Zapotrzebowanie na specjalistów do pracy z dzieckiem z zaburzeniami w rozwoju na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Streszczenie w języku polskim
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bartuś, E. (2023). Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli. Colloquium pedagogika – nauki o polityce i administracji, 4(52), 211–229. DOI: 10.34813/48coll2023.
But, T., Eynskou, M. (2007). Pokazateli inklyuzii: prakticheskoye posobiye i dr.; pod red. M Vogana; per. Igor’ Anikeyev. ROOI „Perspektiva”.
Gacka, E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic–dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48(1), 271–285.
Kluczyńska, S., Sokołowska, E. (2023). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – wyzwania i rekomendacje. Psychologia Wychowawcza, 69(27), 67–77. DOI: 10.5604/01.3001.0054.0911.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Niewydolna pomoc psychologiczna i psychoterapeutyczna dla dzieci i młodzieży. https://www.nik. gov.pl/aktualnosci/niewydolna-pomoc-psychologiczna-i-psychoterapeutyczna-dla-dzieci-i-mlodziezy.html [dostęp: 20.09.2024].
Pietrzyk, M., Baryła-Zapała, E., Dąbrowska-Nowak, E., Kotkiewicz, M., Syrda, J., Zając, J., Gierowska, A., Okupska, K. (2023). Ewaluacja wsparcia poradni psychologiczno pedagogicznych Badanie wartości wskaźnika rezultatu długoterminowego PO WER. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kutno: Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach edukacyjnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1594).
Sikorski, J., Majewicz, P. (2024). Pedagog specjalny w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nowe stanowisko specjalisty w polskim systemie edukacji w opinii nauczycieli. Journal of Modern Science, 1(55), 582–596. DOI: 10.13166/jms/183984.
Słopień, A. (2022). Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwania, prognozy i rekomendacje. W: M.A. Michalski (red.), Rodzina – wyzwania na XXI wiek. Rządowa rada ludnościowa (s. 146–163). Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych – zespół pod kierunkiem Wojciecha Szuchty.
Specjaliści w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r. – co się zmienia?. https://www.ecrk¬bialystok.com.pl/index.php/aktualnosci_sg/892-specjalisci-w-szkolach-i-przedszkolach-od-1- wrzesnia-2022-r-co-sie-zmienia [dostęp: 17.04.2024].
Śliwerski, B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo APS.58
Unia równości: Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030. https:// ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1484&langId=pl [dostęp: 17.04.2024].
Walkiewicz-Kruta, M. (2023). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Zaorska, M. (2018). Edukacja włączająca w perspektywie mentalności urzędniczo-administracyjnej oraz potrzeb praktyki pedagogicznej. W: I. Fajfer-Kruczek (red.), Problemy Edukacji, Reha¬bilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (s. 13–24, t. 26). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.45-58
Data publikacji: 2025-10-28 13:33:43
Data złożenia artykułu: 2024-10-03 20:57:12
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Majewska, Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Stanisława Nazaruk, Karolina Sienkiewicz, Barbara Struk

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.