Emotions and Feelings in Psychology Textbooks Published in Poland until 1914. Description, Classifications, Interpretations

Cezary W. Domański

Abstract


Textbooks form one of the most important sources of knowledge on issues that construct the area of research of the respective scientific discipline. The knowledge contained in them relates to the current state of cognition, reflcts scientifi terminology, explains how various phenomena are defined, and their mechanisms understood and what meaning are they given in the system of the respective science. Therefore, their role in the school and academic teaching is a fundamental one. Furthermore, they also inspire research directions and topics, at least to some extent. The article outlines the place of emotions and feelings in the most significant psychology textbooks published in Polish from 1863 to 1914. These include both the works of Polish psychologists as well as works translated from foreign languages. The author demonstrates, how the knowledge of feelings and emotions, their classification, and also the basic views concerning their origins and links to other phenomena of consciousness were all presented. We may consider this state of knowledge the starting point for all further development of psychology of emotions in Poland.

 


Keywords


emotions; feelings; psychological textbooks; history of psychology in Poland

Full Text:

PDF

References


Amszejewicz, M. (1859). Dykcjonarz zawierający: wyrazy i wyrażenia z obcych języków polskiemu przyswojone (…). Warszawa: W drukarni Alexandra Gins.

Crüger, J. (1873/1878). Zarys psychologii do użytku szkolnego i nauki prywatnej. Przeł. Z. Sawczyński. Lwów: Nakładem księgarni J.M. Himmelblaua.

Domański, C.W. (2008). Zapomniany inspirator. Théodule Armand Ribot i recepcja jego poglądów psychologicznych w Polsce na przełomie XIX i XX wieku. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Domański, C.W. (2018). Historia psychologii w Europie Środkowej. Badacze, inspiracje i koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Doroziński, J. (1909). Zarys psychologii elementarnej. Podręcznik do użytku szkolnego i prywatnego. Kraków: Nakładem Autora.

Doroziński, J. (1925). Zarys psychologii elementarnej. Podręcznik do użytku szkolnego i prywatnego. Wydanie drugie. Kraków: Nakładem Autora.

Dworak, K. (1933). Zarys psychologji empirycznej. Podręcznik szkolny. Kielce: Nakładem autora.

Høffding H. (1908/1911). Psychologja w zarysie na podstawie doświadczenia. Przeł. A. Mahrburg. Warszawa: Nakładem Henryka Lindenfelda.

Howell, M., Prevenier, W. (2001). From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Ithaca: Cornell University Press.

Ilnicki, B. [B. I.]. (1874). Zarys psychologii empirycznej. Lwów: Drukarnia Towarzystwa im. Szewczenki.

Lindner, G.A. (1891/1895). Wykład psychologii empirycznej. Przeł. L. Kulczyński. Kraków: W. L. Anczyc i Spółka.

Lipiński, M. (1867). Zarys antropologii psychicznej czyli psychologii empirycznej dla użytku dojrzalszej młodzieży polskiej. Lwów: Nakładem autora.

Mahrburg, A. (1901). Psychologja. In: W. Biegański i in. (red.). Poradnik dla samouków, Część I. Matematyka. Nauki przyrodnicze. Wydanie II. (s. 549-643). Warszawa: Gebethner i Wolff.

Mikulski, A. (1925). Podręcznik psychologji dla użytku studentów medycyny i lekarzy. Wilno: Księgarnia Stowarzyszenia Nauczycielstwa Polskiego.

Murray, C. (1885/1887). Zarys psychologii. Podręcznik. Przeł. H. Wernic & J.W. Dawid. Warszawa: Nakładem Księgarni Teodora Paprockiego i S-ki.

Pechnik, A. (1885). Zarys psychologii dla użytku szkół średnich. Lwów: Nakładem Towarzystwa Pedagogicznego.

Potocki, J.K. (1897). O terminologii psychologicznej. Przegląd Filozoficzny, 1(1), 31-52.

Potocki, J.K. (1897b). Terminologia psychologiczna. Przegląd Filozoficzny, 1(2), 19-24.

Radziwiłłowicz, R. (1911). Słownik psychologii, neurologii, psychopatologii i nauk pokrewnych. Ruch Filozoficzny, 2, 17-18.

Radziwiłłowicz, R. (1926). Podstawy psychologji w zarysie. Warszawa: Druk. i Lit. Jan Cotty.

Richet C. (1887/1890). Zarys psychologii ogólnej. Przeł. A. Leska. Kraków: Gebethner i S-ka.

Rzepa, T., Dobroczyński, B. (2019). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydanie nowe. Warszawa, WN PWN.

Struve, H. (1863). Logika poprzedzona wykładem psychologii. Warszawa, b. w.

Witwicki, W. (1926-1927). Psychologia. Dla użytku słuchaczów wyższych zakładów naukowych. T. 1–2. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich.

Witwicki, W. (1928). Zarys psychologji. Podręcznik dla uczniów szkół średnich i seminariów nauczycielskich. Lwów-Warszawa: Książnica Atlas.

Wundt, W. (1864/1874). Wykłady o duszy ludzkiej i zwierzęcej. Kraków: Nakładem A. Dygasińskiego i Małuji.

Zagórzański, J (1869). Psychologia empiryczna dla wyższych gimnazyów podług dra Roberta Zimmermana. Rzeszów: Druk i nakład Księgarni J. A. Pelara.

Ziemba, T.Z. (1877). Psychologia. Kraków: Nakładem Autora.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.3.161-172
Date of publication: 2020-10-31 02:04:13
Date of submission: 2020-03-31 14:09:25


Statistics


Total abstract view - 1724
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 877

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.