An Affective Dimension of Competence for Intercultural Communication of Students from the Polish-Belarusian Borderland

Agata Świdzińska, Wojciech Maliszewski

Abstract


The aim of the research was to determine the differences in the level of intercultural sensitivity of students of the Polish-Belarusian interactive borderland. The research was based on the model of competence for intercultural communication by Guo-Ming Chen and William J. Starosta (1996) built of three dimensions: intercultural awareness, intercultural sensitivity and intercultural adroitness. The applied research method was a diagnostic survey with survey technique and a research tool in the form of the Intercultural Sensitivity Scale, translated into Polish and Belarusian. The study covered 202 students, including 91 Poles and 101 Belarusians studying at the universities in Lublin. The research has shown that a higher level of intercultural sensitivity is presented by Belarusian students, which includes, among other things, a significantly higher result of one of the five dimensions of intercultural sensitivity, i.e. confidence in interaction.


Keywords


intercultural competences; intercultural education; intercultural sensitivity; intercultural communication

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bem, M. (2013). Modele kompetencji międzykulturowych. W: J. Muszyńska, W. Danilewicz, T. Bajkowski (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych (s. 119–136). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Bennett, M. (1993). Towards ethnorelativism: A development model of intercultural sensitivity. W: R. Paige (ed.), Education for the Intercultural Experience (s. 21–71). Yarmouth: Intercultural Press.

Bera, R., Korczyński, M. (2012). Dystans społeczny polskich emigrantów wobec „obcych” i „innych”. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Burszta, W. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.

Chen, G.-M. (1990). Intercultural communication competence: Some perspectives of research. The Howard Journal of Communications, 2(3), 243–261, DOI: https://doi.org/10.1080/10646179009359718.

Chen, G.-M., Starosta, W.J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. W: B. Burleson (ed.), Communication Yearbook 19 (s. 353–383). Thousand Oaks: Sage.

Fritz, W., Graf, A., Hentze, J., Mollenberg, A., Chen, G.M. (2005). An examination of Chen and Starosta’s Model of Intercultural Sensitivity in Germany and United States. Intercultural Communication Studies, 14(1), 51–65.

Lewowicki, T. (2011). Cztery spojrzenia na wielokulturowość i edukację międzykulturową. Pogranicze. Studia Społeczne, 17(1), 28–38, DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2011.17.01.03.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Misiejuk, D. (2013). Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w świetle procesów samooceny w warunkach historycznego zróżnicowania regionu i procesów migracyjnych – komunikat z badań. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 37–44, DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2013.21.03.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nikitorowicz, J. (2013). Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 9–25, DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2013.21.01.

Sobecki, M. (2016). Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Szymczak, M. (red.). (1978). Słownik Języka Polskiego (T. 1). Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.161-173
Date of publication: 2019-10-31 17:20:19
Date of submission: 2018-09-14 15:11:28


Statistics


Total abstract view - 1717
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 779

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Agata Świdzińska, Wojciech Maliszewski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.