Development of Personal Resources of Pedagogical Students Using the Design Thinking Method

Iryna Durkalevych

Abstract


The aim of the article is to examine the issue of personal resources of young adults and effective methods of developing these resources in educational conditions, i.a. using the design thinking method. Currently, personal resources are discussed in the context of health psychology as factors conducive to the adaptation of an individual to new conditions, especially in stressful situations, as well as preventing professional burnout. The specific issues are particularly important in relation to the education of students who are preparing to work in teaching professions, and should also be of interest to university teachers. The results of contemporary research show that the personal resources of young adults in teaching and helping professions are low. Researchers indicate the need to create programs that foster the strengthening and development of personal resources, which are key factors in the professional success of young adults. An important solution in this direction is the design thinking method, which is one of the most interesting contemporary solutions in teaching and learning. The article describes how personal resources, such as curiosity, knowledge, empathy and social support, can be developed using the design thinking method.


Keywords


personal resources; design thinking; young adults; students

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Baron-Cohen, S. (2015). O empatii i genezie okrucieństwa. Sopot: Smak Słowa.

Carlozzi, A.F., Bull, G.T., Hurlburt, J.D. (1995). Empathy as Related to Creativity, Dogmatism, and Expressiveness. Journal of Psychology, 129(4), 365–373.

Clements, A.J., Guppy, G.K., Guppy, A. (2014). ‘You Could Damage Somebody’s Life’: Student and Lecturer Perspectives on Commitment. Social Work Education: The International Journal, 33(1), 91–104. DOI: https://doi.org/10.1080/02615479.2012.741579

Cohen, R.M., Mule, L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, 14, 29–42.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Need and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F., Schaufeli, W.B. (2001). The Job Demands-Resources Model of Burn-Out. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499

Derbis, R., Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 277–287.

Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking. Fides et Ratio, 44(4), 177–189. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435

Durkalevych, I. (2021). Building a Culture of Relationships in Educational Space Using the Design Thinking Method. Fides et Ratio, 46(2), 27–49. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.771

Durkalevych, I. (2022). The Importance of Empathy in the Development of Creativity by Design Thinking. Fides et Ratio, 44(1), 67–74. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v49i1.953

Goleman, D. (2012). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: Media Rodzina.

Heszen, I. (2008). Udział pozytywnych emocji w osiąganiu zdrowia. W: I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji (s. 73–88). Warszawa: SWPS „Academica”.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.

Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP.

Jakimiuk, B. (2017). Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kang, M.J., Hsu, M., Krajbich, I.M., Loewenstein, G., McClure, S.M., … Camerer, C.F. (2009). The Wick in the Candle of Learning. Psychological Science, 20(8), 963–973.

Keysers, C. (2020). Empatia. Jak odkrycie neuronów lustrzanych zmienia nasze rozumienie ludzkiej natury. Kraków: Copernicus Center Press.

Kidd, C., Hayden, B.Y. (2015). The Psychology and Neuroscience of Curiosity. Neuron, 88, 449–460. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuron.2015.09.010

Knoll, N., Schwarzer, R. (2012). Prawdziwych przyjaciół… Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 29–48). Warszawa: PWN.

Korczyński, S. (2014). Stres w pracy zawodowej nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Lehtinen, V. (2008). Building Up Good Mental Health. Jyväskylä: Gummerus Printing.

Łaguna, M. (2015). Zasoby osobiste jako potencjał w realizacji celów. Polskie Forum Psychologiczne, 20(1), 5–15.

Maruszewski, T. (2015). Czy mózg jest źródłem zła? W: S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa (s. 9–14). Sopot: Smak Słowa.

Maslach, C., Leiter, M. (2011). Prawda o wypaleniu zawodowym. Warszawa: PWN.

Mudyń, K. (2003). Czy można mieć zasoby, nie mając do nich dostępu? Problem dostępności zasobów. W: Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu (s. 63–77). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła – konsekwencje – zapobieganie. Warszawa: Difin.

Ogińska-Bulik, N. (2018). Psychologiczne zasoby sprzyjające zdrowiu. W: B. Wojnarowska (red.), Edukacja zdrowotna (s. 46–57). Warszawa: PWN.

Poprawa, R. (2001). Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem. W: G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia (s. 103–141). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Robinson, K., Aronica, L. (2015). Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Kraków: Wydawnictwo Element.

Ryś, M. (2012). Czy kobiety są bardziej empatyczne i mniej asertywne niż mężczyźni? Badania małżonków. Fides et Ratio, 12(4), 113–126.

Sarzyńska-Mazurek, E., Wosik-Kawala, D. (2020). Wybrane zasoby osobiste kandydatów przygotowujących się do pracy w zawodach pomocowych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Schrand, T. (2016). Design Thinking as a Strategy for Consensus in General Education Reform. Peer Review, 18(3), 17–20.

Schwartz, D.L., Tsang, J.M., Blair, K.P. (2017). Jak się uczymy? 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów. Warszawa: PWN.

Sęk, H. (2010). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie (s. 149–167). Warszawa: PWN.

Shen, B., McCaughtry, N., Martin, J., Garn, A., Kulik, N., Fahlman, M. (2015). The Relationship between Teacher Burnout and Student Motivation. British Journal of Educational Psychology, 85(4), 519–532. DOI: https://doi.org/10.1111/bjep.12089

Stawiarska, P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa: Difin.

Stumm, S. von, Hell, B., Chamorro-Premuzic, T. (2011). The Hungry Mind: Intellectual Curiosity Is the Third Pillar of Academic Performance. Perspectives on Psychological Science, 6(6) 574–588. DOI: https://doi.org/10.1177/1745691611421204

Sury, Z. (2020). Ewaluacja w pracy nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tikkanen, L., Pyhältö, K., Soini, T., Pietarinen, J. (2021). Crossover of Burnout in the Classroom – Is Teacher Exhaustion Transmitted to Students? International Journal of School & Education Psychology, 9(4). DOI: https://doi.org/10.1080/21683603.2021.1942343

Wrona-Polańska, H. (2009). Kreowanie zasobów osobowych wyzwaniem dla promocji zdrowia. Perspektywa psychologiczna. W: H. Wrona-Polańska, J. Mastalski (red.), Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej (s. 11–26). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wrona-Polańska, H. (2016). Funkcjonalny Model Zdrowia jako teoretyczna podstawa badań w obszarze zdrowia i choroby. W: H. Wrona-Polańska, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (red.), Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychologiczne i zawodowe (s. 13–30). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wysocka, M. (2003). Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ziółkowska, B. (2013). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 423–468). Sopot: GWP.

NETOGRAFIA

Waloszek, G. (2012). Introduction to Design Thinking. SAP User Experience Community, September. Pobrane z: https://experience.sap.com/skillup/introduction-to-design-thinking (dostęp: 11.02.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.3.43-55
Date of publication: 2022-12-19 09:09:33
Date of submission: 2021-12-31 00:02:08


Statistics


Total abstract view - 331
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 281

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Iryna Durkalevych

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.