Types of Minds

Witold Dobrołowicz

Abstract


The article presents typologies of minds which include logical and intuitive elements. The typologies of the following authors are presented: Henri Poincaré, Carl Gustav Jung, Stanisław M. Dobrowolski and Malcolm R. Westcott. In the proposals of the mentioned scholars, especially Westcott, the author of the article noticed and pointed out many positive aspects, but at the same time he showed the need to modify them. This mainly applies to the rooted tradition of treating intuition and logic as opposing and mutually exclusive processes, i.e. incompatible at the same time in the mind of a given person. From this theoretical stand, two pure types have been distinguished so far, as suggested by Poincaré, who distinguished logical and intuitive types. The other authors cited here proposed a greater number of types, usually four (Jung and Westcott), but they used more than one division criterion, hence next to logical and intuitive types were placed, for example, weak, guessing and other types. The author of this study proposed an integrative approach, where he distinguished five types of mind, namely: 1) extremely logical; 2) logical; 3) intermediate (balanced); 4) intuitive; 5) extremely intuitive. Here we can find a brief general description of these types, as well as examples of the minds of such historical figures as Socrates, Dmitri Mendeleev, Johann H. Pestalozzi, Ignaz Semmelweis, Adam Mickiewicz, as well as the fictional (literary) character – Sherlock Holmes.


Keywords


intuition; logic; types of mind; intuitive; logical; intermediate

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Čakrt, M. (2006). Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dilts, R.B. (2013). Strategie geniuszy. Myśl jak Arystoteles, Mozart, Disney i Sherlock Holmes. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dobrołowicz, W. (1995). Myśleć intuicyjnie. Warszawa: WNT.

Dobrołowicz, W. (2012). Inteligencja intuicyjna a sukces w biznesie. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (114), 115–125.

Dobrołowicz, W. (2015a). O nowych testach umysłu. W: M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel (red.), Twórczość – kreatywność – innowacyjność (s. 149–166). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Dobrołowicz, W. (2015b). Trening umysłu intuicyjno-racjonalnego. W: M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel (red.), Twórczość – kreatywność – innowacyjność (s. 167–182). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Dobrołowicz, W. (2019). Intuicja – w kierunku praktyki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Dobrowolski, S.M. (1979). Struktury umysłów nauczycielskich. Warszawa: PZWS.

Gardner, H. (2009). Pięć umysłów przyszłości. Warszawa: MT Biznes.

Gelb, M.J. (1999). Myśleć jak Leonardo da Vinci. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Gelb, M.J. (2003). Myśleć jak geniusz. Warszawa: Świat Książki.

Gille-Maisani, J.-C. (1987). Adam Mickiewicz – człowiek. Studium psychologiczne. Warszawa: PIW.

Holland, J. (1999). Making Vacational Choices. Odesso: Psychological Assessment Resouces.

Jung, C.G. (2015). Typy psychologiczne. Kraków: Wrota.

Nałczadżjan, A. (1979). Intuicja a odkrycie naukowe. Warszawa: PIW.

Nosal, C.S. (1990). Psychologiczne modele umysłu. Warszawa: PWN.

Nosal, C.S. (1992). Diagnoza typów umysłu. Warszawa: PWN.

Nosal, C.S. (2011). Interakcja inteligencji i intuicji: nowa teoria funkcjonowania umysłu. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 207–218.

Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Poincaré, H. (1911). Nauka i metoda. Warszawa: Wydawnictwo J. Mortkowicza.

Westcott, M.R. (1968). Toward a Contemporary Psychology of Intuition. A Historical, Theoretical, and Empirical Inquiry. London Holt: Rinehart and Winston.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.9-24
Date of publication: 2020-06-29 17:48:37
Date of submission: 2018-12-29 15:45:20


Statistics


Total abstract view - 3437
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 922

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Witold Dobrołowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.