Applying Polish and International Findings of Innovative Programme of Teaching Art in Early School Education (Conclusions Drawn after the First Year of Applying the Programme)

Joanna Aksman

Abstract


The article describes the findings of the international research project “Science-Art-Education. An innovative model of diagnosis, methods, techniques of work with an artistically gifted learner” (the project co-financed by EU, October 2011 – September 2013). On completion of the project, the author carried out a three-year research (2015–2018) on the effectiveness of the model SAE (whose aim is to develop life skills in children) applied in twelve schools in southern Poland. The article presents the initial conclusions from the research on possible influence of the SAE model on development of the skill of cooperation and combating stress in difficult situations by young learners. One hundred and twenty six children from different backgrounds (big city, small town, village) took part in the experimental research. The research was carried out for a year on the SAE model in its form of primary school. The results bring optimistic data – there is a marked increase in development of strategies of cooperation accompanied by decrease of defence strategies, such as avoidance, submission, aggression, which negatively affect child’s further development.


Keywords


art education; life skills of children; experimental research; cooperation of children at a younger school age

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aksman, J. (red.). (2013). Nauka-Sztuka-Edukacja. Innowacyjny Model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie. Kraków: Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych KAAFM.

Aksman, J., Pułka, J., Kordek, P. (oprac.). (2013). Nauka-Sztuka-Edukacja, opracowanie i upowszechnianie Innowacyjnego Modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie. Raport zawierający wnioski i rekomendacje dotyczące dalszego wdrażania i upowszechniania modelu. Kraków: KAAFM.

Borecka-Biernat, D. (2006). Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Cichecka-Jusińska, I., Pławska, K. (2011). Kwestionariusz „Mały Kosmita”. Narzędzie do badania postaw Radzenia Sobie w Sytuacjach Trudnych Społecznie RSwSTS. Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I–III. Kraków: MEN.

Krasoń, K. (2011). Skala Postaw Twórczych versus Odtwórczych (SPTO). Podręcznik do testu w wersji dla szkoły podstawowej klas I–III. Kraków: MEN.

Kuśpit, M. (2018). Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym młodzieży uzdolnionej artystycznie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kwieciński, Z. (2014). Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów – w stronę pedagogiki pozytywnej. Kultura i Edukacja, 2(102), 173–180.

Marzec-Holka, K., Radziewicz-Winnicki, A., Wiłkomirska, A. (2018). Nauki społeczne wobec zmiany – alternatywa scalania (inspiracje dla współczesnej pedagogiki). Warszawa: Wydawnictwo UW.

Wysocka, E., Gwóźdź, J. (2011). Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersji dla uczniów szkoły podstawowej klas I–III. Kraków: MEN.

PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY DYDAKTYCZNE I FILMY METODYCZNE DO REALIZACJI MODELU „NAUKA – SZTUKA – EDUKACJA”

Aksman J., Gabzdyl, J. (2015). Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I, II, III. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka–Sztuka–Edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM (podręcznik).

Aksman J., Gabzdyl, J. (2016). Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I, II, III. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka–Sztuka–Edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM (podręcznik).

Aksman J., Gabzdyl, J. (2017a). Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I, II, III. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka–Sztuka–Edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM (podręcznik).

Aksman J., Gabzdyl, J. (2015). Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I, II, III. Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie I, II, III. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM (płyta CD).

Aksman J., Gabzdyl, J. (2016). Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I, II, III. Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie I, II, III. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM (płyta CD).

Aksman J., Gabzdyl, J. (2017). Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej. Klasa I, II, III. Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie I, II, III. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM (płyta CDD).

Filmy metodyczne, instruktażowe dla nauczycieli o realizacji modelu NSE w klasach I, II i III (scenariusz i konsultacja pedagogiczna: J. Aksman; trzy filmy).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.131-148
Date of publication: 2020-06-29 17:48:53
Date of submission: 2019-06-21 22:05:16


Statistics


Total abstract view - 862
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 653

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Joanna Aksman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.