Wokół estetyki muzyki popularnej – Theodore Gracyk vs Theodor Adorno

Marcin Michalak

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest wprowadzenie do filozofii muzyki nieznanego szerzej w Polsce amerykańskiego filozofa Theodore’a Gracyka. W opracowaniu skupiono się na polemice Gracyka z głównym przedstawicielem szkoły frankfurckiej Theodorem Adorno, uważanym za nieformalnego prekursora stosunkowo nowego obszaru w zachodniej myśli filozoficznej – estetyki muzyki popularnej. Wybór tego wątku jest podyktowany z jednej strony obszernością i wielowątkowością poglądów Gracyka, z drugiej zaś możliwością uchwycenia stylu myślenia amerykańskiego filozofa w kontekście wyjątkowo trudnego zadania, jakie sobie postawił, czyli próby podważenia klasycznych już dzisiaj tez Adorna dotyczących muzyki popularnej i mechanizmów jej produkcji w sferze przemysłu muzycznego. Filozoficzna dyskusja Gracyka z Adornem koncentruje się wokół trzech zachodzących na siebie wątków: kwestii indywidualnej ekspresji artystycznej w muzyce popularnej (i nie tylko), kategoryzacji i wartościowania różnych rodzajów i gatunków muzyki (tutaj głównie w odniesieniu do jazzu, a pośrednio do muzyki poważnej i rocka) oraz problemu historyczności ram i konwencji, według których odbiera się i ocenia muzykę, również popularną. Mimo że polemika Gracyka z Adornem nie oddaje w pełni głębi dzieł tego ostatniego, jest ona istotnym wkładem w rozwój estetyki muzyki popularnej, określa bowiem ważne pola problemowe w tym obszarze.


Słowa kluczowe


muzyka popularna; estetyka; przemysł muzyczny; szkoła frankfurcka

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Adorno, T. (1941). On Popular Music. Studies in Philosophy and Social Science, 9(17), 17–48.

Adorno, T. (1974). Filozofia nowej muzyki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Adorno, T. (1994). Teoria estetyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Adorno, T. (2015). O muzyce popularnej. Res Facta Nova, 15(25), 75–98. DOI: 10.14746/rfn.2015.16.5

Adorno, T. (2019). Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Barker, C. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Brown, L.B., Goldblatt, D., Gracyk, T. (2018). Jazz and the Philosophy of Art. New York–London: Routledge.

Frith, S. (2011). Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gracyk, T. (1996). Rhythm and Noise: An Aesthetics of Rock. Durham–London: Duke University Press.

Gracyk, T. (2007). Listening to Popular Music: Or, How I Learned to Stop Worrying and Love Led Zeppelin. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Jasen, D.A. (2003). Tin Pan Alley: An Encyclopedia of the Golden Age of American Song. New York–London: Routledge.

Shusterman, R. (1998). Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Stone, A. (2016). The Value of Popular Music: An Approach from Post-Kantian Aesthetics. Lancaster: Palgrave Macmillan.

Weinstein, D. (1991). Heavy Metal: A Cultural Sociology. New York: Lexington Books.

NETOGRAFIA

www1: Books by Theodore Gracyk. Pobrane z: https://www.thriftbooks.com/a/theodore-gracyk/439552

www2: Gracyk, T. Genre? Style? Subculture? What Are We Talking About? Pobrane z: https://www.soundmusicresearch.org/mom/TG.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.4.31-42
Data publikacji: 2023-02-27 15:38:56
Data złożenia artykułu: 2023-01-11 13:24:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 682
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 574

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Marcin Michalak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.