Charakterystyka psychologiczna emocjonalnego funkcjonowania rodzin z dziećmi problemowymi

Myroslava Mushkevych

Streszczenie w języku polskim


W artykule opisano główne cechy emocjonalne i interpersonalne członków rodziny z problemowymi dziećmi. Badanie empiryczne zostało przeprowadzone z wykorzystaniem testów projekcyjnych „Autoportret”, „Nieistniejące zwierzę”, „Obraz rodziny”, „Człowiek w deszczu”, „Dom. Drzewo. Człowiek”. Literatura przedmiotu wskazuje, że rodzina dysfunkcyjna może powodować i pogarszać różne objawy neuropsychologiczne i psychosomatyczne, zaburzenia osobowości oraz dostosowanie społeczne członków rodziny. Wykazano empirycznie, że członkowie rodzin dysfunkcyjnych z dziećmi problemowymi odczuwają niestabilność, występują u nich objawy psychosomatyczne, podejrzliwość, nieufność, trudności w komunikacji i interakcji z innymi, lęk, strach, agresja, impulsywność, bierność, niedojrzałość emocjonalna i intelektualna, problemy seksualne, chłód w relacjach, sztywność, napięcie, zaburzenia adaptacji społecznej i psychologicznej, mają tendencję do unikania problemów. Rezultaty pokazały, że dysfunkcyjne rodziny z problemowymi dziećmi nie przejawiają takich cech funkcjonowania osobistego i rodzinnego, jak: spójność członków rodziny, pozytywny klimat rodziny, interakcja członków rodziny, odporność na stres. Stwierdzono, że głównym zadaniem podczas pracy z taką rodziną jest zapewnienie pomocy psychologicznej do rozwiązania wyżej wymienionych problemów i trudności z nimi powiązanych. Zakłada się, że uzyskane wyniki będą stanowić podstawę optymalnego modelu wsparcia psychologicznego zarówno systemu indywidualnego, jak i całego systemu rodzinnego.


Słowa kluczowe


rodzina dysfunkcyjna; dzieci problemowe; właściwości osobowe; charakterystyka rodziny

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Baidenko, V.I. (2004). Компетенции в профессиональном образовании (к освоению компетентностного подхода) [Competencies in vocational education (to develop a competency-based approach)]. Higher Education in Russia, 11, 5–11.

Bardier, H.L. (2002). Почему психолог похож на кота: тонкости психологической помощи детям [Why does a psychologist look like a cat: the subtleties of psychological assistance to children]. Moscow: Genesis.

Bednenko, H.B. (2009). Красавица и Чудовище: Социально-ролевой и интрапсихический анализ сказки [Beauty and the Beast: Social-role and intrapsychic analysis of a fairy tale]. First International fairy-tale therapeutic festival "Psychology of a fairy tale and Tale of Psychology": articles. 51–58.

Berezan, N.O., Hobod, I.Yu., Lunchenko, N.V., Radivilovskyi, Z.L. (2013). Психологічна служба і ПМПК системи освіти (за результатами 2012-2013 навчального року) [Psychological service and PMPK of the education system (according to the results of the 2012-2013 academic year)]. Kiev: Nika-Centr.

Berns, R.S., Kaufman, S.Kh. (2000). Кинетический рисунок семьи [Kinetic drawing of a family]. Moscow: Smysl.

Buk, J. (2000). Тест «Дом, дерево, человек» (ДДЧ) [Test "House, tree, man" (DCH)]. Moscow:: EKSMO-Press.

Bujul, А. (2002). SPSS: искусство обработки информации: анализ статистических данных и восстановление скрытых закономерностей [SPSS: the art of information processing: analysis of statistical data and the restoration of hidden patterns]. St. Petersburg: ООО «DiaSoftYuG».

Eidemiller, E. G., Justitskis, V. Yu. (1999). Психология и психотерапия семьи [Family psychology and psychotherapy]. St. Petersburg: Piter.

Kandaurov, O. Z. (1988). Автопортрет как исповедальный жанр [Self portrait as a confessional genre]. Moscow: Iskusstvo.

