Doradca zawodowy w niemieckim systemie szkolnym. Historyczny i instytucjonalny kontekst zawodu

Magdalena Zapotoczna

Streszczenie w języku polskim


W artykule scharakteryzowano sylwetkę doradcy zawodowego na tle historycznych przemian systemu orientacji i poradnictwa zawodowego w Niemczech. Opisano również uwarunkowania formalno-prawne zawodu doradcy w związku z tym, że w Niemczech nie istnieją jednolite regulacje prawne dotyczące kwalifikacji, szkolenia czy statusu zawodowego osób zajmujących się poradnictwem zawodowym. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że w kontekście uczenia się przez całe życie poradnictwo edukacyjno-zawodowe stanowi łącznik między potrzebami obywateli a wymogami edukacji i rynku pracy. Długa tradycja dobrze ugruntowanego poradnictwa edukacyjnego i zawodowego w Niemczech przeplata się z dynamicznymi zmianami społeczno-gospodarczymi, które generują nowe wyzwania względem systemu poradnictwa, w tym zawodu doradcy.


Słowa kluczowe


doradca zawodowy; poradnictwo zawodowe; system orientacji i poradnictwa zawodowego w Niemczech; niemiecki system szkolny

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Butz, B. (2008). Grundlegende Qualitätsmerkmale einer ganzheitlichen Berufsorientierung. In: Wissenschaftliche Begleitung des Programms „Schule-Wirtschaft/ Arbeitsleben“. Bd. 5. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Dedering, H. (2002). Entwicklung des schulischen Berufsorientierung in der Bundesrepublik Deutschland. In: J. Schudy (Ed.), Berufsorientierung in der Schule. Grundlagen und Praxisbeispielen. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Deutsches Jugendinstitut. (2010). Berufsorientierung. Programme und Projekte von Bund und Ländern, Kommunen und Stiftungen im Überblick. München.

Dibbern, H., Kaiser, F.J., Kell, A. (1974). Berufswahlunterricht in der vorberuflichen Bildung. Der didaktische Zusammenhang von Berufsberatung und Arbeitslehre. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Famulla, G.E. (2007). Berufs- und Arbeitsorientierung an allgemein bildenden Schulen. In: P. Kaune (Ed.). Berufliche Bildung, Innovation, soziale Integration. Dokumentation 14. Hochschultage Berufliche Bildung. Bielefeld.

Famulla, G.E., Butz, B. (2005). Berufsorientierung. Stichwort im Glossar. Bielefeld: Flensburg.

Frey-Huppert, C., Niemeyer, B. (2009). Berufsorientierung an allgemeinbildenden Schulen in Deutschland. Eine Bestandsaufnahme. Düsseldorf: Hans-Böckler-Stiftung.

Hildebrandt, D. (2006). Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych. Poznań: Garmond Oficyna Wydawnicza.

Holtzhauer, J. (2013). Lernen mit Ernstcharakter. Lernchancen, 95, 4–10.

Jenschke, B., Schober, K., Frübing, J. (2011). Lebensbegleitende Bildungs- und Berufsberatung in Deutschland. Strukturen und Angebote, Nationales Forum Beratung in Bildung, Beruf und Beschäftigung. Berlin: Bertelsmann Verlag.

Jenschke, B., Schober, K., Langner, J. (2014). Career Guidance in the Life Course: Structures and Services in Germany. Bertelsmann Verlag. Bielefeld.

Kukla, D. (2010). Propeudyka preorientacji i orientacji zawodowej dzieci w szkole. In: M. Kowalski, A. Olczak (Eds.), Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości (pp. 277–289). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Leschinsky, A. (2003). Der institutionelle Rahmen des Bildungswesens. In: K.S. Cortina, J. Baumert, A. Leschinsky, K.U. Mayer, L. Trommer (Eds.). Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland. Strukturen und Entwicklungen im Überblick. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.

Pahl, J.P. (2012). Berufsbildung und Berufsbildungssystem. Darstellung und Untersuchung nicht-akademischer und akademischer Lernbereiche. Bielefeld: Bertelsmann Verlag.

Strasser, J. (2013). Counseling in Germany. In: T.H. Hohenshil, N.E. Amundson, S.G. Niles (Eds.), Counseling Around the World: An International Handbook (pp. 203–213). Alexandria: American Counseling Association. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119222736.ch22.

Symela, K. (1995). Orientacja i poradnictwo zawodowe za granicą. In: R. Parzęcki, K. Symela, B. Zawadzki (Eds.), Orientacja i poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

ONLINE SOURCES

BerufsBeratungRegister. Retrieved from: www.bbregister.de (access: 18.02.2020).

Kultusministerkonferenz. (2004). Rahmenvereinbarung über die Zusammenarbeit von Schule und Berufsberatung zwischen der Kultusministerkonferenz und der Bundesagentur für Arbeit. Retrieved from: www.kmk.org/fileadmin/pdf/PresseUndAktuelles/2004/RV_Schule_Berufsberatung.pdf (access: 4.10.2019).

Kultusministerkonferenz. (2012). Bildungsstandards und Unterrichtsentwicklung. Retrieved from: www.kmk.org/bildung-schule/qualitaetssicherung-in-schulen/bildungsstandards/dokumente.html (access: 4.10.2019).

Maier, D.G. (2006). Berufsberatung. In: Historisches Lexikon Bayerns. Retrieved from: www.historisches-lexikon-bayerns.de/artikel/artikel_44973 (access: 24.11.2019).

Ständige Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland, Schulgesetze der Länder in der Bundesrepublik Deutschland. Retrieved from: www.kmk.org/dokumentation/rechtsvorschriften-und-lehrplaene-der-laender/uebersicht-schulgesetze.html (access: 25.10.2014).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.205-215
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:24
Data złożenia artykułu: 2020-03-04 17:48:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 399
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 366

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Zapotoczna

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.