Dyskusje wokół edukacji i rozwoju w Dubaju w trakcie Global Education & Skills Forum (GESF) – globalne forum czy edukacja globalna? Wybrane aspekty poszukiwania nowych rozwiązań edukacyjnych w dobie globalizacji

Ewa Pająk-Ważna

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono wybrane odniesienia do Globalnego Forum Edukacji i Umiejętności (Global Education & Skills Forum, GESF), które jest inicjatywą Fundacji Varkey i odbywa się co roku w marcu w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Forum jest organizowane od 2013 r. jako kilkudniowe forum edukacyjne. Co roku gromadzi przedstawicieli z ponad 100 krajów. Wśród uczestników znajdują się również ministrowie edukacji z różnych krajów na całym świecie. Sunny Varkey, prezes Varkey Foundation, ufundował Global Teacher Prize, mającą na celu nagrodzenie wyjątkowej osoby (pedagoga, nauczyciela, edukatora), która wniosła wybitny wkład w wykonywanie swojej profesji. Nagroda przyznawana jest co roku podczas GESF. W niniejszym artykule przedstawiono kilka przykładów z ostatnich lat. Ponadto krótko nakreślono koncepcję rozwoju i edukacji globalnej czy zamieszczono krótki opis GESF z analogiami do Forum w Davos. Skrócona wersja koncepcji rozwoju z pewnymi odniesieniami do sfery edukacji, zwłaszcza edukacji globalnej, pokazuje, że takie kwestie jak relacje Północ–Południe, szczególnie zaś wzajemne współzależności czy Cele Zrównoważonego Rozwoju (2015), są powiązane z edukacją globalną. Dyskutowane są też aspekty leksykalne odnoszące się do nazwy Forum. Edukacja globalna w Polsce bywa bowiem błędnie interpretowana lub definiowana w oderwaniu od jej immanentnego zakresu pojęciowego, na co wskazują różni badacze.


Słowa kluczowe


edukacja globalna; Globalne Forum Edukacji i Umiejętności; GESF

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Bednarczyk, H. (2017). Global Education & Skills Forum, Dubai 18–19.03.2017. Polish Journal of Continuing Education, 2, 162–163.

Bednarczyk, H. (2018). Kto zmienia świat – Global Education Skills, Dubaj 2019. Polish Journal of Continuing Education, 4, 280.

Jasikowska, K., Klarenbach, M., Pająk-Ważna, E. (2015). Edukacja globalna w Małopolsce. Podmioty – praktyki – konteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kuleta-Hulboj, M. (2020). Global education in Poland. In: D. Bourn (ed.), The Bloomsbury Handbook of Global Education and Learning (pp. 121–132). London–New York: Bloomsbury Academic.

Landes, D.S. (2017). Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Payne, A., Phillips, N. (2011). Rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

ONLINE SOURCES

Becker, A., Dudek, B. (2018). Światowe Forum Ekonomiczne w Davos. Szczyt bogatych i potężnych. Available at: www.dw.com/pl/%C5%9Bwiatowe-forum-ekonomiczne-w-davos-szczyt-bogatych-i-pot%C4%99%C5%BCnych/a-42260776 (access: 10.02.2020).

Coughlan, S. (2015). The man behind the million-dollar teacher. Available at: www.bbc.com/news/business-32397213 (access: 10.02.2020).

Czaplicka, K., Lisocka-Jaegermann, B. (2014). Edukacja globalna w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Polsce. Raport z badania. Available at: https://edukacjaglobalna.ore.edu.pl/pl/d/1092f386c02620ce37c1f5f07a01de3e (access: 10.02.2020).

Ocetkiewicz, I., Pająk-Ważna, E. (2013). Edukacja globalna w polskiej szkole. Raport badań wśród nauczycielek i nauczycielek III etapu edukacyjnego. Available at: https://globalna.ceo.org.pl/sites/globalna.ceo.org.pl/files/raport_edukacja_w_polskiej_szkole.pdf (access: 10.02.2020).

Okuniewska, K. (2017). Dubaj 2017 – eduzmieniacze z całego świata o edukacji globalnej. Cz. 1. Available at: www.superbelfrzy.edu.pl/relacje/dubaj-2017-eduzmieniacze-z-calego-swiata-o-edukacji-globalnej-cz-1 (access: 1.02.2020).

Rai, S. (2014). Billionaire Education Entrepreneur Varkey Takes His Dubai School Chain Worldwide. Available at: www.forbes.com/sites/saritharai/2014/04/02/chalk-a-block/2/#4e13cf6c3205 (access: 10.02.2020).

Strzałkowski, M. (2020). Ruszyło 50 Światowe Forum Ekonomiczne w Davos. Availalbe at: www.euractiv.pl/section/gospodarka/news/ruszylo-50-swiatowe-forum-ekonomiczne-w-davos (access: 10.02.2020).

Śleszyńska, G. (2018). Rozpoczęło się Światowe Forum Ekonomiczne w Davos. Available at: www.forum-ekonomiczne.pl/rozpoczelo-sie-swiatowe-forum-ekonomiczne-w-davos (access: 1.02.2020).

Świdrowska, E., Tragarz, M. (2017). Edukacja globalna w szkole podstawowej. Perspektywa przedmiotowa: język polski, matematyka, geografia, religia i etyka. Raport z badań. Available at: https://globalna.ceo.org.pl/sites/globalna.ceo.org.pl/files/raport.pdf (access: 10.02.2020).

Varkey, S. (2020). The Year 2020 will mark the beginning of a “decade of delivery” in education. Available at: www.educationandskillsforum.org/news-blogs/the-year-2020-will-mark-the-beginning-of-a-decade-of-delivery-in-education (access: 24.02.2020).

www1: www.forbes.com/profile/sunny-varkey/#745c9f084826 (access: 10.02.2020).

www2: www.bloomberg.com/profile/person/7298787 (access: 10.02.2020).

www3: Global Education & Skills Forum. Available at: www.frse.org.pl/global-education-skills-forum (access: 20.05.2018).

www4: Poznajcie najlepszego nauczyciela na świecie. W ubogiej wiosce stworzył najlepszą szkołę w całej Kenii, 26.03.2019. Available at: https://wpolityce.pl/swiat/439799-zakonnik-najlepszym-nauczycielem-na-swiecie (access: 10.02.2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.51-58
Data publikacji: 2021-12-23 22:21:03
Data złożenia artykułu: 2020-03-04 18:34:00


Statystyki


Widoczność abstraktów - 975
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 421

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Ewa Pająk-Ważna

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.