of Ukraine.

Holoborodko, V., & Hniedashev, V. (2005). Scientific work of students: the program of organizing scientific research activities of students. Kharkiv: Osnova.

Nesterov, L., & Herliand, T. (2012). Vocational school teacher. Kyiv: Pedahohichna dumka.

Nychkalo, N.H. (2014). Development of professional education in the conditions of globalization and integration processes. Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University.

Sikora, Y., Karpliuk, S., Hrinchuk, I., & Oliniuk, D. (2022). Use of project-based learning at information technology lessons in secondary education as one of effective pedagogical technologies. Perspektyvy ta innovatcii nauky, 8(13), 278–288. DOI: 10.52058/2786-4952-2022-8(13)-278-288

Yehorova, I. (2021). The practice of implementing pedagogical projects: a teaching and methodical guide to the course. Ivano-Frankivsk: Precarpathian National University Repository.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.31-40
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:32
Data złożenia artykułu: 2023-05-28 14:49:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 513
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 218

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Nataliia Dubova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.