Rola dźwięku na wystawie „Elementarz. Życie dzieci w obozie na Majdanku” w Państwowym Muzeum na Majdanku

Joanna Posłuszna, Łukasz Posłuszny

Streszczenie w języku polskim


„Elementarz. Życie dzieci w obozie Majdanku” to wystawa edukacyjna poświęcona przedwojennym i obozowym losom dzieci żydowskich, polskich i białoruskich. Wystawa mieści się w baraku 53 KL Majdanek. Wystawę można scharakteryzować jako instalację scenograficzną, fotograficzną i dźwiękową. Kakofonia dźwięków wydawanych przez dzieci bawiące się podczas przerwy szkolnej, ich głosy i zeznania dorosłych więźniów nakładają się na siebie. To nakładanie się reprezentuje palimpsestową strukturę czasu zbudowaną z dźwięków. Aspekt dźwiękowy wystawy odgrywa kluczową rolę w odbiorze ekspozycji. Czas przed wojną symbolizują wesołe odgłosy dzieci. Czas przebywania w obozie nie jest reprezentowany przez przerażające odgłosy płaczu czy krzyku; zastępuje go chór głosów świadczących o przeszłych wydarzeniach i towarzyszą mu ciche dźwięki kołysanki. Uwagę skupiają elementy audiosfery ekspozycji – ilustrują one doświadczenia obozowe dzieci, rezygnując z opisów historycznych i plansz, a wykorzystując wyłącznie relacje świadków i głęboko symboliczne obiekty. Wystawa stanowi interesujący przypadek wykorzystania stosunkowo prostych, a jednocześnie silnie oddziałujących na wyobraźnię zwiedzających narzędzi o charakterze afektywnym. Dzięki temu udało się uniknąć banalizacji i nadmiernych uproszczeń, a także informacyjnego przesytu i dydaktyzmu znanego z konwencjonalnych muzeów.


Słowa kluczowe


pejzaż dźwiękowy; środowisko dźwiękowe; pamięć; Holokaust; wystawa

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Aviva, L. (2008). Letters to a Dead Jewish Boy, 3.4.2008. Retrieved from https://www.haaretz.com/2008-04-03/ty-article/letters-to-a-dead-jewish-child/0000017f-e22b-d568-ad7f-f36be31a0000

Banach, K. (2014). Działalność wystawiennicza Państwowego Muzeum na Majdanku w latach 1944–2014. Zeszyty Majdanka, (26), 304–305.

Bednarek, M., Gawron, E., Jeżowski, G., Zbroja, B., Zimmerer, K. (2010). Kraków – czas okupacji 1939–1945. Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.

Berlin, G.I. (2012). “Once There Was Elżunia”: Approaching Affect in Holocaust Literature. College English, 74(5), 395–416. DOI: 10.58680/ce201219329

Goffman, E. (1961). Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday, Anchor Books.

Gottwaldt, A. (1999). Der deutsche Güterwagen: Eine Ikone für den Judenmord? Museums-Journal, 13(1), 14–17.

Grudzińska, M. (2003). Elementarz z Majdanka. Zeszyty Szkolne, (4), 109–114.

Kubiszyn, M. (2018). Dzielenie się pamięcią – (re-)konstruowanie narracji – świadkowie zastępczy: oral history w projektach na rzecz upamiętniania lubelskich Żydów. Pedagogika Społeczna, (2), 207–228.

Kubiszyn, M. (2020). (Re)konstruowanie narracji – działanie w przestrzeni publicznej – edukacja. Postpamięć Zagłady lubelskich Żydów: studium przypadku, Politeja, 17(2), 39–54. DOI: 10.12797/Politeja.17.2020.65.03

Mizeracka, M. (2004). Nawet chłopcy płaczą. Rzeczpospolita, (224).

Pietrasiewicz, T. (2005). Henio: historia jednego życia. Retrieved from https://tnn.pl/Henio_%C5%BBytomirski_-_projekt__Listy_do_Henia_,2886.html

Pietrasiewicz, T., Rybicka, M., Grudzińska, M. (2003a). Elementarz. Dzieci w obozie na Majdanku. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.

Pietrasiewicz, T., Rybicka, M., Grudzińska, M. (2003b). The Primer: Children in Majdanek Camp. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.

Reich, S., Hillier, P. (2002). Writings on Music: 1965–2000. New York: Oxford University Press.

Segit, E. (n.d.). Zrozumieć przeszłość. Retrieved from https://www.mdk.lubartow.com.pl/files/ewelina_segit.pdf

Skórzyńska, I. (2010). Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989–2009). Poznań: Instytut Historii UAM.

Skrzypek, M. (2008). Kultura dźwięku w ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN”. In: S. Bernat (Ed.), Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych (pp. 320–326). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stier, O.B. (2005). Different Trains: Holocaust Artifacts and the Ideologies of Remembrance. Holocaust and Genocide Studies, 19(1), 81–106. DOI: 10.1093/hgs/dci004

Szwarcman-Czarnota, B. (2003). Zawód: dziecko. Midrasz, (11).

Ziębińska-Witek, A. (2011). Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.169-182
Data publikacji: 2024-09-30 16:58:58
Data złożenia artykułu: 2024-06-10 22:45:03


Statystyki


Widoczność abstraktów - 149
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 48

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Posłuszna, Łukasz Posłuszny

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.