Wychowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Anna Prokopiak

Streszczenie w języku polskim


Zaburzenia ze spektrum autyzmu to problem całej rodziny, której członkiem jest dziecko dotknięte tym zaburzeniem. Już pierwsze publikacje obciążają rodziców za powstanie tego zaburzenia. Wielu badaczy zaobserwowało, że rodzice, szczególnie matki dzieci z autyzmem, są poddawane silnemu stresowi, jego poziom jest wyższy niż w przypadku rodziców dzieci z innymi zaburzeniami i niepełnosprawnościami oraz rodziców dzieci prawidłowo rozwijających się. Stres rodziców dzieci z autyzmem nie wynika tylko z zachowań trudnych do zaakceptowania, ale również z braku umiejętności wychowania dziecka z autyzmem oraz z niewiedzy na temat zaburzenia. Celem artykułu jest ukazanie trudności w wychowaniu dziecka z autyzmem z perspektywy rodziców na podstawie przeglądu literatury oraz badań własnych. Badania własne wskazują na to, że rodzice zdają sobie sprawę ze swojej trudnej sytuacji i proszą o udzielenie pomocy.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Błaszczyk S. (2008), Funkcjonowanie psychospołeczne rodziców i rodzeństwa dziecka autystycznego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 3.

Danielewicz D., Rola J. (2011), Kompetencje społeczne rodzeństwa osób z autyzmem, „Szkoła Specjalna”, 1.

Narodowy plan na rzecz dzieci z autyzmem (NAPC) w Wielkiej Brytanii, tłum. M. Michalski, J. Wygnańska (2005), [oryginał: National Autism Plan for Children (NAPC) (2003). Londyn], Warszawa: Fundacja SYNAPSIS.

Pągowska M. (2010), Psychospołeczna sytuacja rodziny dziecka z autyzmem – etapy adaptacji do niepełnosprawności dziecka, „Szkoła Specjalna”, 4.

Pisula E. (2003), Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek, Gdańsk: GWP.

Pisula E. (2012), Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa: PWN.

Pisula E. (2004), Stres i depresja u matek a zachowanie dzieci z autyzmem w zmodyfikowanej obcej sytuacji, „Przegląd Psychologiczny”, 3.

Pisula E. (1994), Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych, „Nowiny Pedagogiczne”, 3.

Pisula E., Rola J. (2012), Wiedza o autyzmie, cz. 2: Nauczyciele, „Dziecko Autystyczne”, 6.

Olechnowicz H., Wiktorowicz R. (2012), Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa: PWN.

Orzeł K. (2011), Rodzina – naturalne i najlepsze środowisko rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością – znaczenie wczesnej interwencji psychologicznej w kształtowaniu relacji matki i dziecka z autyzmem, [w:] A. Prokopiak (red.), Rozwijamy skrzydła, Lublin: Fundacja Alpha.

Prokopiak A. (2011), Predyktory autyzmu u małych dzieci, [w:] A. Prokopiak (red.), Rozwijamy skrzydła, Lublin: Fundacja Alpha.

Randall P., Parker J. (2010), Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Sopot: GWP.

Sekułowicz M. (2013), Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Zalewski G. (2012), Inne, ale nie gorsze. O dzieciach z autyzmem opowiadają rodzice, Warszawa: Biała plama.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.51
Data publikacji: 2015-05-14 13:51:59
Data złożenia artykułu: 2015-04-17 11:30:03


Statystyki


Widoczność abstraktów - 3967
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 52783

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.