Problemy wychowania dzieci w pedagogicznej koncepcji Sofii Rusovej

Marija Czepil

Streszczenie w języku polskim


Artykuł poświęcony jest problemom wychowania dzieci w ujęciu ukraińskiej pedagog, społecznej i edukacyjnej działaczki Sofii Rusovej (1856 – 1940). Swą pedagoiczną koncepcję oparła na innowacyjnych ideach, wnioskach oraz tezach klasyków europejskiej i światowej myśli pedagogicznej, a także na cennej ukraińskiej i zagranicznej praktyce edukacyjnej, z uwzględnieniem historycznych i społeczno-gospodarczych uwarunkowań. W oparciu o głębokie studium obiektywnie istniejących praw i modeli rozwoju społeczeństwa, natury, jednostek, specyfiki narodu, jego światopoglądu, poziomu rozwoju kultury, Rusowa uzasadniała swą koncepcję pedagogiczną i definiowała cel i treść kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Według tej koncepcji najważniejszymi zasadami są: humanizm, demokracja, duch narodowy, postawa przyjazna naturze, wrastanie w kulturę, podejście zorientowane na osobowość oraz społeczne uwarunkowanie wychowania. W samym centrum swej koncepcji usytuowała dzieci z ich wrodzonymi skłonnościami, umiejętnościami i zdolnościami.

Słowa kluczowe


edukacja; dziecko; koncepcja pedagogiczna; cel wychowania; przedszkole; nowa szkoła; treść edukacji; Sofia Rusova

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Rusova S., Deshcho zo suchasnoi pedahohiky: Pro psykholohichni i pedahohichni zaperechennia, „Shliakh vykhovannia i navchannia”, 1936, nr 1 (ukr).

Rusova S., Doshkilne vykhovannia, Katerynoslav 1918 (ukr).

Rusova S., Ideini pidvalyny shkoly, „Svitlo”, 1913, nr 8 (ukr).

Rusova S., Kraieznavstvo v narodnii shkoli, „Shliakh vykhovannia i navchannia”, 1933, Kn. 1, s. 25-33 (ukr).

Rusova S., Natsionalizm ta internatsionalizm u vykhovanni, „Nash svit: Almanakh «Zhinochoi doli» z dodatkom kalendaria na rik 1928»”, Kolomyia, 1927 (ukr).

Rusova S., Nasha shkola, „Svitlo”, 1914, nr 7-8 (ukr).

Rusova S., Nova shkola sotsialnoho vykhovannia, Katerynoslav - Leiptsih, 1924 (ukr).

Rusova S., Novi metody doshkilnoho vykhovannia, Praha, 1927 (ukr).

Rusova S., Teoriia i praktyka doshkilnoho vykhovannia, Praha 1924, Ukrainskyi hromadskyi vydavnychyi fond (ukr).

Rusova S., Vybrani pedahohichni tvory, Kyiv 1996, Osvita (ukr).

Ushynskyi K., Tvory. V 6-ty t. T.1, Kyiv 1954, Radianska shkola (ukr).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.2.111
Data publikacji: 2017-06-28 10:55:58
Data złożenia artykułu: 2016-07-04 15:32:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 627
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 341

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Marija Czepil

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.