Wymagania akademickie studentów medycyny w kontekście ich kształcenia zawodowego

Lyubov V. Gutor

Streszczenie w języku polskim


Badania mają na celu poznanie wymagań akademickich studentów medycyny w kontekście ich kształcenia zawodowego. W artykule zdefiniowano adekwatność celów naukowych w odniesieniu do współczesnych trendów zawodowych i wymagań przyszłych pracowników ochrony zdrowia.
W badaniu wzięło udział 407 uczestników. Miało ono na celu określenie stanu środowiska uczenia się studentów na oddziale łaciny i języków obcych, w szczególności dotyczyło jakości i efektywności uczenia się i nauczania przedmiotu „język angielski do celów zawodowych”. Wyniki dowodzą, że wszystkie wymienione cele naukowe przedmiotu „Angielski do celów zawodowych” odpowiadają wymaganiom akademickim studentów medycyny. Potwierdza to istotnie większa liczba odpowiedzi „bardzo ważne” i „ważne” w porównaniu z odpowiedziami „nieważne i zdecydowanie nieważne” (p<0,05) przy ocenie ważności celu naukowego. Tym samym przeprowadzona analiza wyników badań ankietowych dotyczących wymagań akademickich studentów medycyny potwierdziła trafność stawianych celów akademickich w kontekście kształcenia zawodowego przyszłych lekarzy. System celów akademickich sprzyja realizacji podejścia opartego na kompetencjach w wyższym szkolnictwie medycznym, a co za tym idzie rozwijaniu profesjonalnej gotowości do komunikowania się w środowisku medycznym z pracownikami służby zdrowia i pacjentami.


Słowa kluczowe


Ukraina; Uniwersytet medyczny; angielski do celów zawodowych; student medycyny; cel akademicki; wymagania zawodowe

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bakhshialiabad H., Bakhshi M. & Hassanshahi G. (2015) Students’ perceptions of the academic learning environment in seven medical sciences courses based on DREEM, Advances in Medical Education and Practice, 195-203, DOI: 10.2147/AMEP.S60570

Genn J. M. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 2): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education – a unifying perspective. Med Teach., 23(5), 445–454.

Hutor, L. and Sodomora, P. (2022). Japanese Experience of Communication Training in Ukrainian Higher Medical Education during the COVID-19 Quarantine Period. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 35(1), 149–163. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.149-163

Maniuk, L. (2013). Aim statement of the e-course “English for students of higher medical education institutions”. 18 (277), I : 100–107. – in Ukrainian.

McGhee D., Lowell N., and Lemire S. (2007). The Classroom Learning Environment (CLE) Questionnaire: Preliminary Development. University of Washington Office of Educational Assessment. OEA Report: 06-07.

Nekrashevych, Т. (2022). Student-centered approach as the rehalization direction of competence-based approach in the process of teaching languages. Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ», (December 9, 2022; Cambridge, UK), 204-205. – in Ukrainian.

Nychkalo N. et. al. (2020). Didactic Aspects of Teachers’ Training for Differentiated Instruction in Modern School Practice in Ukraine,” International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(9), pp. 143–159, 2020. – in Ukrainian.

Polischuk, О., & Koles, О. (2023). Methodological approaches towards professional training of future dentists. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, (1), 55-60. – in Ukrainian.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.19-29
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:29
Data złożenia artykułu: 2023-06-21 13:35:34


Statystyki


Widoczność abstraktów - 142
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 50

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 LYUBOV V. LYUBOV V.

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.