Development of Personality Competences as an Important Element of Teacher’s Professional Development

Magdalena Szumiec

Abstract


Because of the fact, that our expectations about teachers are much higher than they were years ago, their role has clearly changed. These changes are the result of the surrounding reality, which forces the need to improve one’s own competence constantly. Teachers’ continuous professional development is especially relevant for improving educational effectiveness, because teachers’ competences have a huge influence on students’ achievement. However, there is no professional development without personal development. It turns out to be a very important area of professional development. The article presents an overview of selected concepts related to personal development. The factors determining teacher’s professional development are discussed and the importance of a mature personality for the success of this process is underlined. As a result of the theoretical analyzes, several conclusions were presented. The most important of them is the statement that the teachers’ professionalism consists of a cognitive and personal area, containing a world of values and feelings. They determine the teachers’ conscious, reflective and responsible professional role. In order to achieve this desired state, it is necessary to support teachers through their professional development. The main point is to recognize the development phase and use appropriate stimulation methods. This is an important element, which is improve the process of teachers’ professional development.


Keywords


teacher; professional development; competences

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Borkowski, J. (2010). Sukces edukacyjny. W: M. Dyrda, A.W. Świderski (red.), Rozwój osobowy a system wartości ucznia (s. 139–145). Siedlce: Mazowieckie Samorządowe Centrum Kształcenia Nauczycieli.

Burke, C.M., Elliot, R.G., Lucas, K.B., Steward, D.E. (1997). Lessons for Sustainable Professional Development: A Model from a Teacher Education Project in Papua New Guinea. Canberra: Australian Agency for International Development.

Chlewiński, Z. (1991). Dojrzałość, osobowość, sumienie, religijność. Poznań: W drodze.

Czarnecki, K. (1985). Rozwój zawodowy człowieka. Warszawa: IWZZ.

Czudnowskij, W.E. (1985). Psychologiczne badania nad stałością osobowości. W: J. Reykowski, O.W. Owczynnikowa, K. Obuchowski (red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości (s. 133–152).Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Day, Ch. (2008). Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.

Gałdowa, A. (1990). Rozwój i kryteria dojrzałości osobowej. Przegląd Psychologiczny, 33(1), 13–27.

Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.

Gaś, Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Łobocki, M. (2005). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Mróz, A. (2008). Rozwój osobowy człowieka. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Nowosad, I. (2003). Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Palka, S. (2005). Wzrastanie w zawodzie nauczyciela akademickiego. W: H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela (s. 219–225). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Przygońska, E. (2010). Etapy rozwoju zawodowego nauczyciela. W: E. Przygońska (red.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje (s. 121–154). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Szempruch, J. (2006). Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej (s. 223–238). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szempruch, J. (2011). Szkoła i nauczyciel wobec przemian społeczno-kulturowych. W: J. Szempruch, M.J. Szymański (red.), W trosce o nauki pedagogiczne i rozwój polskiej edukacji (s. 169–182). Lublin–Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Śnieżyński, M. (1992). Efektywność kształcenia. Kraków: Wydział Katechezy Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Witek, S. (1990). Rozwój zawodowy początkujących nauczycieli. Warszawa: Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Zellma, A. (2013). Profesjonalny rozwój nauczyciela religii. Olsztyn: Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Zjaziun, I.A. (red.). (2005). Mistrzostwo pedagogiczne. Warszawa–Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.

NETOGRAFIA

Bielecki, J. (2010). Integralny rozwój osobowy i jego uwarunkowania. Pobrane z: www.fidesetratio.org.pl/files/plikipdf/bielecki5.pdf (dostęp: 15.02.2013).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.9-23
Date of publication: 2021-04-27 15:37:51
Date of submission: 2018-12-31 17:11:34


Statistics


Total abstract view - 2992
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 8495

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Magdalena Szumiec

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.