The Pedagogy of Safety in the Context of Contemporary Dangers in Social Life

Ryszard Bera

Abstract


Safety is the most important human need and value; hence it is the goal for many entities in social life. On the one hand, people are accompanied by a constant sense of danger, both real and imagined. On the other hand, they seek a safe living environment. These problems have an objective dimension stemming from contemporary dangers in social life as well as a subjective dimension associated with the individual sense of safety. One should learn about and try to understand dangers in social life, their essence and character as well as the possibilities of combating or minimising them. On this basis, an individual rational assessment of these dangers and the ability to properly respond to them can be built. Thus, this is an interdisciplinary problem that includes the pedagogy of safety, i.e. education and upbringing for safety.


Keywords


education for safety; contemporary dangers; pedagogy of safety

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamkiewicz M. (2013), Filozoficzne i społeczne aspekty bezpieczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo WAT.

Bauman Z. (2008), Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Cieślarczyk M. (2010), Współczesne postrzeganie edukacji do bezpieczeństwa i obronności, [w:] J. Kunikowski (red.), Bezpieczeństwo i obronność w świetle współczesnych wyzwań i potrzeb. Ujęcie naukowe, pedagogiczne i edukacyjne, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Gołębiowski J. (2015), Anatomia bezpieczeństwa, Warszawa: Difin.

Jakubczak R., Flis J. (2006), Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku, Warszawa: Bellona.

Jarmoszko S., Kalita C., Maciejewski J. (2016), Nauki społeczne wobec problemu bezpieczeństwa (wybrane zagadnienia), Siedlce: Wydawnictwo UPH.

Kunikowski J. (2002), Wiedza i edukacja dla bezpieczeństwa, Warszawa: Bellona.

Kunikowski J. (2010), Edukacja obronna i edukacja dla bezpieczeństwa, [w:] J. Kunikowski (red.), Bezpieczeństwo i obronność w świetle współczesnych wyzwań i potrzeb. Ujęcie naukowe, pedagogiczne i edukacyjne, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Maciejewski J. (2014), Grupy dyspozycyjne. Analiza socjologiczna, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Majer P., Urbanek A. (2016), Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje, zagrożenia, Warszawa: Editions Spotkania.

Pieczywok A. (2011), Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty – zagrożenia – wyzwania, Warszawa: Wydawnictwo AON.

Rosa R. (1995), Filozofia bezpieczeństwa, Warszawa: Bellona.

Rosa R. (2005), Filozofia i edukacja dla bezpieczeństwa. Wybrane aspekty ontologiczne, aksjologiczne i prakseologiczne, Siedlce: Wydawnictwo AP.

Rosa R. (2010), Filozoficzno-metodologiczne aspekty pedagogiki i edukacji dla bezpieczeństwa, [w:] J. Kunikowski (red.), Bezpieczeństwo i obronność w świetle współczesnych wyzwań i potrzeb. Ujęcie naukowe, pedagogiczne i edukacyjne, Siedlce: Wydawnictwo AP.

Skrabacz A., Loranty K. (2016), Bezpieczeństwo społeczne w demokratycznym państwie: perspektywa personalna i strukturalna, Warszawa: Wydawnictwo AON.

Stępień R. (1999a), Edukacja dla bezpieczeństwa w świetle przemian we współczesnej pedagogice, [w:] R. Rosa (red.), Edukacja do bezpieczeństwa i pokoju w jednoczącej się Europie. Teoria i zastosowanie, Siedlce–Plewiska: IP WSR-P.

Stępień R. (1999b), Teoretyczne zagadnienia edukacji dla bezpieczeństwa, [w:] L. Kanarski, B. Rokicki, J. Świniarski (red.), Bezpieczeństwo personalne i strukturalne wobec wyzwań współczesnego świata, Warszawa: Wydawnictwo AON.

Stępień R. (2010), Przełamywanie stereotypów w myśleniu o przysposobieniu obronnym i edukacji dla bezpieczeństwa, [w:] J. Kunikowski (red.), Bezpieczeństwo i obronność w świetle współczesnych wyzwań i potrzeb. Ujęcie naukowe, pedagogiczne i edukacyjne, Siedlce: Wydawnictwo AP.

Świniarski J. (1997), O naturze bezpieczeństwa. Prolegomena do zagadnień ogólnych, Warszawa–Pruszków: Agencja Wydawnicza ULMAK.

Świniarski J. (1999), Filozoficzne podstawy edukacji dla bezpieczeństwa, Warszawa: MON, Departament Społeczno-Wychowawczy.

Wiatrowski Z. (2010), Na drodze do nowej subdyscypliny pedagogicznej – pedagogiki obronności i bezpieczeństwa, [w:] J. Kunikowski (red.), Bezpieczeństwo i obronność w świetle współczesnych wyzwań i potrzeb. Ujęcie naukowe, pedagogiczne i edukacyjne, Siedlce: Wydawnictwo AP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.4.11
Date of publication: 2018-03-14 13:24:51
Date of submission: 2018-01-24 10:02:02


Statistics


Total abstract view - 4467
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1478

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ryszard Bera

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.