Psychology of Children’s Testimonies. Selected Determinants of the Correctness of Evidence Collection

Agnieszka Muszczyńska

Abstract


The article describes the situation of the child in the trial, the legal aspects of his/her interroga­tion, the influence of developmental processes on the formation of testimony, the natural tendencies of children, and the factors influencing the variability of the report. Hearing is a difficult procedural activity aimed at obtaining evidence. The correct organisation of the interview seems to be crucial for the subsequent assessment of credibility. The article reveals the interdisciplinary issues of the child in the process. It demonstrates the importance of psychology for representatives of the judi­ciary and shows psychologists (cooperating with the justice system) how legal regulations affect the status of children in criminal law. Moreover, the aim of the article is to attempt to distinguish factors defining aspects of the correct organisation and conduct of an interview with a child and also an ana­lysis of achievements through a review of psychological research. First of all, the aim of the article is to understand what makes a child openly report events towards their truthfulness.


Keywords


psychology of child testimony; court hearing of children; suggestion; taking statements from children

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ahern, E.C., Stolzenberg, S.N., Lyon, T.D. (2015). Do Prosecutors Use Interview Instructions or Build Rapport with Child Witnesses? Behavioral Sciences and the Law, 33(4), 476–492. DOI: 10.1002/bsl.2183.

Anagnostaki, L., Wright, M.J., Papathanasiou, A. (2013). Secrets and Disclosures: How Young Children Handle Secrets. The Journal of Genetic Psychology, 174(3), 316–334. DOI: 10.1080/00221325.2012.672350.

Baley, S. (1933). Ekspertyza psychologiczna. Archiwum Kryminologiczne, 1(3–4), 327–362.

Bethel, C.L., Stevenson, M.R., Scassellati, B. (2011). Secret-Sharing: Interactions between a Child, Robot, and Adult. IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics, Anchorage, AK, USA, 2489–2494. DOI: 10.1109/ICSMC.2011.6084051.

Binet, A. (1900). La Suggestibilité. Schleicher Freres.

Bull, R. (2003). Uzyskiwanie informacji od dziecka występującego w roli świadka. W: A. Memon, A. Vrij, R. Bull (Eds.), Prawo i psychologia. Wiarygodność zeznań i materiału dowodowego (s. 231–255). GWP.

Ceci, S.J., Bruck, M. (1995). Jeopardy in the Courtroom: A Scientific Analysis of Children’s Testimony. American Psychological Association. DOI: 10.1037/10180-000.

Ceci, S.J., Ross, D.F., Toglia, M.P. (1987). Suggestibility of Children’s Memory: Psychole-gal Implications. Journal of Experimental Psychology: General, 116(1), 38–49. DOI: 10.1037/0096-3445.116.1.38.

Chociłowska, H., Cichowska, B., Cichowska, Z., Czułowka, H., Kajka, U., Kamionek, J., Kamierczyk, R., Krajewska, M., Makowska, I., Pakosz, B., Pankowski, C., Pytlak, A., Sobol, E., Ta¬zbir, W., Wojsła, W., Wróbel, B., Zagrodzka, M., Żaczek, D. (1988a). Dziecko. W: M. Szymczak (red.), Słownik języka polskiego (s. 498, t. 1). Warszawa: PWN.

Chociłowska, H., Cichowska, B., Cichowska, Z., Czułowka, H., Kajka, U., Kamionek, J., Kamierczyk, R., Krajewska, M., Makowska, I., Pakosz, B., Pankowski, C., Pytlak, A., Sobol, E., Tazbir, W., Wojsła, W., Wróbel, B., Zagrodzka, M., Żaczek, D. (1988b). Dzieciństwo. W: M. Szymczak (red.), Słownik języka polskiego (s. 498, t. 1). Warszawa: PWN.

Cole, W.G., Loftus, E.F. (1979). The Incorporating New Information into Memory. The American Journal of Psychology, 92(3), 413–425.

Colman, A.M. (2009). Słownik psychologii. Warszawa: PWN.

Dale, P.S, Loftus, EF., Rathbun, L. (1978). The Influence of the Form of the Question on the Eye¬witness Testimony of Preschool Children. Journal of Psycholinguistic Research, 7, 269–277.

Drabik, L., Kłosińska, A., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Stankiewicz, A., Szewczyk, M., Wiśniakowska, L. (2005a). Dziecko. W: J. Bralczyk (red.), Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów (s. 149). Warszawa: PWN.

Drabik, L., Kłosińska A., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Stankiewicz, A., Szewczyk, M., Wiśniakowska, L. (2005b). Dzieciństwo. W: J.Bralczyk (red.), Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów (s. 149). PWN.

Flin, R.H., Stevenson, Y. Davies, G.M. (1989), Children’s Knowledge of Court Proceedings. British Journal of Psychology, 80, 285–297. DOI: 10.1111/j.2044-8295.1989.tb02321.x.

Foster, I., Talwar, V., Crossman, A. (2023). ‘I Like You So ...’: How Transgressor and Interviewer Likeability and Familiarity Influence Children’s Disclosures. Psychiatry, Psychology and Law, 31(5), 797–815. DOI: 10.1080/13218719.2023.2214931.

Goodman, G.S., Reed, R.S. (1986). Age differences in eyewitness testimony. Law and Human Behavior, 10, 317-332.

Hartwig, J., Wilson, J.C. (2002). Factors Affecting Children’s Disclosure of Secrets in an Investigatory Interview. Child Abuse Review, 11(2), 77–93. DOI: 10.1002/car.725.193

Hudson, J.A. (1990). Constructive Processing in Children’s Event Memory. Developmental Psychology, 26(2), 180–187. DOI: 10.1037/0012-1649.26.2.180.

