Stan wdrożenia technologii twórczej w uczeniu się przez sytuacje w placówkach oświatowych

Inna Osadchenko

Streszczenie w języku polskim


W artykule, w oparciu o analizę źródeł naukowych i materiału empirycznego, scharakteryzowano metodę wprowadzania kształcenia kreatywnego na uczelniach pedagogicznych na Ukrainie. Stwierdzono, że twórcza technologia uczenia się sytuacyjnego w przyszłych szkoleniach dla nauczycieli jest fragmentarycznie wykorzystywana w instytucjach szkolnictwa wyższego Ukrainy. Jest to realizowane w formie pojedynczego i niesystematycznego zastosowania metody analizy konkretnych sytuacji oraz faktycznego braku zastosowania metody przypadków. Jednocześnie odbywa się to przede wszystkim w warunkach tradycyjnej edukacji, podczas gdy analiza sytuacji pedagogicznej jest przeprowadzana przez nauczyciela lub studenta, a dyskusja czy akceptacja grupy i uzasadnienia decyzji nie występują. Ponadto należy wskazać, że elementarny poziom zastosowania wskazanej technologii uczenia się jest spowodowany nieprzygotowaniem psychodydaktycznym nauczycieli do tego procesu.


Słowa kluczowe


podejście technologiczne; technologia edukacyjna; nauczanie sytuacyjne technologii kreatywnej; uniwersytety pedagogiczne; kształcenie przyszłych nauczycieli

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Anderson, J., Reder, L., Simon, H. (1996). Situated Learning and Education. Educational Researcher, 25.

Barnes, L., Roland, Ch., Abby, J.H. (1994). Teaching and the Case Method (Text, Cases and Readings), third Edition. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

Hatano, А. (1996). A Conception of Knowledge Acquisition and Its Implications for Mathematics Education. In: L.P. Steffe, P. Nesher (eds.), Theories of Mathematical Learning. New Jersey: Erlbaum.

Nonaka, I. (1991). The knowledge-creating company. Harvard Business Review, 69.

Ohlsson, Cf. (1990). Cognitive Science and Instruction: Why the Revolution is Not Yet Here. In: H. Mandl et al. (eds.), Learning and instruction: European Research in an International Con Research in an International

Context, Vol. 2.1. Oxford: Pergamon Press.

Zyazyun, I. (red.) (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical Skill]. Kyiv: SPD Bohdanova A.M.

Yankovych, O. (2008). Rozvytok osvitnikh tekhnolohii u suchasnomu VNZ pedahohichnoho profiiu. Vyshcha osvita Ukrainy № 3 (dodatok 2) [Development of educational technologies in the modern university of pedagogical profile. Higher Education of Ukraine No. 3 (Annex 2)]. Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii [Pedagogics of Higher School Methodology, Theory, Technology], 2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.111-121
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:25
Data złożenia artykułu: 2018-09-16 23:49:05


Statystyki


Widoczność abstraktów - 612
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 318

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Inna Osadchenko

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.