Pedagogika inżynierska jako podstawa teoretyczna kształcenia inżynierów

Nadiya Tymkiv, Neonila Kryvtsun

Streszczenie w języku polskim


Artykuł dotyczy pochodzenia i rozwoju pedagogiki inżynierskiej w Ukrainie i w innych krajach. Omówiono wybitną rolę założyciela IGIP profesora Adolfa Melecinka w procesach kształtowania się międzynarodowej szkoły naukowej pedagogiki inżynierskiej oraz tworzenia warunków do profesjonalnego pedagogicznego i psychologicznego przygotowania nauczycieli dyscyplin technicznych jako czynnika kształcenia konkurencyjnego inżyniera. Zwrócono uwagę na istotę, treść i strukturę szkolenia zawodowego przyszłych inżynierów w celu kształtowania kompetencji zawodowych. Ujawniono cechy poznawczej i praktycznej działalności przyszłych inżynierów. Określono składowe i warunki zwiększenia efektywności kształtowania kompetencji zawodowych inżyniera oraz jego gotowości. Szczególną uwagę przywiązuje się do jakości nauczania akademickiego, która w decydującym stopniu determinowana jest kwalifikacjami i kompetencjami kadry dydaktycznej, do których zalicza się również uniwersyteckie możliwości pedagogiczne. Zaznaczono, że wraz z rosnącym środowiskiem i świadomością „edukacji opartej na wynikach” znaczenie pedagogiki inżynierskiej wzrosło wielokrotnie.


Słowa kluczowe


edukacja inżynierska; pedagogika inżynierska; Międzynarodowe Towarzystwo Pedagogiki Inżynierskiej (IGIP); kryteria akredytacji IGIP; kompetencje zawodowe; zasoby ludzkie; kwalifikacje; szkolenia; internacjonalizacja wiedzy

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Baranets, O. (2012). Whom to be an engineer? Dnipro, 8, 138–141.

Beynon, J. (2014). Engineering education needs an international dimension. FOCUS, June, 184, 3–9.

Dobrovska, D. (2011). Mission of the International Society for Engineering Pedagogy IGIP. Technológia vzdelávania, 19 (9), 15-24.

Downey, G. L., & Lucena, J. C. (2004). Knowledge and professional identity in engineering: code-switching and the metrics of progress. History and technology, 20 (4), 393–420.

Energetic Strategy of Ukraine for the period to 2030. Aproved of the order of KM of Ukraine from № 145-р. Pobrane z: http://search.ligazakon.ua/1_doc2. nsf/link1/FIN3853Z.html (data dostępu: 15.04.2023).

Flueckiger, F. (2007). Editorial: engineering education – pedagogic and didactic aspects in the context of the emerging knowledge society. European Journal of Engineering Education. Volume 32, Issue 4, Pages 363-365 Pobrane z: https://doi.org/10.1080/03043790701336934 (data dostępu: 30.04.2023).

Коvalenkо, O. (2003). Methodology of professional education. Manual for engineers-pedagogists, lecturers of special purpose disciplines for the system of professional and technical and higher education. Kharkiv: ChP “Shtrikh”, 480 p.

Koptilov, V. (1996). In the world of famous quotes. Kyiv: Veselka, 200 p.

Меlесіnеk, А. (2000). Engineering pedagogy. Practice of transmission of technical knowledge, 4th edition. New York: Springer Wien, 239 p.

Nykytiuk, N., Shabanova Yu. (2012). The introduction of the world trends of engineering pedagogy in higher technіcal education of Ukraine. Upravlinnia yakistiu pidhotovky kadriv z vyschoyu osvitoyu cherez udoskonalennia procedur litsenzuvannia, akredytatsii ta reitynhuvannia: zb. tez dоp. nаuk.-mеtоd. Kоnf., 15−16. 03. 2012, Dnipropetrovsk / rе: V.О. Sаlоv ta іn.: u 2 t. Dnipropetrovsk: Natsional’nyi hirnychyi universytet. Т 1, 107–109.

Nizovtsev, А. (2013) Professional training of future experts in oil and gas industry. Imidzh suchasnoho pedahoha, 10, 27–30.

Nychkalо, N. (2010). Professional pedagogicks and pedagogicks of labour: the problems of the interrelations in market environment economy environment. Pedagogy and Psychology, 2, 33–45.

Pazynych, Yu. (2009) The Role of Engineering Pedagogy in Modern Education. Bulletin of National Technical University of Ukraine “Кyiv Polytechnic Institute”. Philosophy. Psychology. Pedagogy: the Collection of Scientific Papers, 3 (27), part 2, 165–167.

Sheppard, Sh. D., Macatangay, K., Colby, A., Sullivan, W. M. (2008). Educating engineers, designing for the future of the field. The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. 16 p.

Shields, D., Verga, F., Blengini, G. A. (2014). Incorporating sustainability in engineering education. Adapting current practices to mining and petroleum engineering education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 15 (4), 390–403.

Tymkiv, N. (2020a). Professional training of specialists for the oil and gas industry at technical universities of Ukraine: monograph; under the sci. editorship of academician N. H. Nychkalo. Kyiv: M. P. Drahomanov NPU Publishing house. 420 p.

Tymkiv, N. (2020b). International professional communication of petroleum engineers: instructional guidelines; under the sci. editorship of academician N. H. Nychkalo. Kyiv: Yurko Liubchenko Publishing House. 256 p.

Zafoschnig, A. (2012). How IGIP, the International Society for Engineering Education, intends to tackle the New Pedagogic Challenges in Engineering Education // Tenth LACCEI Latin American and Caribbean Conference (LACCEI’2012), Megaprojects: Building Infrastructure by fostering engineering collaboration, efficient and effective integration and innovative planning, July 23-27, Panama City, Panama. Pobrane z: http://www.laccei.org/LACCEI2012-Panama/RefereedPapers/RP173.pdf (data dostępu: 30.04.2023).

Yermakova, S. (2014). Vektors of lean-education in Higher Educational Institution in transitive economy environment. Newsletter of Ivan Franko Zhytomyr state university. Vol. 1, 58–62. Pobrane z: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2014_1_13 (data dostępu: 25.04.2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.79-91
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:40
Data złożenia artykułu: 2023-06-23 13:16:50


Statystyki


Widoczność abstraktów - 499
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 151

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Nadiya Tymkiv, Neonila Kryvtsun

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.