Zapotrzebowanie na specjalistów do pracy z dzieckiem z zaburzeniami w rozwoju na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Joanna Waszczuk, Anna Majewska, Helena Konowaluk-Nikitin, Stanisława Nazaruk, Karolina Sienkiewicz, Barbara Struk

Streszczenie w języku polskim


Mając na uwadze znaczenie prawidłowego rozwoju dziecka w wieku  przedszkolnym i młodszym szkolnym, należy zwrócić uwagę na zadania specjalistów w tym zakresie. Kluczową rolę pełnią psychologowie, pedagodzy, logopedzi, terapeuci zatrudnieni w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka i jego rodziców dostrzeżono potrzebę przeprowadzenia badań pedagogicznych o charakterze diagnostycznym w celu ustalenia zapotrzebowania na specjalistów do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i zaburzeniami w rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wymieniony cel został osiągnięty dzięki badaniom przeprowadzonym w powiatowych poradniach psychologiczno-pedagogicznych zlokalizowanych w powiecie bialskim. W badaniach wykorzystano metodę analizy dokumentów. Przedmiotem badań była treść orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanych na rok szkolny 2021/2022 przez publiczne powiatowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem badań było wskazanie najczęściej występujących rodzajów zaburzeń dzieci z niepełnosprawnością i nieprawidłowościami w rozwoju oraz określenie jacy specjaliści są potrzebni, aby te zaburzenia korygować w aspekcie edukacji inkluzyjnej.  Jak pokazały wyniki badań największe zapotrzebowanie występuje na psychologów, pedagogów specjalnych, terapeutów pedagogicznych, logopedów oraz specjalistów od integracji sensorycznej.

Słowa kluczowe


dziecko z zaburzeniami w rozwoju; poradnia psychologiczno-pedagogiczna; pedagog; logopeda; psycholog; terapeuta

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bartuś, E. (2023). Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli. Colloquium pedagogika – nauki o polityce i administracji, 4(52), 211–229. DOI: 10.34813/48coll2023.

But, T., Eynskou, M. (2007). Pokazateli inklyuzii: prakticheskoye posobiye i dr.; pod red. M Vogana; per. Igor’ Anikeyev. ROOI „Perspektiva”.

Gacka, E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic–dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48(1), 271–285.

Kluczyńska, S., Sokołowska, E. (2023). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – wyzwania i rekomendacje. Psychologia Wychowawcza, 69(27), 67–77. DOI: 10.5604/01.3001.0054.0911.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).

Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Niewydolna pomoc psychologiczna i psychoterapeutyczna dla dzieci i młodzieży. https://www.nik. gov.pl/aktualnosci/niewydolna-pomoc-psychologiczna-i-psychoterapeutyczna-dla-dzieci-i-mlodziezy.html [dostęp: 20.09.2024].

Pietrzyk, M., Baryła-Zapała, E., Dąbrowska-Nowak, E., Kotkiewicz, M., Syrda, J., Zając, J., Gierowska, A., Okupska, K. (2023). Ewaluacja wsparcia poradni psychologiczno pedagogicznych Badanie wartości wskaźnika rezultatu długoterminowego PO WER. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kutno: Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach edukacyjnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1594).

Sikorski, J., Majewicz, P. (2024). Pedagog specjalny w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nowe stanowisko specjalisty w polskim systemie edukacji w opinii nauczycieli. Journal of Modern Science, 1(55), 582–596. DOI: 10.13166/jms/183984.

Słopień, A. (2022). Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwania, prognozy i rekomendacje. W: M.A. Michalski (red.), Rodzina – wyzwania na XXI wiek. Rządowa rada ludnościowa (s. 146–163). Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych – zespół pod kierunkiem Wojciecha Szuchty.

Specjaliści w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r. – co się zmienia?. https://www.ecrk¬bialystok.com.pl/index.php/aktualnosci_sg/892-specjalisci-w-szkolach-i-przedszkolach-od-1- wrzesnia-2022-r-co-sie-zmienia [dostęp: 17.04.2024].

Śliwerski, B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo APS.58

Unia równości: Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030. https:// ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1484&langId=pl [dostęp: 17.04.2024].

Walkiewicz-Kruta, M. (2023). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Zaorska, M. (2018). Edukacja włączająca w perspektywie mentalności urzędniczo-administracyjnej oraz potrzeb praktyki pedagogicznej. W: I. Fajfer-Kruczek (red.), Problemy Edukacji, Reha¬bilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (s. 13–24, t. 26). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.45-58
Data publikacji: 2025-10-28 13:33:43
Data złożenia artykułu: 2024-10-03 20:57:12


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Anna Majewska, Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Stanisława Nazaruk, Karolina Sienkiewicz, Barbara Struk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.