Elastyczność psychologiczna w modelach CBT i ACT jako mechanizm chroniący w rozwijaniu procesów twórczych
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest analiza najistotniejszych elementów elastyczności psychologicznej, która według aktualnych ustaleń teoretycznych i empirycznych może odgrywać istotną rolę w stymulowaniu procesów twórczych. Chociaż związek pomiędzy zdrowiem psychicznym a twórczością nadal nie jest jednoznaczny i część badań sugeruje, że osoby twórcze częściej cierpią na zaburzenia psychiczne, to są również badania, które prowadzą do wniosku, że elastyczność psychologiczna może być uznana za istotny czynnik chroniący twórczość, rozumianą jako element dobrostanu psychicznego. Artykuł jest próbą uporządkowania dotychczasowych wniosków z badań w tym obszarze. Analizy zawarte w artykule są zgodne z trendami w rozwoju nowoczesnej edukacji i z postulatami związanymi ze zmianą priorytetów kształcenia, wśród których wymienia się m.in. wspieranie innowacyjności i twórczego myślenia. Przedstawione opracowanie jest osadzone w paradygmacie poznawczym, terapii poznawczo-behawioralnej CBT (cognitive behavioral therapy) oraz w kontekście terapii akceptacji i zaangażowania ACT (acceptance and commitment therapy), których elementy zostały zastosowane w autorskim programie treningu kreatywności tworzonego w ramach programu ERASMUS + Talent [Projekt badawczo-edukacyjny Erasmus + TALENT. Teaching and Acquiring Learning European Network Tools (2020-1-ES01-KA201-082366). Okres realizacji: 2020–2023].
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Abraham, A.G. (2014). Is There an Inverted-U Relationship between Creativity and Psychopathology? Frontiers in Psychology, 5, Article 750. DOI: 10.3389/fpsyg.2014.00750.
Andreasen, N. (1987). Creativity and Mental Illness: Prevalence Rates in Writers and Their First- Degree Relatives. American Journal of Psychiatry, 144, 1288–1292.
Baas, M., De Dreu, C., Nijstad, B. (2008). A Meta-Analysis of 25 Years of Mood-Creativity Research: Hedonic Tone, Activation, or Regulatory Focus? Psychological Bulletin, 134(6), 779– 806. DOI: 10.1037/a0012815.
Baran, L., Hyla, M., Kleszcz, B. (2019). Elastyczność psychologiczna. Polska adaptacja narzędzi dla praktyków i badaczy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Beck, A.T. (1976). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders. New York: International Universities Press.
Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: WUJ.
Boden, M.A. (2004). The Creative Mind: Myths and Mechanisms. London: Routledge.
Busch, C. (2020). The Serendipity Mindset: the Art and Science of Creating Good Luck. Riverhead Books.
Carpenter, L. (2018). Creativity, Psychopathology, and Psychological Flexibility. Murray State The¬ses and Dissertations, 114, 1–42. https://digitalcommons.murraystate.edu/etd/114 [dostęp: 21.05.2025].
Carson, S.H. (2011). Creativity and Psychopathology: A Shared Vulnerability Model. The Canadian Journal of Psychiatry, 56(3), 144–153. DOI: 10.1177/070674371105600304.
Carson, S.H. (2019). Creativity and Mental Illness. W: J.C. Kaufman, R.J. Sternberg (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity (s. 296–318). New York: Cambridge University Press.
Carson, S.H., Peterson, J.B., Higgins, D.M. (2003). Decreased Latent Inhibition Is Associated with Increased Creative Achievement in High-Functioning Individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 85(3), 499–506. DOI: 10.1037/0022-3514.85.3.499.
Covin, R., Dozois, D.J.A., Ogniewicz, A., Seeds, P.M. (2011). Measuring Cognitive Errors: Initial Development of the Cognitive Distortions Scale (CDS). International Journal of Cognitive Therapy, 4(3), 297–322. DOI: 10.1521/ijct.2011.4.3.297.
Cropley, D., Cropley, A., Kaufman, J.C., Runco, M.A. (2010). The Dark Side of Creativity. New York: Cambridge University Press.
Dennis, J.P., Vander Wal, J.S. (2010). The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Cognitive Therapy and Research, 34(3), 241–253. DOI: 10.1007/s10608-009-9276-4.
Djikic, M., Oatley, K. (2017). Creativity and Its Discontents: The Weary Voyager Model of Creativity in Relation to Self. W: M. Karwowski, J.C. Kaufman (Eds.), The Creative Self: Ef-fect of Beliefs, Self-Efficacy, Mindset, and Identity, 327– 342. Academic Press. DOI: 10.1016/ B978-0-12-809790-8.00019-4.
Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS.
Doorley, J.D., Goodman, F.R., Kelso, K.C., Kashdan, T.B. (2020). Psychological Flexibility: What We Know, What We Do Not Know, and What We Think We Know. Social and Personality Psychology Compass, 14, 1–11. DOI: 10.1111/spc3.12566.142
Eschleman, K.J., Madsen, J., Alarcon, G., Barelka, A. (2014). Benefiting from Creative Activity: The Positive Relationships between Creative Activity, Recovery Experiences, and Performance Related Outcomes. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(3), 579– 598. DOI: 10.1111/joop.12064.
Flaherty, A.W. (2011). Brain Illness and Creativity: Mechanisms and Treatment Risks. Canadian Journal of Psychiatry, 56(3), 132–143. DOI: 10.1177/070674371105600303.
Fuchs, H., Benkova, E., Fishbein, A., Fuchs, A. (2024). The Importance of Psychological and Cognitive Flexibility in Educational Processes to Prepare and Acquire the Skills Required in the Twenty-First Century. Springer Proceedings in Business and Economics, 91–114. DOI: 10.1007/978-981-97-0996-0_6.
