Powiązania przynależności religijnej z postawami wobec Medycyny Komplementarnej i Alternatywnej oraz ze świadomością zdrowotną w polskiej populacji

Barbara Urszula Gawda, Joanna Małgorzata Księska-Koszałka

Streszczenie w języku polskim


Badania pokazują, że u podstaw stosowania medycyny komplementarnej i alternatywnej (complementary and alternative medicine, CAM) leży światopogląd danej osoby, przekonania dotyczące zdrowia, religijność i przynależność religijna. Celem niniejszego badania było poszukanie związków przynależności religijnej z postawami wobec CAM i stosowaniem CAM oraz świadomością zdrowotną w polskiej populacji. Grupa badanych składała się z 599 osób (w tym 57,1% katolików, 24,5% niepraktykujących, 16,1% ateistów i 2,3% deklarujących inne religie). Badania przeprowadzono za pomocą polskich adaptacji narzędzi: Skali Postaw Wobec Medycyny Komplementarnej, Alternatywnej i Konwencjonalnej (CACMAS) oraz Skali Świadomości Zdrowotnej (HCS). Badanie pokazało, że przynależność religijna różnicuje postawy wobec CAM, stosowanie CAM i poziom świadomości zdrowotnej. Katolicy przejawiali bardziej pozytywne postawy wobec CAM oraz niższy poziom świadomości zdrowotnej niż ateiści. Osoby niepraktykujące istotnie częściej korzystały z medycyny ciała i umysłu oraz leczenia energią niż katolicy i ateiści. Badanie pokazuje, że zarówno w leczeniu, jak i projektowaniu działań profilaktycznych oraz utrzymywaniu konstruktywnych relacji lekarz–pacjent konieczne jest uwzględnianie czynników pozamedycznych, takich jak przynależność religijna, przekonania czy postawy.


Słowa kluczowe


przynależność religijna; medycyna komplementarna i alternatywna; świadomość zdrowotna; katolicy

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Ai, A.L., Bolling, S.F. (2002). The Use of Complementary and Alternative Therapies Among Middle-Aged and Older Cardiac Patients. American Journal of Medical Quality, 17(1), 21–27. DOI: 10.1177/106286060201700105.

Barnes, P.M., Powell-Griner, E., McFann, K., Nahin, R.L. (2004, June). Complementary and Alternative Medicine Use Among Adults: United States, 2002. Seminars in Integrative Medicine, 2, 54–71. DOI: 10.1016/j.sigm.2004.07.003.

Ben-Arye, E., Schiff, E., Karkabi, K., Keshet, Y., Lev, E. (2011). Exploring Association of Spiritual Perspectives with Complementary Medicine Use Among Patients with Type 2 Diabetes in Israel. Ethnicity & Health, 16(1), 1–10. DOI:10.1080/13557858.2010.510181.

Bengtson, V.L., Putney, N.M., Silverstein, M., Harris, S.C. (2015). Does Religiousness Increase with Age? Age Changes and Generational Differences Over 35 Years. Journal for the Scientific Study of Religion, 54(2), 363–379. DOI: 10.1111/jssr.12183.

Bishop, F.L., Yardley, L., Lewith, G.T. (2007). A Systematic Review of Beliefs Involved in the Use of Complementary and Alternative Medicine. Journal of Health Psychology, 12(6), 851–867. DOI: 10.1177/1359105307082447.

Brown, S. (2008). Use of Complementary and Alternative Medicine by Physicians in St. Petersburg, Russia. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 14(3), 315–319. DOI: 10.1089/acm.2007.7126.

Curlin, F.A., Rasinski, K.A., Kaptchuk, T.J., Emanuel, E J., Miller,

F.G., Tilburt, J.C. (2009). Religion, Clinicians, and the Integration of Complementary and Alternative Medicines. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 15(9), 987–994. DOI: 10.1089/acm.2008.0512.90

Duleba, K., Wysocki, M., Styczyński, J. (2008). Physicians Attitudes Towards Complementary and Alternative Medicine in Patients with Cancer: Preliminary Report from Pediatric and Oncology Centers. Medycyna Wieku Rozwojowego, 12(4/2), 1148–1154.

