Elastyczność psychologiczna w modelach CBT i ACT jako mechanizm chroniący w rozwijaniu procesów twórczych

Katarzyna Joanna Fundament, Krzysztof T. Piotrowski

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest analiza najistotniejszych elementów elastyczności psychologicznej, któ­ra według aktualnych ustaleń teoretycznych i empirycznych może odgrywać istotną rolę w stymu­lowaniu procesów twórczych. Chociaż związek pomiędzy zdrowiem psychicznym a twórczością nadal nie jest jednoznaczny i część badań sugeruje, że osoby twórcze częściej cierpią na zabu­rzenia psychiczne, to są również badania, które prowadzą do wniosku, że elastyczność psycho­logiczna może być uznana za istotny czynnik chroniący twórczość, rozumianą jako element do­brostanu psychicznego. Artykuł jest próbą uporządkowania dotychczasowych wniosków z badań w tym obszarze. Analizy zawarte w artykule są zgodne z trendami w rozwoju nowoczesnej edukacji i z postulatami związanymi ze zmianą priorytetów kształcenia, wśród których wymienia się m.in. wspieranie innowacyjności i twórczego myślenia. Przedstawione opracowanie jest osadzone w pa­radygmacie poznawczym, terapii poznawczo-behawioralnej CBT (cognitive behavioral therapy) oraz w kontekście terapii akceptacji i zaangażowania ACT (acceptance and commitment therapy), których elementy zostały zastosowane w autorskim programie treningu kreatywności tworzone­go w ramach programu ERASMUS + Talent [Projekt badawczo-edukacyjny Erasmus + TALENT. Teaching and Acquiring Learning European Network Tools (2020-1-ES01-KA201-082366). Okres realizacji: 2020–2023].


Słowa kluczowe


kreatywność, zdrowie psychiczne, elastyczność psychologiczna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Abraham, A.G. (2014). Is There an Inverted-U Relationship between Creativity and Psychopathology? Frontiers in Psychology, 5, Article 750. DOI: 10.3389/fpsyg.2014.00750.

Andreasen, N. (1987). Creativity and Mental Illness: Prevalence Rates in Writers and Their First- Degree Relatives. American Journal of Psychiatry, 144, 1288–1292.

Baas, M., De Dreu, C., Nijstad, B. (2008). A Meta-Analysis of 25 Years of Mood-Creativity Research: Hedonic Tone, Activation, or Regulatory Focus? Psychological Bulletin, 134(6), 779– 806. DOI: 10.1037/a0012815.

Baran, L., Hyla, M., Kleszcz, B. (2019). Elastyczność psychologiczna. Polska adaptacja narzędzi dla praktyków i badaczy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Beck, A.T. (1976). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders. New York: International Universities Press.

Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: WUJ.

Boden, M.A. (2004). The Creative Mind: Myths and Mechanisms. London: Routledge.

Busch, C. (2020). The Serendipity Mindset: the Art and Science of Creating Good Luck. Riverhead Books.

Carpenter, L. (2018). Creativity, Psychopathology, and Psychological Flexibility. Murray State The¬ses and Dissertations, 114, 1–42. https://digitalcommons.murraystate.edu/etd/114 [dostęp: 21.05.2025].

Carson, S.H. (2011). Creativity and Psychopathology: A Shared Vulnerability Model. The Canadian Journal of Psychiatry, 56(3), 144–153. DOI: 10.1177/070674371105600304.

Carson, S.H. (2019). Creativity and Mental Illness. W: J.C. Kaufman, R.J. Sternberg (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity (s. 296–318). New York: Cambridge University Press.

Carson, S.H., Peterson, J.B., Higgins, D.M. (2003). Decreased Latent Inhibition Is Associated with Increased Creative Achievement in High-Functioning Individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 85(3), 499–506. DOI: 10.1037/0022-3514.85.3.499.

