Tożsamość pedagogów w kontekście wychowania do odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu. Szansa czy zagrożenie?

Małgorzata Zaborniak-Sobczak

Streszczenie w języku polskim


W artykule autorka podkreśla rolę edukacji, zwłaszcza relacji międzyosobowych pedagog–wychowanek, istotnych w procesie wychowania do odpowiedzialności. Podejmuje próbę określenia podmiotowych zasobów procesu edukacji, głównie w wymiarze wychowania. Omawia wyniki badań własnych, których celem było wskazanie czynników psychospołecznych, mających związek z kształtowaniem poczucia odpowiedzialności młodzieży. Na podstawie dotychczasowych badań z zakresu pedeutologii opisuje potencjał grupy nauczycieli–wychowawców–pedagogów. Wskazuje na te czynniki (cechy nauczycieli, wyznaczone role i zadania), które wydają się istotne w procesie wychowania do odpowiedzialności (kształtowania i rozwijania poczucia odpowiedzialności młodzieży).

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Kraków: Universitas.

Derbis R. (1993), Skala do badania poczucia odpowiedzialności SPO, Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Dudzikowa M. (2010), Inspiracje Brunerowskie, [w:] M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Easterbrooks S. R., Scheetz N. A. (2004), Applying Critical Thinking Skills to Character Education and Values Clarification with Students Who Are Deaf or Hard of Hearing, „American Annals of the Deaf”, 3.

Hintermair M. (2013), Executive Functions and Behavioral Problems in Deaf and Hard of Hearing Students at General and Special Schools, „Journal of Deaf Studies and Deaf Educational”, 18.

Jonas H. (1996), Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków: Wydawnictwo Platan.

Kościelska M. (2007), Sens odpowiedzialności. Perspektywa psychologa klinicznego, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk: GWP.

Merecz D. (2010), Psychospołeczne cechy pracy: stresory i czynniki pozytywne, [w:] J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nowicka-Kozioł M. (2000) (red.), Poczucie odpowiedzialności moralnej jako aspekt podmiotowy, Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Plutecka K. (2006), Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Pyżalski J., Merecz D. (2010), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Reber A., Reber E. (2008), Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Sass-Lehrer M. (1986), Competencies for effective teaching of hearing – impaired students, „Exceptional Children”, 55/3.

Tomaschewsky K. (1988), Badania nad procesami wychowywania uczniów ku odpowiedzialności w toku nauczania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 3–4.

Zaborniak-Sobczak M. (2014), Odpowiedzialność młodzieży z wadą słuchu, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zawadzki F. (1982), Pytanie o odpowiedzialność, [w:] J. Lipiec (red.), Człowiek i świat wartości, Kraków: Krajowa Agencja Wydawnicza.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.29
Data publikacji: 2015-03-16 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2015-05-26 22:12:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 779
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 564

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Małgorzata Zaborniak-Sobczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.