Zasada integracji jako sposób zapewnienia interdyscyplinarnych związków w szkoleniu profesjonalistów

Liudmyla Romanyshyna, Nataliia Samaruk

Streszczenie w języku polskim


Artykuł dotyczy pedagogicznych podstaw procesów integracyjnych w edukacji. Badany jest problem określania istoty, celów i poziomów integracji. Doceniono rolę interdyscyplinarnych powiązań nauk przyrodniczych jako obiektywnego czynnika kształtowania kompetencji uczniów i aktywizacji ich aktywności poznawczej. Uwzględniono genezę rozwoju tej koncepcji. Podkreślono kwestię znaczenia stosowania interdyscyplinarnych powiązań w procesie edukacyjnym. Stwierdzono także problem związany z definicją funkcji i klasyfikacją połączeń interdyscyplinarnych.


Słowa kluczowe


integracja; procesy integracyjne; integracja wiedzy; relacje międzyludzkie

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Berulava, M.N. (1998). Intehratsyia soderzhanyia obrazovanyia [Integration of Educational Content]. Moskva: Sovershenstvo.

Biletska, H.A. (2004). Pedahohichni umovy intehratsii fundamentalnykh i profesiino oriientovanykh dystsyplin u pidhotovtsi ekolohiv [Pedagogical conditions of integration of fundamental and professionally-oriented disciplines in training of future ecologists] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Vinnytsia: Vinnytskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. Mykhaila Kotsiubynskoho.

Eremkin, A.I. (1984). Sistema mezhdupredmetnyh svyazej v vysshej shkole [System of Interdisciplinary Connections in Higher Education]. Harkov: Vishcha shkola. Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid.

Hrytsiuk, O.S. (2016). Pedahohichni umovy profesiinoi spriamovanosti matematychnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv inzhenerno-tekhnichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Pedagogical conditions of professional orientation of mathematical training of future specialists of technical specialties at higher educational institutions] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Dnipro: VNZ Dnipropetrovskyi Universytet imeni

Alfreda Nobelia.

Koziar, M.M., Kozlovska, I.M. (2011). Naukovo-pedahohichnyi slovnyk [Scientific and Pedagogical Dictionary]. Lviv: SPOLOM.

Kozlovska, I.M. (1999). Teoretyko-metodolohichni aspekty intehratsii znan uchniv profesiino-tekhnichnoi shkoly: dydaktychni osnovy [Theoretical and Methodological Aspects of the Integration of Knowledge of Vocational School Students: Didactic Basics]. Lviv: Svit.

Kruhliak, O.Ya. (2005). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do realizatsii mizhpredmetnykh zviazkiv u protsesi fiychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv [Preparation of future teachers for the realization of the interdisciplinary connections in the process of physical training of young

schoolchildren] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. Volodymyra Hnatiuka.

Maksimova, V.N. (1996). Integraciya v sisteme obrazovaniya [Integration in the Education System]. Novgorod: VVAGS.

Martseva, L.A. (2015). Teoretychni ta metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky molodshykh spetsialistiv radiotekhnichnoho profiiu [Theoretical and methodological principles of junior voca-and methodological principles of junior vocational (professional) training in radio engineering] (thesis of Doctor of Pedagogical Sciences). Zhytomyr: Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka.

Samaruk, N.M. (2008). Profesiina spriamovanist navchannia matematychnykh dystsyplin maibutnikh ekonomistiv na osnovi mizhpredmetnykh zviazkiv [Professional purposefulness of education mathematical disciplines for future economists on the basis of intersubjects connections] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. Volodymyra Hnatiuka.

Skatkin, M.N. (1980). Problemy sovremennoy didaktiki [Problems of Modern Didactics]. Moskva: Pedagogika.

Vasileva, L.N. (2014). Metodika formirovaniya professionalno-matematicheskoy kompetentnosti studentov tehnicheskih napravleniy na osnove integratsii matematiki i informatiki [The methodology for the formation of professional and mathematical competence of technical students

based on the integration of mathematics and computer science] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Orel.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.159-169
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:31
Data złożenia artykułu: 2018-11-25 20:28:03


Statystyki


Widoczność abstraktów - 840
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 416

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Liudmyla Romanyshyna, Nataliia Samaruk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.