Covin, R., Dozois, D.J.A., Ogniewicz, A., Seeds, P.M. (2011). Measuring Cognitive Errors: Initial Development of the Cognitive Distortions Scale (CDS). International Journal of Cognitive Therapy, 4(3), 297–322. DOI: 10.1521/ijct.2011.4.3.297.

Cropley, D., Cropley, A., Kaufman, J.C., Runco, M.A. (2010). The Dark Side of Creativity. New York: Cambridge University Press.

Dennis, J.P., Vander Wal, J.S. (2010). The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Cognitive Therapy and Research, 34(3), 241–253. DOI: 10.1007/s10608-009-9276-4.

Djikic, M., Oatley, K. (2017). Creativity and Its Discontents: The Weary Voyager Model of Creativity in Relation to Self. W: M. Karwowski, J.C. Kaufman (Eds.), The Creative Self: Ef-fect of Beliefs, Self-Efficacy, Mindset, and Identity, 327– 342. Academic Press. DOI: 10.1016/ B978-0-12-809790-8.00019-4.

Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS.

Doorley, J.D., Goodman, F.R., Kelso, K.C., Kashdan, T.B. (2020). Psychological Flexibility: What We Know, What We Do Not Know, and What We Think We Know. Social and Personality Psychology Compass, 14, 1–11. DOI: 10.1111/spc3.12566.142

Eschleman, K.J., Madsen, J., Alarcon, G., Barelka, A. (2014). Benefiting from Creative Activity: The Positive Relationships between Creative Activity, Recovery Experiences, and Performance Related Outcomes. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(3), 579– 598. DOI: 10.1111/joop.12064.

Flaherty, A.W. (2011). Brain Illness and Creativity: Mechanisms and Treatment Risks. Canadian Journal of Psychiatry, 56(3), 132–143. DOI: 10.1177/070674371105600303.

Fuchs, H., Benkova, E., Fishbein, A., Fuchs, A. (2024). The Importance of Psychological and Cognitive Flexibility in Educational Processes to Prepare and Acquire the Skills Required in the Twenty-First Century. Springer Proceedings in Business and Economics, 91–114. DOI: 10.1007/978-981-97-0996-0_6.

Gloster, A.T., Walder, N., Levin, M.E., Twohig, M.P., Karekla, M. (2020). The Empirical Status of Acceptance and Commitment Therapy: a Review of Meta-Analyses. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 181–191. DOI: 10.1016/j.jcbs.2020.09.009.

Grant, J.E., Chamberlain, S.R. (2023). Impaired cognitive Flexibility Across Psychiatric Disorders. CNSSpectrums, 28(6), 688–692. DOI: 10.1017/S1092852923002237.

Greenwood, T.A. (2020). Creativity and Bipolar Disorder: A Shared Genetic Vulnerability. Annual Review of Clinical Psychology, 16, 239–264. DOI: 10.1146/annurev-clinpsy-050718-095449.

Griffiths, C., Costi, M., Medlicott, C. (2024). Podręcznik

kreatywnego myślenia. Twórcze rozwiązywanie problemów w sferze biznesowej. Gliwice: Onepress.

Guilford, J.P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. DOI: 10.1037/h0063487.

Hayes, S.C. (2020). Umysł wyzwolony.Sopot: GWP.

Hayes, S.C., Smith, S. (2014). W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem.Sopot: GWP.

Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K.G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy: The Process and Practice of Mindful Change. Guilford Press.

Jamison, K. (1989). Mood Disorders and Patterns of Creativity in British Writers and Artists. Psy¬chiatry, 52, 125–134. DOI: 10.1080/00332747.1989.11024436.

Kahneman, D., Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263–291. DOI: 10.2307/1914185.

Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności.Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Karwowski, M., Lebuda, I., Wiśniewska, E. (2018). Measuring Creative Self-Efficacy and Creative Personal Identity. International Journal of Creativity and Problem Solving, 28, 45–57.

