Rozwój kompetencji zarządczych menedżera oświaty w skutecznej organizacji procesu edukacyjnego

Oksana Tovkanets

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest określenie roli i znaczenia kompetencji zarządczych menedżera oświaty w skutecznej organizacji procesu edukacyjnego. W procesie badawczym zastosowano następujące metody badań naukowych: analizę teoretyczną w celu określenia głównych podejść koncepcyjnych do rozwoju kompetencji menedżerskich i jej roli w organizacji procesu edukacyjnego; strukturyzację w celu zidentyfikowania i scharakteryzowania składowych działań zarządczych; uogólnienie, czyli formułowanie wniosków dotyczących pedagogicznych uwarunkowań rozwoju kompetencji zarządczych menedżera oświaty. Usystematyzowano funkcje uniwersalne (rozwój i podejmowanie decyzji/planowanie, organizacja określonych zadań, korekty, księgowość i kontrola) oraz komponenty zarządzania (diagnostyczne, prognostyczne, projekcyjne, organizacyjne, komunikacyjno-motywacyjne, emocjonalno-wolicjonalne, porównawczo-ewaluacyjne). Zidentyfikowano pedagogiczne uwarunkowania rozwoju kompetencji zarządczych menedżerów oświaty: związek między treścią doskonalenia szkolenia menedżerskiego kierowników oświaty a specyfiką realizacji regionalnej polityki edukacyjnej; zdalne wspomaganie procesu edukacyjnego nastawionego na rozwój kompetencji zarządczych, w którym dokonywana jest celowa pośrednia lub częściowo pośrednia interakcja między menedżerem oświaty a kadrą niezależnie od ich lokalizacji; budowanie indywidualnych trajektorii edukacyjnych uczniów, które realizowane są w oparciu o podejście osobowościowe, a także uwzględniające trudności i potrzeby zawodowe.


Słowa kluczowe


menedżer oświaty; rozwój kompetencji zarządczych; organizacja procesu edukacyjnego

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Gyurova, V. (2009). (Ed.). Leadership Role and Competence of the Head (Manager) of an Adult Education Institution. Pedagogy (Vol. 102), Yearbook of St. Kliment Ohridski Sofi University, 60–66.

Kubeš, M., Spillerová, D., Kurnický, R. (2004). Managerial Competencies. Competencies of Exceptional Managers. Prague: Grada Publishing.

Malach, J. (2003). Effective Methods of Adult Education. Ostrava: University of Ostrava.

National Education Glossary. (2014). Higher Education. (V.G. Kremen, 2nd ed.). Kyiv: Pleiades House.

Sorochan, T.M. (2005). Preparation of School Leaders for Managerial Activity: Theory and Practice. Luhansk: Knowledge.

Trojan, V. (2017). Professional Preparation of School Directors in the Czech Republic. Journal of the Humanitaries, 39(2), 85–95.

Veteška, J. Tureckiová, M., Trojan, V. (2017). Current Approaches to Education Management. Prague: Center for School Management, Faculty of Education, Charles University.

ONLINE SOURCES

Drach, I.I. (2014). Organizational and Pedagogical Conditions and Means of Competence-Oriented Management of Professional Training of Future Specialists. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and General Education Schools, 34, 161–168. Retrieved from: http://

nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_34_25 (access: 12.04.2022).

Khutorsky, A.V. (2005). Technology for Designing Key and Subject Competencies. Eidos. Retrieved from: http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm (access: 12.02.2022).

National Qualifications Framework. (2011). Annex to the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 23.11.2011, no. 1341. Retrieved from: http://www.mim.hneu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/10/NRK.pdf (access: 24.01.2022).

Ponomarenko, T.O. (2006). To the problem of developing a model of the content of training of preschool education managers in the context of culture. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo/2006_12_1/doc_pdf/Ponomarenkost.pdf (access: 12.11.2021).

Tuning Educational Structures in Europe. EC: Educational and Culture. Socrates-Tempus. 2006. Retrieved from: http://www.eua.be/eua/en/projects_ects.jsp (access: 23.01.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.197-207
Data publikacji: 2022-09-05 09:51:06
Data złożenia artykułu: 2022-02-22 10:37:49


Statystyki


Widoczność abstraktów - 675
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 297

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Oksana Tovkanets

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.