Ellison, C.G., Bradshaw, M., Roberts, C.A. (2012). Spiritual and Religious Identities Predict the Use of Complementary and Alternative Medicine Among US Adults. Preventive Medicine, 54(1), 9–12. DOI: 10.1016/j.ypmed.2011.08.029.

Ezeome, E.R., Anarado, A.N. (2007). Use of Complementary and Alternative Medicine by Cancer Patients at the University of Nigeria Teaching Hospital, Enugu, Nigeria. BMC Complementary and Alternative Medicine, 7(1), 28. DOI: 10.1186/1472-6882-7-28.

Hildreth, K.D., Elman, C. (2007). Alternative Worldviews and the Utilization of Conventional and Complementary Medicine. Sociological Inquiry, 77(1), 76–103. DOI: 10.1111/j.1475-682X.2007.00178.x.

Hsiao, A.-F., Wong, M.D., Goldstein, M.S., Yu, H.-J., Andersen, R.M., Brown, E.R., Becerra, L.M., Wenger, N.S. (2006). Variation in Complementary and Alternative Medicine (CAM) Use Across Racial/Ethnic Groups and the Development of Ethnic-Specific Measures of CAM Use.The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 12(3), 281–290. DOI: 10.1089/ acm.2006.12.281.

Hsiao, A.-F., Wong, M.D., Miller, M.F., Ambs, A.H., Goldstein, M.S., Smith, A., Ballard-Barbash, R., Becerra, L.S., Cheng, E.M., Wenger, N.S. (2008). Role of Religiosity and Spirituality in Complementary and Alternative Medicine Use Among Cancer Survivors in California. Integrative Cancer Therapies, 7(3), 139–146. DOI: 10.1177/1534735408322847.

Hu, C.S. (2013). A New Measure for Health Consciousness: Development of a Health Consciousness Conceptual Model. National Communication Association 99th Annual Convention, Washington, DC, November.

Hughes, B.M. (2006). Regional Patterns of Religious Affiliation and Availability of Complementary and Alternative Medicine. Journal of Religion and Health, 45(4), 549–557.

Jonas, E., Fischer, P. (2006). Terror Management and Religion: Evidence That Intrinsic Religiousness Mitigates Worldview Defense Following Mortality Salience. Journal of Personality and Social Psychology, 91(3), 553–567. DOI: 10.1037/0022-3514.91.3.553.

Kantar Public. (2021). Czy Polacy wykonują badania profilaktyczne? Retrieved from: https://www. kantarpublic.com/pl (access: 12.12.2024).

Katechizm Kościoła Katolickiego (2nd ed.). (2012). Pallotinum.

Keinki, C., Meyer, H., Bozkurt, G., Müller, N., Römelt, J., Müller, U.A., Hübner, J. (2022). Salvation Expectations of Patients of Medicine, Complementary and Alternative Medicine and Religion. Journal of Religion and Health, 61(1), 601–615. DOI: 10.1007/s10943-020-01074-9.

Klafke, N., Eliott, J.A., Wittert, G.A., Olver, I.N. (2012). Prevalence and Predictors of Complementary and Alternative Medicine (CAM) Use by Men in Australian Cancer Outpatient Services. Annals of Oncology, 23(6), 1571–1578. DOI: 10.1093/annonc/mdr521.

Koenig, H.G. (2012). Religion, Spirituality, and Health: The Research and Clinical Implications. ISRN Psychiatry, 2012, 1–33. DOI: 10.5402/2012/278730.

Koenig, H.G., George, L.K., Titus, P., Meador, K.G. (2004). Religion, Spirituality, and Acute Care Hospitalization and Long-Term Care Use by Older Patients. Archives of Internal Medicine, 164(14), 1579. DOI: 10.1001/archinte.164.14.1579.

