Transfer kompetencji przyszłych nauczycieli: doświadczenie europejskie i kontekst ukraiński

Tetiana Shakhrai

Streszczenie w języku polskim


Badania naukowe opierają się na analizie retrospektywnej połączonej z logiczną i systematyczną analizą filozoficznych i pedagogicznych osiągnięć innowacyjnych nauczycieli z Ukrainy i zagranicy. Autor formułuje istniejące sprzeczności teoretycznych i metodologicznych, organizacyjnych i pedagogicznych, metodologicznych i praktycznych podejść do tego problemu. Ujawniono główne kompetencje (wiedza pedagogiczna, wiedza sektorowa, innowacyjność i refleksja nad praktyką) w wymiarze europejskim i ukraińskim oraz przedstawiono mechanizm ich retranslacji.


Słowa kluczowe


rozwój zawodowy; wiedza pedagogiczna; wiedza sektorowa; kompetencje innowacyjne; refleksja nad praktyką; transfer kompetencji; synergia w edukacji

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Kremen, V, & Ilyin, V. (2012). Synergetics in education: the context of human-centeredness. Kyiv: Pedagogical thought.

Kremen, V. (2010). Synergistic model of education development as a response to the challenges of today. Ridna shkola, 6, 3–6.

Kremen, V. (2016). National report on the state and prospects of education in Ukraine. Kyiv: Pedagogical thought.

Kudin, V. (2007). Education in the destinies of nations (Didactics of the new time). Kyiv: Gama-Print.

Nychkalo, N. (2002). Transformation of vocational education in Ukraine. Kyiv: ARTEK.

Nychkalo, N. (2010) Professional pedagogy of labor: problems of interrelation in the conditions of market economy. In: Continuing vocational education in the context of European integration: theory, experience, forecast: proceedings of the methodological seminar (pp. 97–105).

Nychkalo, N. (2011). Pedagogical research: a promising direction. Scientific Bulletin of the Mykolaiv State University named after V.O. Sukhomlynsky, 1(32), 10–15.

Pirogov, M. (1914). Works. Kyiv: Pirogov’s publishing house.

Vasyl Sukhomlynsky. (2023, September 19). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Vasyl_Sukhomlynsky&oldid=1176046905

von Goethe, J.W. (1831). Faust. https://linguabooster.com/ru/de/book/faust

Zyazyun, I. (2008). Philosophy of pedagogical action. Cherkasy: Bohdan Khmelnytsky National University.

Zyazyun, I. (2010). Philosophy of Pedagogical Anthropology. Conceptosphere of pedagogical axiology. In: Materials of the philosophical and methodological seminar “Axiological conceptosphere of pedagogical education” (pp. 6–12).

Zyazyun, I. (2012). Pedagogical psychology or psychological pedagogy? Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action, 3, 20–37.

Zyazyun, I. (2013).Teacher’s pedagogical action in the dimension of psycho-pedagogy, 15, 12-19.

https://lib.iitta.gov.ua/5811/1/tmpAFED777777777777777777.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.65-77
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:38
Data złożenia artykułu: 2023-06-23 13:05:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 378
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 180

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Tetiana Shakhrai

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.