Pandemic Education Raising Awareness of the Need for Systemic Teacher Training for Remote Education

Dorota Jankowska

Abstract


The purpose of the article is to trigger critical reflection on the importance of the problem of preparing teachers to make use of the new information and communication technologies and remote education for the modernization of the educational process and bringing the school closer to the digital reality of the 21st century. As evidenced by numerous studies, the necessity of distance learning during the pandemic has exposed the unsatisfactory level of IT and methodical competence of teachers in this area. In the first part of the article, an attempt was made to synthesize the results of nationwide research, conducted during the pandemic by leading academic centres, which concern the assessment of the teachers’ competencies in the use of ICT in education before the pandemic and the dynamics of their development during the remote education. In the following part of the article, in the context of the emerging diagnosis of the preparation of teachers for distance education, an analysis of the standards of teacher education in force in the last 20 years is conducted. The review of the standards and reflection on the changes contained in them in the field of information and methodical teacher education sheds new light on the issue contained in the title of the need for systemic training for remote education.


Keywords


remote education; education; teachers; IT and methodical competence of teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Łukasik, J., Jagielska, K., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Młodzi nauczyciele o zdalnej edukacji w czasie COVID-19. W: N. Pikuła, K. Jagielska, J. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 31–56). Kraków: Scriptum.

Plebańska, M. (2020). Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37–42). Warszawa: EduAkcja.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna. Co się stało z uczniami, z ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: GWP.

Śliż, K. (2021). Kompetencje nauczycieli w zakresie prowadzenia edukacji zdalnej – z doświadczeń drugiego roku pandemii. W: E. Domagała-Zyśk (red.), Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni (s. 49–74). Lublin: Episteme.

Winiarczyk, A., Warzocha, T. (2021). Edukacja zdalna w czasach pandemii COVID-19. Forum Oświatowe, 33(1), 61–76.

NETOGRAFIA

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja I. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf (dostęp: 12.12.2021).

Buchner, A., Szeniawska, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf (dostęp: 11.01.2022).

Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). (2021). Edukacja zdalna – doświadczenia i oceny. Komunikat z badań nr 19/2021. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_019_21.PDF (dostęp: 11.01.2022).

Czapliński, P., Dynowska-Chmielewska, K., Federowicz, M., Giza-Poleszczuk, A., Gorzeńska, O., … Zwierżdżyński, M. (2020). Raport: Edukacja. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości. Pobrane z: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-edukacja.pdf (dostęp: 11.01.2022).

Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Raport. Poznań: Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. Pobrane z: https://drive.google.com/file/d/1lYprhMptB3p6AnMeh8WzfZLNvihfY_HF/view (dostęp: 10.12.2021).

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19 Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (dostęp: 11.01.2022).

Turska-Kawa, A., Stępień-Lampa, N., Grzywna, P. (2020). Obawy rodziców i nauczycieli wobec nowych form edukacji w okresie pandemii Sars-Cov-2. Pobrane z: https://us.edu.pl/instytut/inp/2020/12/23/edukacja-w-pandemii-raport-z-badania (dostęp: 11.01.2022).

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz.U. 2003, nr 170, poz. 1655).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz.U. 2004, nr 207, poz. 2110).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.9-27
Date of publication: 2022-09-05 09:50:46
Date of submission: 2022-04-01 10:58:18


Statistics


Total abstract view - 1124
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 647

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dorota Jankowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.