Księska-Koszałka, J.M., Gawda, B. (2022). Health Consciousness vs. Disease. Polish Adaptation of the Health Consciousness Scale by Ch.S.Hu. Current Problems of Psychiatry, 23(4), 178–194. DOI: 10.2478/cpp-2022-0018.

Księska-Koszałka, J., Gawda, B. (2023). Współczesne wyzwania w badaniu fenomenu korzystania z alternatywnych form terapii. Journal of Modern Science, 50(1), 72–92. DOI: 10.13166/ jms/161521.91

López-Cepero, A., Rodríguez, M., Joseph, V., Suglia, S.F., Colón-López, V., Toro-Garay, Y.G., Archevald-Cansobre, M.D., Fernández-Repollet, E., Pérez, C.M. (2022). Religiosity and Beliefs Toward COVID-19 Vaccination Among Adults in Puerto Rico. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(18), 11729. DOI: 10.3390/ijerph191811729.

McCurdy, E.A., Spangler, J.G., Wofford, M.M., Chauvenet, A.R., McLean, T.W. (2003). Religiosity is Associated with the Use of Complementary Medical Therapies by Pediatriconcology Patients. Journal of Pediatric Hematology/Oncology, 25(2), 125–129. DOI: 10.1097/00043426-200302000-00008.

McFadden, K.L., Hernndez, T.D., Ito, T.A. (2010). Attitudes Toward Complementary and Alternative Medicine Influence Its Use. Explore: The Journal of Science and Healing, 6(6), 380–388. DOI: 10.1016/j.explore.2010.08.004.

Morciniec, P. (2012). Medycyna alternatywna – alternatywa dla medycyny, okultyzm czy wiara zdesperowanych? Ujęcie wartościujące. In: M. Worbs (Ed.), Wiara czy pseudowiara? Wykłady otwarte zorganizowane w okresie Wielkiego Postu 2012 roku (Vol. 82). Opole: Wyd. UO.

Murphy, J., Vallières, F., Bentall, R.P., Shevlin, M., McBride, O., Hartman, T.K., McKay, R., Bennett, K., Mason, L., Gibson-Miller, J., Levita, L., Martinez, A.P., Stocks, T.V.A., Karatzias, T., Hyland, P. (2021). Psychological Characteristics Associated with COVID-19 Vaccine Hesitancy and Resistance in Ireland and the United Kingdom. Nature Communications, 12(1), 29. DOI: 10.1038/s41467-020-20226-9.

National Center for Complementary and Alternative Medicine. (2002). What Is Complementary and Alternative Medicine (CAM)? Retrieved from: http://nccam.nih.gov/health/whatiscam/index. htm (access: 12.12.2024).

Nicdao, E.G., Ai, A.L. (2014). Religion and the Use of Complementary and Alternative Medicine (CAM) among Cardiac Patients. Journal of Religion and Health, 53(3), 864–877. DOI: 10.1007/s10943-013-9681-6.

Nowicki, A., Jeziorska, M., Farbicka, P. (2013). Stosowanie metod komplementarnych w zmniejszaniu bólu, lęku, depresji i zaburzeń nastroju u kobiet leczonych z powodu raka piersi. Nowotwory. Journal of Oncology, 8–15.

Olagoke, A.A., Olagoke, O.O., Hughes, A.M. (2021). Intention to Vaccinate Against the Novel 2019 Coronavirus Disease: The Role of Health Locus of Control and Religiosity. Journal of Religion and Health, 60(1), 65–80. DOI: 10.1007/s10943-020-01090-9.

Olchowska-Kotala, A., Barański, J. (2016). Polish Physicians’ Attitudes to Complementary and Alternative Medicine. Complementary Therapies in Medicine, 27, 51–57. DOI: 10.1016/j. ctim.2016.05.004.

Pargament, K.I. (1997). The Psychology of Religion and Coping. New York: Guilford Press.

