Transmisja wartości w rodzinach migrantów

Anna Tychmanowicz, Agata Goździewicz, Beata Zarzycka

Streszczenie w języku polskim


Wartości nabywane w procesie socjalizacji podlegają modyfikacjom na przestrzeni życia człowieka. Szczególnie istotne znaczenie w kształtowaniu wartości i ich systemu ma rodzina, a także szeroko rozumiane otoczenie społeczne jednostki. W sytuacji migrantów zmiana środowiska społecznego wiąże się z doświadczeniem różnic kulturowych, nowych norm obyczajowych i prawnych, co może w istotny sposób modyfikować system wartości (Bera 2008, s. 33). Dotychczasowe badania dotyczące wartości w rodzinach migrantów wskazują na kilka istotnych zjawisk. Rozbieżność wartości cenionych w kraju przyjmującym i kraju pochodzenia może stanowić przyczynę wielu problemów psychologicznych (Sam 2000). Ponadto wartości kraju przyjmującego mogą być odmiennie interpretowane przez samych migrantów i ich dzieci. Najskuteczniejszą strategią adaptacji psychologicznej do nowego środowiska wydaje się łączenie wartości obu kultur – własnej (heritage culture) i kraju przyjmującego (receiving culture). Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników dotychczasowych badań podejmujących problematykę transmisji wartości w rodzinach migrantów oraz ukazanie studium obrazującego analizowane
zagadnienie.


Słowa kluczowe


wartości; transmisja wartości; migracja; rodziny migrantów

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bańka A. (2005), Otwartość na karierę międzynarodową. Podstawy teoretyczne oraz struktura czynnikowa Skali Otwartości na Karierę Międzynarodową, Poznań-Warszawa: Studio PRINT-B, Instytut Rozwoju Karier.

Bańka A. (2006), Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego”, nr 36.

Bera R. (2008), Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Boski P. (2009), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - Academica Wydawnictwo SWPS.

Brimelow P. (1999), Alien Nation: Common Sense about America’s Immigration Disaster, New York: Random House.

Brzozowski P. (1989), Skala wartości (SW). Polska adaptacja Value Survey M. Rokeacha. Podręcznik, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Brzozowski P. (2007), Wzorcowa hierarchia wartości: polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Cieciuch J. (2013), Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

el Moussaoui N., Braster S. (2011), Perceptions and Practices of Stimulating Children’s Cognitive Development Among Moroccan Immigrant Mothers, „Journal of Child and Family Studies”, 20 (3).

Glassman I., Eisikovits R. A. 2006, Intergenerational Transmission of Motherhood Patterns:Three Generations of Immigrant Mothers of Moroccan Descent in Israel, „Journal of Comparative Family Studies”, 37 (3).

Górny A., Kaczmarczyk P. (2003), Uwarunkowania i mechanizmy migracji zarobkowych w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, Warszawa: Instytut Studiów Społecznych UW.

Grzymała-Moszczyńska H. (2010), Potrzeby nowych kompetencji zawodowych psychologów w związku z polską sytuacją migracyjną, [w:] H. Grzymała-Moszczyńska, A. Kwiatkowska i J. Roszak (red.), Drogi i rozdroża. Migracje Polaków w Unii Europejskiej po 1 maja 2004 roku. Analiza psychologiczno-socjologiczna, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Iglicka K. (2008), Kontrasty migracyjne Polski. Wymiar transatlantycki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Levitt P. (2009), Roots and Routes: Understanding the Lives of the Second Generation Transnationally, „Journal of Ethnic and Migration Studies”, 35 (7).

Mądrzycki T. (2002), Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Olczak E., Penczek M. (2006), Wolontariusze i stypendyści w krajach Unii Europejskiej. Porównanie procesów akulturacji psychologicznej, „Studia Psychologiczne”, 44/1.

Oleś P. (2002), Z badań nad wartościami i wartościowaniem: niektóre kwestie metodologiczne, „Roczniki Psychologiczne”, t. 5.

Portes A., Fernández-Kelly P. (2006), No Margin for Error: Educational and Occupational Achievement among Disadvantaged Children of Immigrants. Final Report to the Andrew W. Mellon Foundation, The Center of Migration and Development, Princeton University.

Portes A., Rivas A. (2011), The Adaptation of Migrant Children, „The Future of Children”, 21 (1).

Renzaho AMN, Green J., Mellor D., Swinburn B. (2011), Parenting, family functioning and lifestyle in a new culture: the case of African migrants in Melbourne, Victoria, Australia, „Child and Family Social Work”, 16.

Renzaho AMN, Vignjevic S. (2011), The Impact of a Parenting Intervention in Australia among Migrants and Refugees from Liberia, Sierra Leone, Congo, and Burundi: Results from the African Migrant Parenting Program, „Journal of Family Studies”, 17 (1).

Sam D.L. (2000), Psychological Adaptation of Adolescents with Immigrant Backgrounds, „The Journal of Social Psychology”, 140 (1)

.

Schwartz S. H. (2001), Wartości, [w:] A. S. R. Manstead, M. Hewstone (red.), Psychologia społeczna. Encyklopedia Blackwella, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Schwartz S. H., Bilsky W. (1987), Toward a universal psychological structure of human values, „Journal of Personality and Social Psychology”, 53 (3).

Schwartz S. H., Bilsky W. (1990), Toward a theory of the universal content and structure of values: Extentions and cross-cultural replications, „Journal of Personality and Social Psychology”, 58 (5).

Schwartz S. J., Zamboanga B. L. (2008), Testing Berry’s Model of Acculturation: A Confirmatory Latent Class Approach, „Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology”, vol. 14, nr 4.

Zontini E. (2007), Continuity and Change in Transnational Italian Families: The Caring Practices of Second-Generation Women, „Journal of Ethnic and Migration Studies”, 33 (7).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.89
Data publikacji: 2015-07-09 21:45:42
Data złożenia artykułu: 2015-07-09 12:50:59


Statystyki


Widoczność abstraktów - 424
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 228

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Anna Tychmanowicz, Agata Goździewicz, Beata Zarzycka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.