Metody kształcenia kompetencji wokalnych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zarys badań własnych

Kinga Jendrysik

Streszczenie w języku polskim


Artykuł stanowi prezentację części badań przeprowadzonych w ramach przygotowywania rozprawy doktorskiej. Badania zakresem obejmowały tematykę kształcenia kompetencji wokalnych dzieci w wieku 6–7 lat oraz metod pracy, jakie stosują nauczyciele w obszarze nauczania piosenek na pierwszym etapie edukacyjnym. Badania odbyły się w roku szkolnym 2021/2022. Wzięło w nich udział 16 nauczycieli i 205 uczniów (ich podopiecznych) klas pierwszych szkół podstawowych województwa śląskiego. Głównym celem badań było poznanie i zbadanie metod nauczania piosenek w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz określenie, czy i w jakim stopniu metody te wpływają na rozwój kompetencji wokalnych dzieci. W artykule przedstawiono założenia i przebieg badań wraz z wynikami pierwszej ich części – badania kompetencji wokalnych uczniów. Ponadto opisano narzędzie, jakie zastosowano w drugim etapie – badaniu nauczycieli, czyli Dzienniczek nauczania piosenki, który stanowi próbę autorskiego opracowania procesu nauczania, a więc m.in. metod pracy z uczniami zastosowanych przez nauczycieli biorących udział w badaniu. Artykuł stanowi opis części przeprowadzonych badań i sygnalizuje wyniki uzyskane na pierwszych ich etapach. Wyniki w ostatecznym kształcie zostaną przedstawione w rozprawie doktorskiej.


Słowa kluczowe


edukacja muzyczna; edukacja wczesnoszkolna; śpiew; kompetencje wokalne; kompetencje nauczycieli

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bonna, B. (2016). Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Bydgoszcz: UKW.

Czarnecka, M., Waluga, A. (1995, 1996). Rozśpiewana szkoła. Warszawa: Stentor.

Dadak-Kozicka, K. (1992). Śpiewajże mi jako umiesz. Warszawa: WSiP.

Jendrysik, K. (2023). Metody nauczania śpiewu i ich skuteczność w aspekcie rozwoju kompetencji wokalnych dzieci w klasie pierwszej szkoły podstawowej – stań badań własnych. Zagadnienia Aktualnie Poruszane przez Młodych Naukowców, (22).

Kamińska, B. (1997). Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich rozwój i uwarunkowania. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Kodály, Z. (2002). O edukacji muzycznej pisma wybrane. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Przychodzińska, M. (1969). Muzyka i wychowanie. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Smółka, L., Symula, M. (2020). Dziecko i nauczyciel w procesie kształcenia muzycznego na szczeblu elementarnym. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.

Waluga, A., Weiner, A. (2016). Kompetencje muzyczne absolwentów I etapu edukacyjnego podstawowych szkół ogólnokształcących i ich wybrane determinanty. Raport z badań. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca, Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce.

Weiner, A. (2010). Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju. Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.123-134
Data publikacji: 2024-09-30 16:58:54
Data złożenia artykułu: 2023-11-16 21:17:37


Statystyki


Widoczność abstraktów - 162
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 88

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Kinga Jendrysik

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.