Kielar-Turska, M. (2020). Kształtowanie się naukowej psychologii rozwoju człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 3–27). Warszawa: PWN.

Kołodziejczyk, A. (2014). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 234–258). Warszawa: PWN.

Koriat, A., Goldsmith, M., Schneider, W., Nakash-Dura, M. (2001). The Credibility of Children’s Testimony: Can Children Control the Accuracy of Their Memory Reports? Journal of Experi¬mental Child Psychology, 79(4), 405–437. DOI: 10.1006/jecp.2000.2612.

Kozakiewicz, M. (1998). Młodzież – teorie młodzieży. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii (s. 224–255). Warszawa: Fundacja Innowacja.

Kwiatkowska-Darul, V. (2001). Przesłuchanie dziecka. Zakamycze.

Lamb, M.E., Fauchier, A. (2001). The Effects of Question Type on Self-Contradictions by Children in the Course of Forensic Interviews. Applied Cognitive Psychology, 15(5), 483–491.

Martyniak, Z. (1985). Szczególne kategorie świadków w postępowaniu sądowym. W: S. Waltoś (red.), Świadek w procesie sądowym. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.

Memon, A., Vartoukian, R. (1996). The Effects of Repeated Questioning on young Children’s Eyewitness Testimony. British Journal of Psychology, 87(3), 403–415. DOI: 10.1111/j.2044- 8295.1996.tb02598.x.

Namysłowska, I. (2004). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Nelson, K. (1986). Even Knowledge: Structure and Function in Development. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Okoń, W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Perry, N.W., McAuliff, B.D., Tam, P., Claycomb, L., Dostal, C., Flanagant, C. (1995). When Lawyers Question Children. Law Human Behavior, 19, 609–629. DOI: 10.1007/BF01499377.

Peterson, C.C., Siegal, M. (1995). Deafness, Conversation and Theory of Mind. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36(3), 459–474. DOI: 10.1111/j.1469-7610.1995.tb01303.x.

Poole, D.A., White, L.T. (1991). Effects of Question Repetition on the Eyewitness Testimony of Children and Adults. Developmental Psychology, 27(6), 975–986. DOI: 10.1037/0012-1649.27.6.975.

Poole, D.A., White, L.T. (1993). Two Years Later: Effect of Question Repetition and Retention Interval on the Eyewitness Testimony of Children and Adults. Developmental Psychology, 29(5), 844–853. DOI: 10.1037/0012-1649.29.5.844.

Saywitz, K.J., Goodman, G.S., Lyon, T.D. (2002). Interviewing Children in and Out of Court: Current Research and Practice Implications. W: J. Myers, L. Berliner, J. Briere, C.T. Hendrix, C. Jenny, T. Reid (Eds.), The APSAC Handbook on Child Maltreatment (s. 349–377). Thousand Oaks, CA: Sage.

Saywitz, K.J., Snyder, L., Lamphear, V. (1996). Helping Children Tell What Happened: A Follow- Up Study of the Narrative Elaboration Procedure. Child Maltreatment, 1(3), 200–212. DOI: 10.1177/1077559596001003003.

Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości.Gdańsk: Harmonia Universalis.

Siegal, M., Waters, L.J., Dinwiddy, L.S. (1988). Misleading Children: Causal Attributions for In¬consistency under Repeated Questioning. Journal of Experimental Child Psychology, 45(3), 438–456. DOI: 10.1016/0022-0965(88)90041-0.

Sobol, E. (2005). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Sokołowska, J. (1959). Dziecko jako świadek. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.

Stanik, J.M. (1985). Badania nad psychologicznymi uwarunkowaniami wiarygodności zeznań świadków. W: S. Waltoś (red.), Świadek w procesie sądowym (s. 323–421). Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.

Stern, W. (1910). Abstracts of Lectures on the Psychology of Testimony and on the Study of Individuality. The American Journal of Psychology, 21(2), 270–282. DOI: 10.2307/1413003.

VanOss Marin, B., Holmes, D.L., Guth, M., Kovac, P. (1979). The Potential of Children as Eyewitnesses: A Comparison of Children and Adults on Eyewitness Tasks. Law and Human Behavior, 3(4), 295–306. DOI: 10.1007/BF01039808.

Warren-Leubecker, A., Tate, C.S., Hinton, I.D., Ozbek, I.N. (1989). What Do Children Know about the Legal System and When Do They Know It? First Steps Down a Less Traveled Path in Child Witness Research. W: S.J. Ceci, M.P. Toglia, D.F. Ross (Eds.), Perspectives on Children’s Tes¬timony (s. 158–183). Springer Verlag.

Waterman, A.H., Blades, M., Spencer, Ch.P. (2010). Indicating When You Do Not Know the Answer: The Effect of Question Format and Interviewer Knowledge on Children’s ‘Don’t Know’ Responses. British Journal of Developmental Psychology, 22(3), 335–348. DOI: 10.1348/0261510041552710.

Akty prawne

Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 Nr 120, poz. 526).

Ustawa z dnia 19 kwietnia 1969 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1969 Nr 13, poz. 94 ze zm.).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 Nr 24, poz. 141 ze zm.).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1997 Nr 88, poz. 553 ze zm.).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 Nr 90, poz. 557 ze zm.).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 Nr 89, poz. 555 ze zm.).

Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U. 2000 Nr 6 poz. 69).

Wyrok Sądu Najwyższego z 20 stycznia 1981 roku (sygn. akt I KR 329/80).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.175-194
Date of publication: 2025-10-28 13:34:04
Date of submission: 2025-06-10 14:01:21


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Agnieszka Muszczyńska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.