Identity of teachers/tutors in the context of educating youth with hearing impairment to responsibility. A chance or threat?

Małgorzata Zaborniak-Sobczak

Abstract


In the article the author highlights the role of education and particularly the role of interpersonal
relationships teacher/tutor – student, which are essential in the process of educating to responsibility.
She undertakes an attempt to define subjective resources of the educational process, mainly in the
aspect of character education. The author presents the results of own research, whose purpose was
to identify psychosocial factors which are related to shaping a sense of responsibility in youth. On
the basis of existing research in the field of pedeutology she describes the potential of a group of
teachers/students/pedagogues. The author indicates the factors which appear to be significant in the
process of educating to responsibility (shaping and developing a sense of responsibility in youth).

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Kraków: Universitas.

Derbis R. (1993), Skala do badania poczucia odpowiedzialności SPO, Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Dudzikowa M. (2010), Inspiracje Brunerowskie, [w:] M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Easterbrooks S. R., Scheetz N. A. (2004), Applying Critical Thinking Skills to Character Education and Values Clarification with Students Who Are Deaf or Hard of Hearing, „American Annals of the Deaf”, 3.

Hintermair M. (2013), Executive Functions and Behavioral Problems in Deaf and Hard of Hearing Students at General and Special Schools, „Journal of Deaf Studies and Deaf Educational”, 18.

Jonas H. (1996), Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków: Wydawnictwo Platan.

Kościelska M. (2007), Sens odpowiedzialności. Perspektywa psychologa klinicznego, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk: GWP.

Merecz D. (2010), Psychospołeczne cechy pracy: stresory i czynniki pozytywne, [w:] J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nowicka-Kozioł M. (2000) (red.), Poczucie odpowiedzialności moralnej jako aspekt podmiotowy, Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Plutecka K. (2006), Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Pyżalski J., Merecz D. (2010), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Reber A., Reber E. (2008), Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Sass-Lehrer M. (1986), Competencies for effective teaching of hearing – impaired students, „Exceptional Children”, 55/3.

Tomaschewsky K. (1988), Badania nad procesami wychowywania uczniów ku odpowiedzialności w toku nauczania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 3–4.

Zaborniak-Sobczak M. (2014), Odpowiedzialność młodzieży z wadą słuchu, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zawadzki F. (1982), Pytanie o odpowiedzialność, [w:] J. Lipiec (red.), Człowiek i świat wartości, Kraków: Krajowa Agencja Wydawnicza.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.29
Date of publication: 2015-03-16 00:00:00
Date of submission: 2015-05-26 22:12:26


Statistics


Total abstract view - 815
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 586

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Małgorzata Zaborniak-Sobczak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.