Dziecko i dzieciństwo w kontekście wiedzy o dziecku
Streszczenie w języku polskim
W artykule zostały określone pojęcia „dziecko” oraz „dzieciństwo”. Zwrócono uwagę na istotność badania biologicznej, duchowej oraz społecznej natury dziecka, a także na zależność jego rozwoju od wpływu „dorosłej kultury”, dziecięcej subkultury oraz czynników osobowościowych. Ukazano, że w kontekście wiedzy o dziecku badanie problemów dziecka powinno być rozpatrywane na poziomach: jednostki, indywidualności, osobowości, podmiotu aktywności. Skoncentrowano się na wprowadzeniu dyscypliny „wiedza o dziecku” do specjalności pedagogicznych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Abramenkova, V. (2008). Socialnaia psykhologiia detstva [Social Psychology of Childhood]. Moskva: PER SYE.
Adams, K. (2017). The concept of the child through a spiritual lens: Implications for interdisciplinary approaches and Religious Education. Journal of Religious Education, 65(1–3), 81–93.
Ananyev, B. (1968). Chelovek kak predmet poznaniia [Man as a Subject of Knowledge]. Leningrad: ILU.
Bohush, A. (2010). Sutnist fenomenu dytynstva ta pohliady na noho vitchyznianykh, rosiiskykh i amerykanskykh uchenykh [The essence of the phenomen of childhood and the views of domestic, Russian and American scientists]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences], 186.
Byford, A. (2016). V.M. Bekhterev in Russian Child Science, 1900s–1920s: “Objective Psychology”/“Reflexology” as a Scientific Movement. Journal of the History of the Behavioral Science, 52, 99–123. DOI: 10.1002/jhbs.21775.
Dutkevych, T., Savytska, O. (2010). Praktychna psykholohiia [Practical Psychology]. Kyiv: TSUL.
Feldstein, D. (1995). Socialnoe razvitie v prostranstve-vremeni detstva [Social Development in the Space-time of Childhood]. Moskva: Flinta.
Kjørholt, A. (2013). Childhood as social investment, rights and the valuing of education. Children & Society, 27, 245–257. DOI: 10.1111/chso.12037.
Kon, I. (1999). Sociologicheskaia psykhologiia [Social Psychology]. Moskva: MPSU.
Kryvachuk, L., Kostyshyn, E. (2014). Naukovyi dyskurs stosovno fenomenu dytynstva: vyokremlennia derzhavno-upravlinskoho dytynotsentrychnoho pidkhodu [Scientific discourse of the phenomenon of childhood: the separation of state-management childhood-centered approach].
Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia [Effectiveness of Public Administration], 41.
Luparenko, S. (2015). Pytannia dytynstva u vitchyznianii pedahohitsi ХХ stolittia: teoriia ta prakyka [The Question of Childhood in the National Pedagogy of the Twentieth Century: Theory and Practice]. Kharkiv: KHNPU.
Samoilenko, N. (2009). Sotsiolohiia dytynstva yak obiekt sotsiolohichnykh doslidzhen [Sociology of childhood as an object of sociological research]. Ukrainskyi sotsium [Ukrainian Society], 1(28).
Stelmakhovych, M. (1991). Narodnopedahohichni pohliady na dytynu [Ethnopedagogical views on the child]. Narodna tvorchist ta etnohrafia [Folk Art and Ethnography], 5.
Tabor, J. (2016). Childhood, Sociology of. In: C.L. Shehan (ed.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Family Studies. UK: John Wiley & Sons. DOI: 10.1002/9781119085621.wbefs109.
Wing Han Lamb, W. (2001). The “whole child” in education. Journal of Philosophy of Education, 35(2).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.49-60
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:17
Data złożenia artykułu: 2018-09-16 23:18:39
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Anna Fedorovych
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.