Gloster, A.T., Walder, N., Levin, M.E., Twohig, M.P., Karekla, M. (2020). The Empirical Status of Acceptance and Commitment Therapy: a Review of Meta-Analyses. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 181–191. DOI: 10.1016/j.jcbs.2020.09.009.
Grant, J.E., Chamberlain, S.R. (2023). Impaired cognitive Flexibility Across Psychiatric Disorders. CNSSpectrums, 28(6), 688–692. DOI: 10.1017/S1092852923002237.
Greenwood, T.A. (2020). Creativity and Bipolar Disorder: A Shared Genetic Vulnerability. Annual Review of Clinical Psychology, 16, 239–264. DOI: 10.1146/annurev-clinpsy-050718-095449.
Griffiths, C., Costi, M., Medlicott, C. (2024). Podręcznik
kreatywnego myślenia. Twórcze rozwiązywanie problemów w sferze biznesowej. Gliwice: Onepress.
Guilford, J.P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. DOI: 10.1037/h0063487.
Hayes, S.C. (2020). Umysł wyzwolony.Sopot: GWP.
Hayes, S.C., Smith, S. (2014). W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem.Sopot: GWP.
Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K.G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy: The Process and Practice of Mindful Change. Guilford Press.
Jamison, K. (1989). Mood Disorders and Patterns of Creativity in British Writers and Artists. Psy¬chiatry, 52, 125–134. DOI: 10.1080/00332747.1989.11024436.
Kahneman, D., Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263–291. DOI: 10.2307/1914185.
Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności.Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Karwowski, M., Lebuda, I., Wiśniewska, E. (2018). Measuring Creative Self-Efficacy and Creative Personal Identity. International Journal of Creativity and Problem Solving, 28, 45–57.
Kashdan, T.B., Rottenberg, J. (2010). Psychological Flexibility as a Fundamental Aspect of Health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865–878. DOI: 10.1016/j.cpr.2010.03.001.
Kaufman, J.C. (2014). Creativity and Mental Illness. New York: Cambridge University Press.
Kaufman, J.C. (2022). Creativity and Mental Illness: So Many Studies, So Many Scattered Conclusions. W: J.A. Plucker (Ed.), Creativity and Innovation: Theory, Research, and Practice (s. 83–88). Waco, TX: Prufrock Press.
Kaufmann, G. (2003). Expanding the Mood-Creativity Equation. Creativity Research Journal, 15(2), 131–135. DOI: 10.1207/S15326934CRJ152&3_03.
Kwaśniewska, J. (2023). Droga do kreacji, czyli trening twórczości XXI wieku. Warszawa: PWN.
Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości. W: K.J., Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków: Impuls.
Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Sopot: GWP.
Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, J., Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa.
OECD (2025). Trends Shaping Education 2025. Paris: OECD Publishing. DOI: 10.1787/ ee6587fd-en.143
Ourtani, T. (2021). The Relationship between Creativity and Mental Illness: a Systematic Review. Queen Mary Theses and Dissertation. DOI: 10.14293/S2199-1006.1.SOR-.PPWBWGM.v1.
Padesky, C.A., Greenberger, D. (2017). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: WUJ.
Pannebaker, J.W. (1997). Writing about Emotional Experiences as a Therapeutic Process. Psychological Science, 8(3), 162–166. DOI: 10.1111/j.1467-9280.1997.tb00403.x.
Piotrowski, K.T. (2010). Twórczość jako cel dydaktyczny. W: W. Limont, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego. Tom I. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Piotrowski, K.T., Ligęza, W. (2023). Creative Teacher’s Handbook. Kraków: Petrus.
Preiss, D.D. (2022). Metacognition, Mind Wandering, and Cognitive Flexibility: Understanding Creativity. Journal of Intelligence, 10(69), 1–12. DOI: 10.3390/jintelligence10030069.
Proctor, T. (2003). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk: GWP.
Reddy, I.R., Ukrani, J., Indla, V., Ukrani, V. (2018). Creativity and Psychopathology: Two Sides of the Same Coin? Indian Journal of Psychiatry, 60, 168–174. DOI: 10.4103/psychiatry. IndianJPsychiatry_129_18.
Richards, R. (2007). Everyday Creativity and New Views of Human Nature: Psychological, Social, and Spiritual Perspectives. Washington DC: American Psychological Association. DOI: 10.1037/11595-000.
Ruiz, F.J. (2010). A Review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Empirical Evidence: Correlational, Experimental Psychopathology, Component and Outcome Studies. Internation¬al Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10(1), 125–162.
Runco, MA., McGarva, N. (2013). Creativity and Personality. W: A.B. Kaufman, J.C. Kaufman (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge University Press.
Simonton, D.K. (2014). The Mad-Genius Paradox: Can Creative People Be More Mentally Healthy but Highly Creative People More Mentally Ill? Perspectives on Psychological Science, 9(5), 470–480. DOI: 10.1177/1745691614543973.
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
UNESCO (2015). Transversal Competencies in Education Policy & Practice (Phase I Regional Synthesis Report). Bangkok: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau for Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246852 [dostęp: 29.05.2025].
Ward, T. (1994). Structured Imagination. The Role of Category Structure in Exemplar Generation. Cognitive Psychology, 27(1), 1–40. DOI: 10.1006/cogp.1994.1010.
Weisberg, R. (1986). Creativity: Genius and Other Myths. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.125-144
Data publikacji: 2025-10-28 13:33:56
Data złożenia artykułu: 2025-06-03 18:18:03
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Joanna Fundament, Krzysztof T. Piotrowski

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.