Importance of a Teacher’s Personal Patterns in the Professional Development of Adepts

Joanna M. Łukasik

Abstract


Personal patterns have a great influence on the formation of a young person, including a candidate for the teaching profession. This is effect to the developmental need to have a pattern in the formed system of values, attitudes, behaviours and personal characteristics. Having personal patterns is also important from the perspective of training for the teaching profession, developing professional competences and shaping identity. The article focuses on the personal models of teachers present in the personal experiences of candidates for this profession. The aim of the research was to determine the teacher’s pattern (categories and characteristics within life goals, motives for actions and behaviours and personal characteristics) present in the lives of future teachers of art schools. The conducted research shows that students of an art university still have the current personal patterns that determine their development in the form of teachers from art schools.


Keywords


teacher; personal pattern; training for the teaching profession; professional competences; identity

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bocheński, J.M. (1993). Logika i filozofia. Wybór pism. Warszawa: PWN.

Dróżka, W. (1997). Młode pokolenie nauczycieli. Kielce: Wydawnictwo WSP.

Dróżka, W. (2002). Nauczyciel, autobiografia, pokolenia. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Dróżka, W. (2005). Nauczycielska dojrzałość. Pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli 2004. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Dróżka, W. (2008). Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Dudzikowa, M. (1995). Autorytet nauczyciela w opinii uczniów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (8), 3–11.

Dudzikowa, M. (2006). Aura emocjonalna wokół pojęcia i potrzeby autorytetu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (5), 52–60.

Dudzikowa, M. (2008). Autorytet jest zawsze relacją. Psychologia w Szkole, (3), 3–11.

Dudzikowa, M. (2010). Autorytet z klamką w tle. Głos Pedagogiczny, (16), 8–12.

Dylak, S. (2007). W cieniu własnej wiedzy – między pewnością a bezradnością wychowawcy. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty (T. 3; s. 43–65). Gdańsk: GWP.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jagiełła, J. (2008). O autorytecie w poszukiwaniu punktu odniesienia. Kraków: Znak.

Jazukiewicz, I. (2009). Autorytet mistrza. W: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii i wychowania (s. 303–311). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kulka, B. (1998). O potrzebie edukacji aksjologicznej. W: T. Lewowicki, A. Zając (red.), O przemianach w edukacji (s. 229–242). Rzeszów: Wydawnictwo WSP.

Kwaśnica, R. (2010). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (T. 2; s. 291–319). Warszawa: PWN.

Kwiatkowski, S.T. (2018). Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo ChAT.

Legowicz, J. (1975). O nauczycielu. Filozofia nauczania i wychowania. Warszawa: PWN.

Łobocki, M. (1983). Ideał moralny i wzór osobowy w procesie wychowawczym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 11, 62–68.

Łukasik, J.M. (2021a). Konkursy pamiętnikarskie w pedeutologii. Tradycje, tendencje, perspektywy badań. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Łukasik, J.M. (2021b). Motywy wyboru zawodu nauczyciela przez studentów uczelni artystycznych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (1), 63–75.

Ossowska, M. (1958). Moralność mieszczańska. Warszawa: PiW.

Paszkiewicz, A. (2012). Kryzys autorytetu nauczyciela. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (5), 25–31.

Piwowarski, R. (2018). Prestiż i zarobki polskich nauczycieli. Ruch Pedagogiczny, 2, 34–53.

Piwowarski, R. (2020). Czy praca nauczycieli jest ceniona? W: J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 267–286). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323542957.pp.267-286

Rynio, A. (2011). Współczesna pedagogika a autorytet. W: M. Bajan, S.J. Żurek (red.), Etyka nauczyciela (s. 25–42). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rynio, A. (2017). Wzory osobowe a budowanie autorytetu nauczyciela i wychowawcy. W: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne (s. 15–44). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Sośnicki, K. (1958). Autorytet a wychowanie. Nasza Szkoła, (10), 29–31.

Szymański, M.J. (2021). Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Difin.

Wagner, I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Więckowska, E. (2009). Czym jest autorytet? W: M. Bednarska (red.), O autorytecie w wychowaniu i nauczaniu (s. 10–23). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.139-152
Date of publication: 2022-03-02 18:21:15
Date of submission: 2021-10-04 10:55:58


Statistics


Total abstract view - 1542
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1709

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Joanna M. Łukasik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.