Kashdan, T.B., Rottenberg, J. (2010). Psychological Flexibility as a Fundamental Aspect of Health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865–878. DOI: 10.1016/j.cpr.2010.03.001.

Kaufman, J.C. (2014). Creativity and Mental Illness. New York: Cambridge University Press.

Kaufman, J.C. (2022). Creativity and Mental Illness: So Many Studies, So Many Scattered Conclusions. W: J.A. Plucker (Ed.), Creativity and Innovation: Theory, Research, and Practice (s. 83–88). Waco, TX: Prufrock Press.

Kaufmann, G. (2003). Expanding the Mood-Creativity Equation. Creativity Research Journal, 15(2), 131–135. DOI: 10.1207/S15326934CRJ152&3_03.

Kwaśniewska, J. (2023). Droga do kreacji, czyli trening twórczości XXI wieku. Warszawa: PWN.

Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości. W: K.J., Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków: Impuls.

Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Sopot: GWP.

Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, J., Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa.

OECD (2025). Trends Shaping Education 2025. Paris: OECD Publishing. DOI: 10.1787/ ee6587fd-en.143

Ourtani, T. (2021). The Relationship between Creativity and Mental Illness: a Systematic Review. Queen Mary Theses and Dissertation. DOI: 10.14293/S2199-1006.1.SOR-.PPWBWGM.v1.

Padesky, C.A., Greenberger, D. (2017). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: WUJ.

Pannebaker, J.W. (1997). Writing about Emotional Experiences as a Therapeutic Process. Psychological Science, 8(3), 162–166. DOI: 10.1111/j.1467-9280.1997.tb00403.x.

Piotrowski, K.T. (2010). Twórczość jako cel dydaktyczny. W: W. Limont, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego. Tom I. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Piotrowski, K.T., Ligęza, W. (2023). Creative Teacher’s Handbook. Kraków: Petrus.

Preiss, D.D. (2022). Metacognition, Mind Wandering, and Cognitive Flexibility: Understanding Creativity. Journal of Intelligence, 10(69), 1–12. DOI: 10.3390/jintelligence10030069.

Proctor, T. (2003). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk: GWP.

Reddy, I.R., Ukrani, J., Indla, V., Ukrani, V. (2018). Creativity and Psychopathology: Two Sides of the Same Coin? Indian Journal of Psychiatry, 60, 168–174. DOI: 10.4103/psychiatry. IndianJPsychiatry_129_18.

Richards, R. (2007). Everyday Creativity and New Views of Human Nature: Psychological, Social, and Spiritual Perspectives. Washington DC: American Psychological Association. DOI: 10.1037/11595-000.

Ruiz, F.J. (2010). A Review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Empirical Evidence: Correlational, Experimental Psychopathology, Component and Outcome Studies. Internation¬al Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10(1), 125–162.

Runco, MA., McGarva, N. (2013). Creativity and Personality. W: A.B. Kaufman, J.C. Kaufman (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge University Press.

Simonton, D.K. (2014). The Mad-Genius Paradox: Can Creative People Be More Mentally Healthy but Highly Creative People More Mentally Ill? Perspectives on Psychological Science, 9(5), 470–480. DOI: 10.1177/1745691614543973.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

UNESCO (2015). Transversal Competencies in Education Policy & Practice (Phase I Regional Synthesis Report). Bangkok: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau for Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246852 [dostęp: 29.05.2025].

Ward, T. (1994). Structured Imagination. The Role of Category Structure in Exemplar Generation. Cognitive Psychology, 27(1), 1–40. DOI: 10.1006/cogp.1994.1010.

Weisberg, R. (1986). Creativity: Genius and Other Myths. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.125-144
Data publikacji: 2025-10-28 13:33:56
Data złożenia artykułu: 2025-06-03 18:18:03


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Joanna Fundament, Krzysztof T. Piotrowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.