Teachers Professionalism of the Third Wave on Educational Reforms

Katarzyna Grabarek

Abstract


The aim of the article is to indicate the new model of teachers professionalism, desired in the school environment, taking into account the context of the determinants as the application context. For this purpose, a critical discussion was held about the impact of the political contexts shaping the work of teachers around the world following the educational reforms. The article begins with a discussion on what is meant by “globalized times” and points to selected definitions of globalization, including its impact in the educational space. Next, it demonstrates the main paradigms of educational reforms the emerged in historical context on the international arena, reflecting the image of the three waves of the reform. Based on the obtained foundation, it has been proposed to create a model of the new professionalism of the “Third Wave” teachers as a fundamental in shaping the quality of teachers work and the functioning of the school.


Keywords


teachers professionalism; new model of teachers professionalism; educational reforms; globalization

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Alexander, C., Fox, J., Aspland, T. (2020). ‘Third Wave’ Politics in Teacher Education: Moving Beyond Binaries. W: J. Fox, C. Alexander, T. Aspland (Eds.), Teacher Education in Globalised Times: Local Responses in Action (s. 1–21). Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-4124-7_1

Aloisi, C., Tymms, P. (2017). PISA trends, social changes, and education reforms. Educational Research and Evaluation, 23(5–6), 180–220. DOI: https://doi.org/10.1080/13803611.2017.1455290

Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Cheng, Y.C. (2011). Towards the 3rd Wave School Leadership. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 253–275.

Cheng, Y.C., Townsend, T. (2000). Educational change and development in the Asia-Pacific Region: Trends and issues. W: T. Townsend, Y.C. Cheng (Eds.), Educational Change and Development in the Asia-Pacific Region: Challenges for the Future (s. 317–344). Lisse: Swets & Zeitlinger.

Collinson, V., Cook, T.F. (2007). Organizational Learning: Improving Learning, Teaching, and Leading in School Systems. Thousand Oaks: Sage.

Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wydawnictwo UAM.

DuFour, R., Eaker, R. (1998). Professional Learning Communities at Work. Bloomington: National Education Service, Solution Tree Press.

Fullan, M. (1998). The meaning of educational change: A quarter of a century of learning. W: A. Hargreaves, A. Lierberman, M. Fullan, D. Hopkins (Eds.), International Handbook of Educational Change (s. 214–228). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-4944-0_12

Fullan, M. (2001). Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey-Bass.

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza, biegłość, refleksyjność. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Hattie, J. (2009). Visible Learning. Abingdon: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887332

Madalińska-Michalak, J. (2014). Profesjonalizm nauczyciela. Meritum, (1), 2–10.

Madalińska-Michalak, J. (red.). (2010). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Nowosad, I. (2009). Autonomia szkoły w Niemczech. Poszukiwania, konteksty, uwarunkowania. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Nowosad, I. (2010). Przemiany koncepcji autonomii szkół publicznych w Europie. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku (s. 73–89). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowosad, I. (2018). Uwarunkowania rozwoju szkoły. W: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacyjne konteksty współczesności z myślą o przyszłości (s. 541–565). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowosad, I. (2021). Orientacja na procesy uczenia się w polityce edukacyjnej Singapuru (Aksjologiczne aspekty zmiany paradygmatu). Roczniki Pedagogiczne, 13(2), 129–142. DOI: https://doi.org/10.18290/rped21132.9

Opłocka, U. (2014). Na drodze do profesjonalizmu. W: B. Kutrowska, A. Pereświet-Sołtan (red.), Poprzez praktykę do profesjonalizmu. Przygotowanie do zawodu nauczyciela (s. 76–78). Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Salleh, H. (2006). Action Research in Singapore Education – Constraints and Sustainability. Educational Action Research, 14(4), 513–523. DOI: https://doi.org/10.1080/09650790600975684

Schleicher, A. (2018). World Class: How to Build a 21st-century School System? Strong Performers and Successful Reformers in Education. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264300002-en

Soltis, J.F. (1993). Foreword. W: W.E. Doll, A Post-Modern Perspective on Curriculum. New York: Teachers College Press.

Szempruch, J. (2019). W stronę profesjonalizmu nauczyciela. Przegląd Pedagogiczny, (2), 24–32.

Szymański, M.J. (2002). Edukacyjne wyzwania globalizacji. Edukacja, (4).

Szymczak, M. (red.). (1979). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Szymczak, M. (red.). (1996). Słownik języka polskiego. T. 3. Warszawa: PWN.

Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wenger, E., McDermott, R., Snyder, W.M. (2002). Cultivating Communities of Practice. Cambridge: Harvard Business Press.

NETOGRAFIA

OECD. (2019). Trends shaping education 2019. Pobrane z: www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm (dostęp: 10.11.2021).

Peterson Institute for International Economics. (2019). What Is Globalization? And How Has the Global Economy Shaped the United States? Pobrane z: www.piie.com/microsites/globalization/what-is-globalization#group-Credits-and-Sources-RjKrFhm3hT (dostęp: 10.11.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.171-180
Date of publication: 2022-03-02 18:21:19
Date of submission: 2021-12-08 17:59:39


Statistics


Total abstract view - 858
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 627

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Katarzyna Grabarek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.