Poczucie odpowiedzialności zawodowej pedagogów

Joanna Wierzejska

Streszczenie w języku polskim


Działać odpowiedzialnie w pracy wychowawczej to mieć świadomość własnych obowiązków i sposobów ich realizacji oraz liczyć się ze skutkami własnego postępowania pedagogicznego. Celem prowadzonych badań uczyniono diagnozę poczucia odpowiedzialności pedagogów szkolnych, które będzie się wyrażać stanem w ich świadomości (rozumieniem odpowiedzialności, identyfikacją jej źródeł, znaczeniem, jakie ma ona w ich życiu, stopniem zinternalizowania cech odpowiedzialnego pedagoga), a także gotowością ponoszenia odpowiedzialności za różne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą szkolną. Badaniami prowadzonymi metodą sondażu diagnostycznego objęto 294 pedagogów szkolnych. Uzyskane wyniki wskazują na właściwie ukształtowane poczucie ich odpowiedzialności zawodowej.


Słowa kluczowe


poczucie odpowiedzialności zawodowej; pedagog szkolny; praca opiekuńczo-wychowawcza; młodzież szkolna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Daszkowski, J. (1983). Społeczna psychologia odpowiedzialności. Studia Socjologiczne, (2), 87–92.

Denek, K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Derbis, R. (1986). Pojęcie odpowiedzialności. Psychologia Wychowawcza, (3), 296–306.

Derbis, R. (1987). Poczucie odpowiedzialności i swoboda działania. Przegląd Psychologiczny, 30(3), 621–634.

Derbis, R. (1991). Koncepcja swobody działania i poczucia odpowiedzialności. Prace Naukowe WSP w Częstochowie. Seria: Psychologia, 2, 79–98.

Galarowicz, J. (1992). Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Hildebrand, D. von (1982). Fundamentalne postawy moralne. W: D. von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Wobec wartości (s. 14–52). Poznań: Wydawnictwo „W drodze”.

Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Levinas, E. (1991). Etyka i Nieskończony. Rozmowy z Philipp’em Nemo. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Łobocki, M. (1998). Podmiotowe traktowanie uczniów. Wychowawca, (7–8), 36–37.

Łobocki, M. (1999). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

May, R. (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Nowacki, T.W. (1999). O odpowiedzialności – analiza pojęcia. W: K. Duraj-Nowakowa (red.), Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów. U progu reformy systemu edukacji. Kraków–Łowicz: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowicka-Kozioł, M. (2000). Wprowadzenie. Poczucie odpowiedzialności moralnej. W: M. Nowicka-Kozioł (red.), Poczucie odpowiedzialności moralnej jako aspekt podmiotowy (s. 7–13). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Olbrycht, K. (1995). Edukacja aksjologiczna. T. 2: Odpowiedzialność pedagoga. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Olbrycht, K. (1999). Przygotowanie pedagogów do prowadzenia edukacji aksjologicznej. Wybrane aspekty. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. Wybrane problemy przekazu wartości (T. 4; s. 11–20). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Palka, S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Popielski, K. (1994). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Reykowski, J. (1986). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: PWN.

Rutkowiak, J. (1990). Kryzys pedagogiki a kryzys wychowania postrzegany przez pryzmat nauczycielskiej odpowiedzialności wychowawczej. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza (s. 176–191). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Schwartlander, J. (1995). Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne. Znak, (10), 5–20.

Suchodolski, B. (1971). Przedmowa. W: B. Suchodolski (red.), Problemy współczesnego człowieka w filozofii. Wartość – wolność – odpowiedzialność (s. 1–43). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Szkudlarek, T., Śliwerski, B. (1991). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ślipko, T. (1984). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Tchorzewski, A. (red.). (1998). Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo AB.

Tischner, J. (1981). Myślenie według wartości. Kraków: Znak.

Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. W: T. Styczeń, W. Chudy, W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek (red.), Człowiek i moralność 4. Źródła i monografie (s. 51‒71). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Zawadzki, F. (1983). Z rozważań nad odpowiedzialnością. Studia Filozoficzne, 4, 116–124.

Zimny, Z. (1984). Odpowiedzialność obiektywna, subiektywna i społeczna. Przegląd Psychologiczny, 27(4), 785–812.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.125-138
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:14
Data złożenia artykułu: 2021-11-20 14:36:48


Statystyki


Widoczność abstraktów - 899
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 915

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Joanna Wierzejska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.