„Szkiełko i oko czy czucie i wiara” – dylematy pracownika socjalnego

Anna Weissbrot-Koziarska

Streszczenie w języku polskim


W swojej codziennej pracy pracownicy socjalni doświadczają dylematów etycznych związanych z bezpośrednią praktyką zawodową. Dotyczą one m.in. takich zagadnień, jak: niepewność co do słuszności dokonywanych wyborów, konieczność wybierania między działaniem skutecznym a działaniem zgodnym z przepisami czy podejmowaniem działań wbrew oczekiwaniom i woli klienta. Czym się kierować: czy pozostać w zgodzie z własnym sumieniem, dostosować się do przepisów, pozostając w konflikcie z samym sobą, czy może częściowo dostosować system własnych wartości do przepisów, naginając je do własnego sumienia?


Słowa kluczowe


dylemat; etyka; klient; pracownik socjalny; wartość

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Brągiel J. (2002), Wokół etyki zawodu pracownika socjalnego, [w:] J. Bragiel, A. Kurcz (red.), Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Dąbrowski Z. (2000), Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Jeziorska J. (2004), Wybrane podejścia dydaktyczne do kształtowania wartości, [w:] R. Niparko, J. Skrzypczak (red.), Edukacja. Teologia i Dialog, Poznań: Wydział Teologiczny UAM.

Kamiński T. (2003), Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze AV, Polskie Towarzystwo Pracowników Socjalnych.

Kantowicz E. (2005), Praca socjalna jako działalność praktyczna i naukowa, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kargulowa A. (2003), Społeczny kontekst organizowania pomocy i udzielania wsparcia, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Lalak D., Pilch T. (red.) (1999), Elementarne pojęcia pedagogiki i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Łobocki M. (2007), W trosce o wychowanie w szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Marody M. (2007), Trzy Polski – instytucjonalny kontekst strategii dostosowawczych, [w:] M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marynowicz-Hetka E. (2006), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Olbrycht K. (1994), „Edukacja aksjologiczna” – próba interpretacji i zarys programu, [w:] K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Radziewicz-Winnicki A. (2008), Pedagogika społeczna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sałaciński L. (2010), Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela. Złudzenie transmisji wartości w edukacji, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Zdybel L. (1994), Godność ludzka, [w:] S. Jedynak, J. Dębowski (red.), Mały słownik etyczny, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.177
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:43
Data złożenia artykułu: 2017-08-02 11:58:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1764
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 10298

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Anna Weissbrot-Koziarska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.