Karnes, M., Shwedel, A., Williams, M. (1983). Combining instructional models for young children. Teaching Exceptional Children, 14, 128–135.

Maksymova, N. Yu. (2011). Сімейне консультування: навчальний посібник [Family counseling: a textbook]. Kiev: Personal.

Maslach, C., Jackson, S.E., Leiter, M.P. (1997). Burnout Inventory. Evaluating stress: A book of resources. Lanhan, MD: The Scarecrow Press.

McCord, J. (1979). Some child-rearing antecedents of criminal behavior in adult men. Journal of Personality and Social Psychology, 37 (9).

Mushkevych M. І. (2016). Психологічні особливості міжособистісної взаємодії в сім’ї з проблемною дитиною [Psychological Peculiarities of Interpersonal Relations in a Family with a Problem Child]. Psychological Prospects, 28, 198-209. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-198-209

Mushkevych M. І. (2018). Гендерна диференціація психологічних характеристик батьків, які мають проблемних дітей [The Gender Differentiation of Psychological Characteristics of Problem Children's Parents]. Psychological Prospects Journal, 32, 205-216. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-205-216

Mushkevych M. І. (2019). Психологічні особливості чинників особистісного та міжособистісного функціонування членів сімей, що мають проблемних дітей, за критерієм сімейного статусу [Psychological Peculiarities of Factors of Personal and Interpersonal Functioning of Family Members with Problem Children on the Basis of Family Status]. Psychological Prospects Journal, 34, 137-154. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-137-154

Mushkevych M. І. (2020). Особистісні детермінанти психологічного супроводу сімеё, що мають проблемних дітей [Personal Determinants of Psychological Assistance for Families with Problem Children]. Psychological Journal, 6, 3, 95-103. DOI: https://doi.org/10.31108/1.2020.6.3.9

Muzychenko, H. F. (2013). Проективная методика «Несуществующее животное». Руководство и результаты психодиагностического исследования взрослых пациентов с различными расстройствами эмоционально-личностной сферы [Projective technique "Non-existent animal". Guide and results of psychodiagnostic research of adult patients with various disorders of the emotional and personal sphere]. St. Petersburg: Rech.

Petrovskaya, L. A. (1989). Компетентность в общении. Социально-психологический тренинг [Competence in communication. Socio-psychological training]. Moscow: Izdatelstvo MGU.

Petrovskaya, L. A. (1977). О понятийной схеме социально-психологического анализа конфликта [On the conceptual scheme of socio-psychological analysis of the conflict]. Moscow: Moskovskiy gosudarstvennyiy universitet.

Reber, A. (2003). Оксфордский толковый словарь по психологии [Oxford Dictionary of Psychology]. Moscow: Veche AST.

Romanova, E., Potemkina, O. (1992). Графические методы в психологической диагностике [Graphic methods in psychological diagnostics]. Moscow: Didakt.

Rutter, M. (2006). Categories, Dimensions, and the Mental Health of Children and Adolescents. Annals of the New York Academy of Sciences, 1008, 11–21.

Sharma, R. N., Sharma, R. (2006). Child Psychology. Atlantic Publishers and Distributors.

Shipitsyna, L. M. (2005). «Необучаемый» ребенок в семье и обществе. Социализация детей с нарушением интеллекта [An "uneducated" child in the family and society. Socialization of children with intellectual disabilities]. St. Petersburg: Rech.

Yatsenko, T. S. (2006). Основи глибинної психокорекції : феноменологія, теорія і практика: навчальний посібник [Basics of glibino psycho-correction: phenomenology, theory and practice: first-hand companion]. Kiev: Vyshha shkola.

Wetzel, E., Robins, R.W. (2016). Are parenting practices associated with the development of narcissism: Findings from a longitudinal study of Mexican-origin youth. Journal of Research in Personality, 63, 84–94.

Zakharov, A. I. (1988). Неврозы у детей и психотерапия [Neurosis in children and psychotherapy]. St. Petersburg: SOYuZ.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.3.235-246
Data publikacji: 2020-10-31 02:04:29
Data złożenia artykułu: 2020-05-13 10:27:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1459
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 674

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Myroslava Ivanovna Mushkevych

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.