Praca i edukacja na tle zadań rozwojowych wczesnej dorosłości w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej
Streszczenie w języku polskim
Współczesny świat, stojący u progu czwartej rewolucji przemysłowej, cechuje się niestabilnością i tymczasowością oraz niespotykanym dotychczas postępem techniczno-technologicznym. Wchodząca w fazę dorosłości młodzież mierzy się ze złożonymi sytuacjami, wynikającymi zarówno z usytuowania na linii życia, jak i z konsekwencji zachodzących zmian. W artykule przedstawiono złożoną sytuację osób znajdujących się w fazie wczesnej dorosłości. Wynika ona z licznych i trudnych zadań rozwojowych, w tym z pracy zawodowej. W opracowaniu wskazano, jak można je rozwiązywać z wykorzystaniem odpowiednio realizowanej ustawicznej edukacji zawodowej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bera, R. (2019). Tranzycja byłych wojskowych na rynek pracy a ich zasoby osobiste. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Brynjolfsson, E., McAfee, A. (2015). Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ltd.
Bühler, C. (1999). Bieg życia ludzkiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czubak-Koch, M. (2014). Uczenie się w kulturze miejsca pracy. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Flippo, E.B. (1980). Personnel Management. New York: McGraw-Hill Book Company.
Ford, H. (2006). Moje życie i dzieło. Osielsko: Instytut Praktycznej Edukacji.
Furmanek, W. (2014). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informatycznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Giddens, A. (2006). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kargul, J. (2001). Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Klementowska, A., Flaszyńska, E. (2018). Rynek pracy a zmiany pokoleniowe (stan i prognozy). Zielona Góra: Polskie Towarzystwo Profesjologiczne.
Konieczna-Woźniak, R. (2018). Uczenie się w planach osobistego rozwoju debiutantów dorosłości. Między dorosłością a (nie)dorosłością. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój – kariera – praca (s. 115–133). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kozielska, J. (2020). Kształcenie dorosłych w systemie szkolnictwa zawodowego. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych (s. 171–190). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Malina, A. (2015). Osobowość młodych dorosłych a podejmowanie zadań rozwojowych związanych rodziną. Polskie Forum Psychologiczne, 20(4), 559–752.
Metrycki, M. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa musi się dokonać przede wszystkim w naszych umysłach. W: K. Schwab (red.), Czwarta rewolucja przemysłowa (s. 13–16). Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Myszka-Strychalska, L. (2020). Młodzież z grupy NEET – wyzwania dla współczesnej edukacji oraz propozycje rozwiązań. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych (s. 391–405). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pietrasiński, Z. (1996). Rozwój dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki (s. 13–35). Warszawa: ITE.
Rifkin, J. (2012). Trzecia rewolucja przemysłowa. Jak lateralny model władzy inspiruje całe pokolenie i zmienia oblicze świata? Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2004). Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Szumigraj, M. (2011). Poradnictwo kariery. Systemy i sieci. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Tegmark, M. (2019). Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. Poznań: Zysk i S-ka.
Tomaszewska-Lipiec, R. (2018). Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia? Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Tomaszewska-Lipiec, R. (2020). Nowy świat pracy, firma 4.0 i cyfrowy pracownik. Niedaleka przyszłość. Szkoła – Zawód – Praca, (20), 152–173.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Wołk, Z. (2014). Aktywizacja spoleczna i wejście mlodzieży na rynek pracy. Zielona Góra–Świebodzin: Stowarzyszenie „Nasza Wieś Jutro”, Centrum Integracji Społecznej w Zielonej Górze.
Wołk, Z. (2017). Kultura pracy profesjonalisty. Warszawa: Difin.
Wołk, Z. (2020). Edukacja formalna na koniec drugiej dekady XXI wieku w kontekście edukacji ustawicznej (symptomy kryzysu). W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych (s. 71–87). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.53-66
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:07
Data złożenia artykułu: 2021-10-06 18:30:56
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Zdzisław Wołk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.