Pargament, K.I., Koenig, H.G., Tarakeshwar, N., Hahn, J. (2004). Religious Coping Methods as Predictors of Psychological, Physical, and Spiritual Outcomes Among Medically Ill Elderly Patients: A Two-Year Longitudinal Study. Journal of Health Psychology, 9, 713–730. DOI: 10.1177/1359105304045366.

Pastuszak, J. (2011). Komplementarność nauki i wiary na przykładzie medycyny naturalnej w Polsce. In: A. Anczyk (Ed.), Medicina magica. Oblicza medycyny niekonwencjonalnej (pp. 27–40). Sosnowiec: Instytut Pracy i Zdrowia Środowiskowego.

Pedersen, C.G., Christensen, S., Jensen, A.B., Zachariae, R. (2013). In God and CAM We Trust. Religious Faith and Use of Complementary and Alternative Medicine (CAM) in a Nationwide Cohort of Women Treated for Early Breast Cancer. Journal of Religion and Health, 52(3), 991–1013. DOI: 10.1007/s10943-012-9569-x.

Perdyan, A., Wasiukiewicz, M., Szastok, P., Jassem, J. (2021). The Scope of Complementary and Alternative Medicine in Poland. Nowotwory. Journal of Oncology, 71(6), 357–372. DOI: 10.5603/NJO.a2021.0068.92

Piątkowski, W. (2012). Beyond Medicine: Non-Medical Methods of Treatment in Poland. Berlin: Peter Lang GmbH.

Prochaska, J.O., DiClemente, C.C. (1983). Stages and Processes of Self-Change of Smoking: Toward an Integrative Model of Change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(3), 390–395. DOI: 10.1037//0022-006x.51.3.390.

Public Opinion Research Center (CBOS). (2022). Zmiany religijności Polaków po pandemii.Retrieved from: http://www.cbos.pl (access: 12.12.2024).

Puskulluoglu, A.M., Uchańska, B., Tomaszewski, K.A., Zygulska, A.L. (2021). Use of Complementary and Alternative Medicine Among Polish Cancer Patients. Nowotwory. Journal of Oncology, 71(5), 274–281. DOI: 10.5603/NJO.a2021.0051.

Reszka, K., Moskal, Ł., Remiorz, A., Walas, A., Guzik, M., Kierbiedź, N., Szewczyk, K., Staszek- Szewczyk, U. (2021). The Prevalence of Complementary and Alternative Methods and Their Impact on Conventional Cancer Treatment Among Oncological Patients in Poland – an Institutional Study. Medical Studies, 37(2), 91–99. DOI: 10.5114/ms.2021.107452.

Sadłoń, W. (2021). Religijność Polaków. In: M. Przeciszewski, R. Łączny, K. Machowska (Eds.), Kościół w Polsce. Raport (pp. 13–20). Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna.

Smith, B.W., Dalen, J., Wiggins, K.T., Christopher, P.J., Bernard, J.F., Shelley, B.M. (2008). Who Is Willing to Use Complementary and Alternative Medicine? Explore: The Journal of Science and Healing, 4(6), 359–367. DOI: 10.1016/j.explore.2008.08.001.

Wiecki, A. (2017). Modlitwy o zdrowie – nadużycie czy wiara ? Refleksja pastoralna. Fides et Ratio, 4(32), 258–263.

World Health Organization. (2005). National Policy on Traditional Medicine and Regulation of Herbal Medicines. Report of a WHO Global Survey. Retrieved from: http://www.apps.who. int/medicinedocs/pdf/s7916e/s7916e.pdf (access: 12.12.2024).

World Health Organization. (2013). WHO Traditional Medicine Strategy 2014–2023. Alternative and Integrative Medicine, 1–76.

World Health Organization. (2023). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. Retrieved from: https://covid19.who.int/ (access: 12.12.2024)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.73-92
Data publikacji: 2025-10-28 13:33:48
Data złożenia artykułu: 2025-05-22 22:37:01


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Barbara Urszula Gawda, Joanna Małgorzata Księska-Koszałka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.