Edukacja – kształcenie umysłu

Alicja Antas-Jaszczuk

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono zarys tego, w jaki sposób badania nad umysłem mają wpływać na zmiany, które mogą zostać wprowadzone w systemie edukacji i wychowania. Współczesny system edukacji stoi przed wieloma wyzwaniami. Potrzeba reform wynika z dynamicznego postępu wiedzy w dziedzinie neuronauki, która wskazuje kierunek zmian w nauczaniu. Celem jest wykorzystanie pełnego potencjału ludzkiego mózgu, biorąc pod uwagę całą wiedzę na temat rozwoju człowieka, umysłu i sposobu jego działania. Dodatkowym wyzwaniem jest coraz szybszy rozwój ludzkości oraz wymagania narzucone przez cywilizację globalną. Opracowano różne koncepcje w dziedzinie edukacji i wychowania. Wiele wyrafinowanych modeli, które wynikają z prób dotrzymania kroku dzisiejszemu postępowi, należy przetestować empirycznie pod względem ich skuteczności.


Słowa kluczowe


edukacja; rozwój; umysł; neuronauka

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bauman, Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Bertolero, M., Bassett, D.S. (2019). Jak materia nauczyła się myśleć. Świat Nauki, (8), 16–23.

Delors, J. (red.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.

Dennet, D.C. (2017). Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów. Kraków: Copernicus Center Press.

Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości – podejście psychodynamiczne i humanistyczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (T. 2; s. 601–652). Gdańsk: GWP.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być. Warszawa: PWN.

Gałdowa, A. (1999). Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gmerek, T. (2007). Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii. Poznań–Leszno: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Króla Stanisława Leszczyńskiego.

Guz, S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kaku, M. (2014). Przyszłość umysłu. Dążenie nauki do zrozumienia i udoskonalenia naszego umysłu. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Kant, I. (1999). O pedagogice. Łódź: Dajas.

Kozielecki, J. (1995). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PIW.

Kozielecki, J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Krastew, I., Holmes, S. (2018). Teraz my urządzimy Europę. Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny, (24–26 grudnia), 12–13.

Kuchta, R. (2004). Pedagogika Marii Montessori. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (T. 1; s. 324–334). Warszawa: PWN.

Lindsay, P.H., Norman, D.A. (1984). Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

Maciejasz, D. (2018). Chiński skok po wiedzę za dolary. Gazeta Wyborcza, (299), 10–11.

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Wydawnictwo Pax.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nosal, C.S. (2009). Umysł rozbity i integrowany – w poszukiwaniu holonu. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku (s. 110–130). Gdańsk: GWP.

Powęska, M. (2019). Czy uda się nam stworzyć sztuczny mózg? Wiedza i Życie, (1), 24–29.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Radziewicz-Winnicki, A. (2008). Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schafer, M., Schiller, D. (2020). Społeczne mapy drogowe mózgu. Świat Nauki, (3), 18–23.

Suddendorf, T. (2018). Ludzki umysł ma dwie cechy odróżniające nas od zwierząt. Świat Nauki, (10), 18–23.

Wolf, Ch. (2018). Mózg jak odcisk palca. Charaktery, (3), 14–17.

Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.91-108
Data publikacji: 2021-04-27 15:38:02
Data złożenia artykułu: 2019-06-17 12:33:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1182
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1007

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Alicja Antas-Jaszczuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.