Inicjowanie zmian w diadzie pracownik socjalny – klient

Marta Czechowska-Bieluga

Streszczenie w języku polskim


Pracownik socjalny jest przygotowywany do profesjonalnego wprowadzania zmian w rodzinach doświadczających problemów, z którymi same nie mogą sobie poradzić. Podnoszenie poziomu jego kompetencji zawodowych w tym zakresie odbywa się zarówno podczas edukacji przygotowującej go do pracy, jak i w trakcie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Jako inicjator zmian w rodzinie, może zwiększać szanse życiowe jej członków, a tym samym sprzyjać poprawie jakości ich życia. W jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej pracownicy muszą radzić sobie z dynamicznymi i intensywnymi zmianami. Ważny w ich profilu zawodowym jest zatem sposób postrzegania zmian oraz gotowość do radzenia sobie z nimi. Prezentowane analizy pozwalają określić stopień gotowości do zmiany wśród pracowników socjalnych oraz wspieranych przez nich członków rodzin, a także dokonać porównania jej poziomu w wyróżnionych grupach. Okazało się, że występują istotne różnice w zakresie trzech spośród siedmiu analizowanych cech, aczkolwiek w obu badanych grupach przeważają osoby o wynikach niskich.


Słowa kluczowe


pracownik socjalny; zmiana

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czechowska-Bieluga M. (2017), Gotowość do zmian życiowych – propozycja warsztatu metodologicznego, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 1.

Kadela K., Kowalczyk J. (2014), Standardy pracy socjalnej, Warszawa: Wrzos.

Kantowicz E. (2013), Pedagogika (w) pracy socjalnej, Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Kantowicz E. (2014), Praca socjalna z rodziną ryzyka, [w:] M. Ruszkowska, M. Winiarski (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa: CRZL.

Kowalczyk B., Kowalczyk J., Karczewska A. (2014), Pracownik socjalny w perspektywie zarządzającego procesem zmiany, Warszawa: CRZL.

Krasiejko I. (2012), Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń: Wydawnictwo Akapit.

Leśniak-Berek E. (2016), Superwizja z perspektywy jej uczestników – o czynnikach warunkujących skuteczność procesu superwizyjnego, [w:] M. Kawińska, J. Kurtyka-Chałas (red.), Praca socjalna jako dyscyplina naukowa. Współczesne wyzwania wobec kształcenia i profesji, Warszawa: UKSW.

Łuczyńska M. (2012), Kliniczna praca socjalna, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), W stronę aktywnych służb społecznych, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Miller W.R., Rollnick S. (2010), Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa: KOWEZiU.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.4.75
Data publikacji: 2018-03-14 13:24:55
Data złożenia artykułu: 2017-11-10 09:48:27


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1061
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 898

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Marta Czechowska-Bieluga

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.