Cyfryzacja procesu kształcenia w szkołach wyższych w stanie wojennym w Ukrainie na podstawie badań w Podkarpackim Uniwersytecie Narodowym im. Wasyla Stefanyka
Streszczenie w języku polskim
Technologie cyfrowe stały się niezwykle ważne i niezbędne podczas globalnej pandemii i pełnowymiarowej agresji zbrojnej Rosji na Ukrainę. Wydarzenia te doprowadziły do masowego przejścia na edukację online, co pozwoliło kontynuować proces edukacyjny nawet w kontekście kwarantanny i operacji wojskowych. Cyfryzacja otworzyła nowe możliwości rozwoju zawodowego, sprawiła, że absolwenci stali się bardziej konkurencyjni na rynku pracy i gotowi na wyzwania przyszłości, ponieważ umiejętność pracy z narzędziami cyfrowymi i zrozumienie podstaw technologii informacyjnej są niezbędnymi umiejętnościami. Dlatego w kontekście szybkiego rozwoju technologii i globalizacji rynku pracy, wyzwań i zagrożeń naszych czasów komponent informacyjny szkolenia zawodowego stał się oczywistą zaletą dla każdego absolwenta. Celem badań była analiza specyfiki cyfryzacji szkolnictwa wyższego w stanie wojennym w Ukrainie. W badaniu zastosowano ogólne metody naukowe: analizę, syntezę, uogólnienie. Wyniki ankiety wykazały wysoki poziom zadowolenia studentów z cyfryzacji procesu edukacyjnego na Podkarpackim Uniwersytecie Narodowym im. Wasyla Stefanyka, zwłaszcza w okresie stanu wojennego. Istnieją jednak pewne problemy, takie jak trudności techniczne, brak komunikacji osobistej i brak motywacji, które wymagają dalszej uwagi i rozwiązania. Stwierdzono, że w czasie stanu wojennego znaczenie technologii cyfrowych, które otwierają nowe możliwości uczenia się, pracy i rozwoju osobistego, staje się szczególnie widoczne: narzędzia cyfrowe dają możliwość wspierania, intensyfikowania i mobilizowania procesu edukacyjnego, różnicowania go i dostosowywania do wymagań współczesności.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bykov, V. (2022). Tsyfrovizatsiya osvity – imperatyv intehratsiyi Ukrayiny u svitovyy informatsiynyy prostir [Digitalisation of education – an imperative for Ukraine’s integration into the global information space]. Osvita i suspilʹstvo [Education and Society], 10(6). [in Ukrainian].
Encyclopedia of Information Science and Technology. (2017). IGI Global.
Khoustova, M. (2022). Pravove zabezpechennya tsyfrovoyi transformatsiyi u suchasnykh umovakh [Legal support for digital transformation in modern conditions]. Zakon ta innovatsiyi [Law and Innovation], 2(38), 7–18. DOI: 10.37772/2518-1718-2022-2(38)-1. [in Ukrainian].
Kontseptualʹno-referentna Ramka tsyfrovoyi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Conceptual and reference framework for the digital competence of pedagogical and scientific and pedagogical workers]. (2021). Retrieved from: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Manoylenko N., Kononenko S., Kramarenko N. (2021). Tsyfrovizatsiya osvitnʹoho protsesu v umovakh dystantsiynoho navchannya v zakladakh vyshchoyi osvity [Digitalization of the educational process in the conditions of distance learning in higher education institutions]. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky [Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences], 201, 108–112. DOI: 10.36550/2415-7988-2021-1-201-108-112. [in Ukrainian].
Mintsyfry oprylyudnyuye Ramku tsyfrovoyi kompetentnosti dlya hromadyan [Digital competence framework for Ukrainian citizens]. (2021). Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/news/mincifri-oprilyudnyuye-ramku-cifrovoyi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/ (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Netreba, M., Tymofeeva, I. (2019). Uprovadzhennya tsyfrovykh tekhnolohiy u pidhotovku maybutnikh pedahohiv [Іntroduction of digital technologies when training future teachers]. Innovatsiyna pedahohika [Innovative Pedagogy], 11(3), 191–195. [in Ukrainian].
Opis ramki tsifrovoi kompetentnosti dlya gromadyan Ukrainy [Digital Competence Framework for Ukrainian Citizens]. (2021). Retrieved from: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Pavlysh, T., Basarab, V., Tereshchenko, O. (2023). Tsyfrovizatsiya osvitnʹoho protsesu v zakladakh vyshchoyi osvity v umovakh voyennoho stanu [Digitalisation of the educational process in higher education institutions under the conditions of martial law]. Osvitni obriyi [Educational Horizons], 1(56), 106–109. DOI: 10.15330/obrii.56.1.106-109. [in Ukrainian].
Perspektyvy ta mozhlyvosti tekhnolohiy virtualʹnoyi ta dopovnenoyi realʹnosti [Prospects and opportunities of virtual and augmented reality technologies]. (2024). Retrieved from: https://lemon.school/blog/perspektyvy-ta-mozhlyvosti-tehnologij-virtualnoyi-ta-dopovnenoyi-realnosti (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Pro skhvalennya Kontseptsiyi rozvytku tsyfrovoyi ekonomiky ta suspilʹstva Ukrayiny na 2018–2020 roky ta zatverdzhennya planu zakhodiv shchodo yiyi realizatsiyi [On approval of the concept for the development of the digital economy and society of Ukraine for 2018–2020 and approval of the action plan for its implementation]. (2018). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Pro skhvalennya Kontseptsiyi rozvytku tsyfrovykh kompetentnostey ta zatverdzhennya planu zakhodiv z yiyi realizatsiyi [On approval of the concept for the development of digital competencies and approval of the action plan for its implementation]. (2021). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Tex (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Prokopiv, L., Stynska, V. (2023). Higher education digitalizationin the context of globalization changes. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 36(3), 7–18. DOI: 10.17951/j.2023.36.3.7-18
Public Library of the Territorial Community. (n.d.) Digitalisation. Terminology. Retrieved from: https://oth.nlu.org.ua/ (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
Semenyako, Y., Bryukhovetska, I., Bokhonko, E. (2023). Tsyfrovizatsiya u vyshchiy osviti: instytutsiyni pidkhody do vykladannya ta navchannya [Digitalisation in higher education: Institutional approaches to teaching and learning]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalʹnoosvitniy shkolakh [Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and General Academic Schools], 87, 182–186. DOI: 10.32840/1992-5786.2023.87.32. [in Ukrainian].
Stratehiya rozvytku vyshchoyi osvity v Ukrayini na 2021–2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. (2020). Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (access: 24.11.2024). [in Ukrainian].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.3.91-103
Data publikacji: 2025-03-14 12:08:49
Data złożenia artykułu: 2024-11-07 10:39:40
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Viktoriia Stynska

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.